فارن افرز: آمار جنگ‌ها در نقاط مختلف جهان رو به افزایش است

تهران- ایرنا- نشریه «فارن افرز» با اشاره به افزایش مناقشه‌های بزرگ در سراسر جهان، گزارش داد که جنگ‌های خشونت‌آمیز در نقاط مختلف دنیا در حال افزایش است.

به گزارش ایرنا، این نشریه امروز دوشنبه در مورد جنگ‌های فعال در جهان نوشت: علاوه بر حمله هفتم اکتبر (۱۵ مهر) حماس و تهاجم رژیم اسرائیل به غزه، افزایش خشونت‌ها در سراسر سوریه از جمله موج حملات پهپادی که نیروهای آمریکایی مستقر در آنجا را تهدید می‌کند، وجود دارد.

فارن افرز به مناقشه جمهوری آذربایجان و ارمنستان که با تسلط باکو بر منطقه قره باغ پایان یافت اشاره و در آفریقا نیز جنگ داخلی در سودان، بازگشت درگیری‌ها به اتیوپی و روی کار آمدن نظامی‌ها در نیجر را از دیگر موارد مناقشه عنوان می کند.

بر اساس این گزارش، طبق تحلیل اطلاعات جمع آوری شده توسط «برنامه داده‌های منازعات اوپسالا» که توسط موسسه تحقیق صلح اسلو انجام شده است، تعداد، شدت و طول منازعه‌ها در سراسر جهان در بالاترین سطح خود از زمان پیش از پایان جنگ سرد قرار دارد.

این مطالعه نشان می‌دهد که ۵۵ منازعه فعال در سال ۲۰۲۲ وجود داشت که میانگین آن حدود هشت تا ۱۱ سال برآورد شده است. این آمار یک افزایش قابل توجه در مقایسه با ۳۳ منازعه فعال در طول یک دهه گذشته با میانگین هفت سال، است.

طبق یافته‌های برنامه داده‌های منازعات اوپسالا، درحالیکه شمار جنگ‌ها در سراسر جهان بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۷ کاهش یافته بود، در سال ۲۰۱۰ افزایش این میزان آغاز شد. شمار جنگ‌های داخلی و میان دولتی و تلفات آنها، در حال حاضر در بالاترین سطح خود از دهه ۱۹۸۰ است و سازمان ملل در ماه ژانویه اعلام کرد که تعداد جنگ‌های خشونت آمیز در جهان از زمان پایان جنگ جهانی دوم به بالاترین حد رسیده است.

نشریه فارن افرز همچنین نوشت که جنگ‌هایی که متوقف شدند، به احتمال فزاینده در عرض یک سال دوباره شدت می‌یابند، درحالیکه این شرایط به صورت میانگین پنج بار در سال اتفاق می‌افتد.

با وجود افزایش درگیری‌ها، بیش از یک دهه از امضای یک توافق صلح جامع بین‌المللی برای پایان دادن به جنگ می‌گذرد. فرایندهای سیاسی با کمک یا رهبری سازمان ملل در لیبی، سودان و یمن به بن بست رسیده یا فروپاشیده است. ظاهرا جنگ‌های منجمد در نقاطی از جمله اتیوپی، میانمار و فلسطین با سرعت هشدار دهنده‌ای وخیم‌تر می‌شوند.

با تهاجم روسیه به اوکراین، جنگ با شدت بالا به اروپا (که پیشتر از چندین دهه صلح و ثبات نسبی برخوردار بود) بازگشت. در کنار ازدیاد جنگ، تحولات انسانی نیز به بالاترین سطح رسیده است. در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۲ میلیارد نفر (یک چهارم جمعیت جهان) در مناطق تحت تاثیر جنگ زندگی کردند و شمار افرادی که بی خانمان شدند به ۱۰۸ میلیون نفر در آغاز سال ۲۰۲۳ رسید.

تا کنون واکنش جهانی از کشورهای اتحادیه اروپا، انگلیس و آمریکا که همگی به شدت در ایجاد صلح در بحبوحه جنگ سرد سرمایه گذاری کردند، تغییر از حل مناقشه به مدیریت مناقشه بوده است. اما وقایع در خاورمیانه و جاهای دیگری یک یادآوری است که جنگ می‌تواند برای مدت طولانی مدیریت شود.

فارن افرز در پایان نتیجه گیری کرده است: درحالیکه جنگ به سراسر دنیا کشیده می‌شود و دلایل ریشه‌ای جنگ حل نشده باقی می‌ماند، صلح سازی سنتی و ابزارهای توسعه به طور فزاینده‌ای ناکارآمد به نظر می‌آیند. نتیجه این است که طرح‌های کمکی افزایش می‌یابد، پناهجویان آواره هستند و جوامع شکننده، همچنان رنج می‌برند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha