درخواست سازمان‌ملل؛ فشار بین‌المللی برای ممانعت از اخراج پناهندگان کره شمالی از چین

تهران– ایرنا- سازمان ملل امروز دوشنبه باری دیگر ضمن اعلام مخالفت با بازگرداندن پناهندگان کره شمالی به سرزمین خود از کشورها خواست در فشارهای دیپلماتیک آشکارای خود بر چین از اصل عدم اخراج مهاجران (نان رفولمان) حمایت کنند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل خبرگزاری یونهاپ، به گفته وزارت مسئول امور دو کره، ندا الناشف معاون کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در دیدار با کانگ جونگ سوک مسئول امور حقوق بشر در وزارت اتحاد کره جنوبی این مسئله را مطرح کرد.

این دیدار در پی نگرانی ها درباره سرنوشت هزاران شهروند کره شمالی که اوایل ماه جاری میلادی (مهر ماه) بالاجبار از مناطق مرزی شمالی شرقی چین به کره شمالی بازگردانده شدند، صورت گرفت.

گروه های حامی حقوق بشر اوایل ماه جاری میلادی (مهر ماه) مدعی شدند که چین حدود ۶۰۰ فراری کره شمالی را از مناطق مرزی شمال شرقی خود به کره شمالی بازگردانده است. سئول اخراج این پناهندگان را تایید کرده اما تعداد دقیق این افراد را اعلام نکرده است.

بر پایه این گزارش، به نظر می رسد ده ها هزار پناهنده کره شمالی در چین مخفی شده اند و امیدوار هستند پیش از سکونت در کره جنوبی به تایلند یا سایر کشورهای جنوب شرقی آسیا سفر کنند. کره جنوبی بیش از ۳۴ هزار تن از این شهروندان سابق کره شمالی را در خود جای داده است.

عدم اخراج مهاجرین (نان رفولمان) اصل بنیادین حقوق بین الملل است که یک کشور پناهنده پذیر را از هرگونه اخراج متقاضیان پناهندگی یا بازگشت به سرزمینی که در معرض خطرجانی قرار می گیرند، منع می کند.

با این وجود، چین که یکی از متحدان کلیدی پیونگ یانگ است فراریان کره شمالی را پناهنده به حساب نمی آورد و آنان را به سرزمین خود بازمی‌گرداند.

روز دوشنبه نیز، پارک یونگ مین معاون وزیر امورخارجه کره جنوبی و مسئول روابط چندجانبه سئول دیدار جداگانه ای با ندا الناشف داشت و نگرانی های شدید سئول از وضعیت حاد حقوق بشر در کره شمالی را دوباره مطرح کرد و به اخراج پناهندگان کره شمالی از چین اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha