قزاقستان، موسسه پژوهشی دریای خزر تاسیس می‌کند

تهران- ایرنا- وزارت آب قزاقستان با هدف ایجاد بررسی مسائل زیست محیطی از جمله کاهش سطح آب خزر و حفظ جمعیت فوک‌های خزری ، قصد دارد یک موسسه پژوهشی تاسیس کند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از آستانه تایمز، سرویس مطبوعاتی وزارت منابع آب و آبیاری قزاقستان پیش نویس مصوبه ای را برای تاسیس موسسه تحقیقات دریای خزر تهیه کرده است.

این موسسه در مورد مسائل زیست محیطی دریای خزر از جمله کاهش سطح آب، مرگ و میر دسته جمعی فوک ها و ماهی ها و حفظ جمعیت فوک خزر، حیات دریایی و مناطق ساحلی تحقیق خواهد کرد و از سوی دیگر به دنبال تقویت همکاری نزدیک با سایر کشورهای حاشیه خزر است.

این موسسه اطلاعات دقیقی را در مورد هر جنبه ای از اکوسیستم دریای خزر ارائه خواهد کرد. داده های به دست آمده مبنایی برای تدبیراندیشی جامع توسط دستگاه های اجرایی دولتی و محلی خواهد بود. ایجاد یک سازمان علمی همچنین امکان اجرای کامل تعهدات بین‌المللی و ملی در خصوص حفظ دریای خزر را فراهم می‌کند.

نورژان نورژیگیتوف، وزیر منابع آب و آبیاری قزاقستان، اظهار داشت: ایده این موسسه توسط قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور مطرح شده است. او معتقد است که راه اندازی این مؤسسه رویکردی جامع برای رسیدگی به مسائل مربوط به آب را تسهیل می کند.

به گزارش ایرنا، دریای خزر بزرگ ترین دریاچه طبیعی جهان است و در انواع فعالیت های اقتصادی اعم از کشتیرانی، تجاری، انرژی و همچنین محیط زیست و امنیت، موقعیت قابل توجهی دارد. «رژیم حقوقی دریای خزر» که با نام «کنوانسیون آکتائو» نیز شناخته می‌شود، با همکاری کشورهای عضو، جمهوری های آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان در کنار ایران و روسیه در ۱۲ اوت ۲۰۱۸ در آکتائو، قزاقستان، امضا شد.

این رژیم حقوقی به معنای مجموعه قواعد حاکم بر تمام اعمال انجام شده در منطقه است. مقررات مربوط به کشتیرانی، ماهیگیری، بهره برداری از منابع زنده و غیرزنده، محیط زیست، تعیین حدود، پرواز بر فراز دریا و غیره از عناصر اصلی این رژیم حقوقی هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha