۱۴ برنامه تعمیرات نیروگاهی برای تابستان آینده شروع شد

ساری- ایرنا- مدیر عامل شرکت نیروگاه نکا گفت: واحد ۲ بخار این نیروگاه به منظور انجام تعمیرات نیمه اساسی و ارتقاء آمادگی برای تولید پایدار انرژی در تابستان سال آینده از مدار تولید خارج شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی نیروگاه شهید سلیمی نکا، نورالله ادبی روز یکشنبه افزود: این واحد براساس برنامه زمانبندی و با هماهنگی مرکز مدیریت شبکه برق کشور به مدت ۸۵ روز از مدار تولید خارج شد.

وی توضیح داد : هرساله و با آغاز نیمه دوم سال، واحدهای نیروگاه نکا برای ایجاد اطمینان از عملکرد و تولید پایدار در فصل تابستان مطابق با برنامه و دستورالعمل ها تحت بازدید، تعمیرات میاندوره ای، نیمه اساسی و اساسی قرار می گیرند و بر این اساس، برای امسال تا آغاز پیک مصرف آینده ۱۴ طرح تعمیراتی برنامه ریزی شده که از مهرماه آغاز و تا پایان اردیبهشت سال آینده ادامه خواهد یافت.

وی با گسترده، دشوار و حساس خواندن کار تعمیرات، نگهداری و بهره برداری این واحدها با بیش از چهار دهه کارکرد، گفت: عمر بالای واحدهای نیروگاه و لزوم آمادگی واحدها برای تأمین پایدار انرژی مورد نیاز مشترکان شبکه برق کشور، مسوولیت ما را در مراقبت و حفظ این سرمایه ارزشمند ملی دوچندان می کند، به همین دلیل کارکنان این مجموعه بزرگ با توانمندی، تخصص، ابتکار و خلاقیت، تلاش بی وقفه و همت جهادی توانسته اند خلاء کهنسالی نیروگاه را پرکنند و نگذارند خللی در تولید انرژی نیروگاه بوجود آید و همچنان نقش مؤثری در تأمین برق مورد نیاز شبکه برق کشور داشته باشد.

ادبی ادامه داد: در طول تعمیرات این واحد که ششمین تعمیرات نیمه اساسی آن از زمان راه اندازی اولیه تاکنون است اقدامات و فعالیت های مختلفی با همت کارکنان متخصص این نیروگاه در بخشهای مکانیک، الکتریک، ابزاردقیق و شیمی بر روی تجهیزات مرتبط انجام می شود.

نیروگاه شهید سلیمی نکا بیش از یک دهه است که برای تعمیر و نگهداری تجهیزات و تولید قطعات مورد نیاز به خودکفایی لازم رسیده و نیازی به توان فنی و دانش کارشناسان و مهندسان خارجی ندارد. موفقیتی که با تلاش مهندسان داخلی رقم خورده و تحریم‌ها علیه ایران را برای این مجتمع مهم نیروگاهی بی‌اثر کرده است.

این مجتمع نیروگاهی از چهار واحد ۴۴۰مگاواتی بخار، ۲ واحد سیکل ترکیبی گازی با قدرت اسمی ۱۳۷.۵ مگاوات، یک واحد بخار دیگر با قدرت ‌ ۱۶۰ مگاوات و ۲ واحد ۹.۵ مگاواتی توربواکسپندر تشکیل شده است. اما فعالیت این واحدها وابستگی اساسی و زیادی به روند تعمیر و نگهداری دارد. به طوری که واحدهای بخار نیروگاه پس از هر ۲۵ هزار ساعت کارکرد به تعمیرات نیمه‌اساسی نیاز دارند و پس از ۵۰ هزار ساعت کارکرد نیز تعمیرات اساسی آن‌ها ضروری است.

به طور قطع برای انجام تعمیرات به دانش فنی و تخصصی و همچنین تجهیزات خاصی نیاز است که تا اواخر دهه ۸۰ بخش مهمی از این اقدامات به خارج از کشور وابسته بود. اما با تلاش متخصصان و مهندسان این نیروگاه، اکنون سال‌هاست که تعمیر و نگهداری مجموعه تقریبا به طور کامل با دانش و توان فنی داخلی انجام می‌شود.

۱۴ برنامه تعمیرات نیروگاهی برای تابستان آینده شروع شد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha