بومی سازی مفصل‌های فیبر نوری با تلاش دانش‌بنیان‌های ایرانی

تهران - ایرنا - مفصل‌های فیبر نوری که به دلیل کاربری خاص در زیرزمین از فناوری بالایی برخوردار هستند به همت فناوران یک شرکت دانش بنیان ایرانی بومی‌سازی شدند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، مفصل های فیبر نوری، فضایی برای اتصال کابل های فیبر نوری outdoor به هم فراهم می‌کنند. همچنین یک راه محافظت بی نقص برای اتصالات کابل های فیبر نوری در معرض طبیعت را ارائه می‌دهند. مفصل های اتصال با هر دو نوع فیبر نوری نواری و مدور سازگارند. آنها به طور گسترده در سیستم های مخابراتی فیبر نوری استفاده می‌شوند.

براساس اعلام معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، حسین جردکانی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان "پویش و تجهیز پاسارگاد" مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پیام درمورد این دستاورد اظهار داشت:‌ این شرکت، تجهیزات پسیو فیبر نوری را برای بخش مخابرات تولید می‌کند.

وی افزود: از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ تمام تجهیزاتی که امروز در این شرکت تولید می‌شوند به‌صورت وارداتی از کره، آمریکا و چین تامین می‌شد اما امروز ۱۵ محصول در این شرکت دانش‌بنیان تولید می‌شود. این شرکت از سال ۱۳۹۷ به منطقه ویژه اقتصادی پیام آمده و مواد اولیه مورد نیاز را نیز از پتروشیمی تبریز، گلپایگان و اراک خریداری می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت پویش و تجهیز پاسارگاد تصریح کرد: مفصل‌های فیبر نوری به این صورت است که کابل فیبر نوری بیش از چهار کیلومتر نمی‌تواند تولید شود و اتصال آنها نیز در زیر زمین است و نیاز دارد که در برابر ضربات از آنها حفاظت شود چرا که آب داخل محفظه‌ها نباید رسوخ کند. بیشتر فناوری آن نیز در این موضوع است که شکننده نبوده و فشار را تحمل کرده تا آب داخل آن نرود.

بومی سازی مفصل‌های فیبر نوری با تلاش دانش‌بنیان‌های ایرانی

جردکانی ادامه داد: مفصل‌های فیبر نوری، فضایی برای اتصال کابل‌های فیبر نوری outdoor به هم فراهم می‌کنند. همچنین یک راه محافظت بی‌نقص برای اتصالات کابل‌های فیبر نوری در معرض طبیعت را ارائه می‌دهند. مفصل‌های اتصال با هر دو نوع فیبر نوری نواری و مدور سازگارند و به طور گسترده در سیستم‌های مخابراتی فیبر نوری استفاده می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد:‌ از سال ۱۳۹۸ پروژه فیبر نوری به داخل خانه‌ها مطرح شده است که تمامی تجهیزات آن را تولید می‌کنیم؛ جعبه تقسیم آنها که بر روی دیوار نصب می‌شود و حتی پریز فیبر نوری که داخل خانه‌ها قرار دارد در این شرکت تولید می‌شود.

این فناور یادآور شد: مفصل فیبر نوری را به قیمت ۵۰ دلار از کره جنوبی خریداری می‌کردیم که امروز هر یک عدد آن را یک میلیون تومان می‌فروشیم یا محصول دیگری که قیمت آن در آمریکا ۱۰۰ دلار است در ایران به قیمت ۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد؛ با توجه به شرایط فعلی، فعلاً صادرات نداریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha