هند بدنبال اس-۴۰۰ های تحویل نشده از روسیه است

تهران- ایرنا- هند پس از استقرار سامانه‌های قبلی دفاعی، بدنبال بخش دوم سفارش چند میلیاردی دلاری خود از روسیه است که بعد از درگیری در اوکراین تحویل آن با تعویق مواجه شده است؛ با نزدیک شدن به زمان انتخاب نخست وزیر جدید پاکستان، هندی‌ها انتظار دارند شاهد درگیری‌های تازه‌ای در مرز ۲ کشور باشند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، پس از استقرار اس-۴۰۰ های روسیه در مرز هند با چین و پاکستان، منابع آگاه هندی به تلویزیون دهلی نو گفتند: مقامات روسی و هندی به زودی بار دیگر برای بحث در مورد برنامه تحویل نهایی ۲ سامانه موشکی باقیمانده ملاقات خواهند کرد.

با توجه به اینکه نیروی هوایی هند پیش از این سه سامانه پدافند هوایی اس-۴۰۰ خود را در امتداد مرزهای چین و پاکستان مستقر کرده است، مقامات هند و روسیه قرار است به زودی برای بحث در مورد برنامه تحویل نهایی ۲ سامانه باقیمانده با یکدیگر دیدار کنند.

هند قراردادی بالغ بر ۳۵ هزار کرور روپیه (بیش از ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار) با طرف روسی در سال ۱۹-۲۰۱۸ برای پنج سامانه از موشک‌های اس-۴۰۰ امضا کرده بود که سه فروند از آن‌ها قبلاً تحویل این کشور شده‌اند اما تحویل 2 سامانه باقی مانده به دلیل درگیری روسیه و اوکراین با مشکل مواجه شده است.

منابع دفاعی هند به «ان ای آی» گفتند: این سه سامانه قبلاً در بخش های مهم و به ویژه مرز چین و پاکستان مستقر شده اند.

به گفته منابع آگاه، طرف روسی در مورد زمان‌بندی نهایی تحویل به روشنی صحبت نکرده است زیرا آن‌ها نیز مشغول درگیری با اوکراین هستند.

این منابع همچنین اشاره کردند برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که سامانه‌های ساخته شده برای نیروی هوایی هند، پیش از این توسط روس‌ها استفاده شده است. هند نیز تنها روی دستیابی به این سامانه‌ها متمرکز شده است.

در همین حال، شورای خرید دفاعی هند به تازگی پس از تأیید پروژه توسعه توسط کمیته امنیتی دولت هند، خرید سامانه موشکی سطح به هوای برد بلند هند تحت پروژه کوشا را تأیید کرد که از تولیدات داخلی هند است.

این سامانه پدافندی سه لایه موشک زمین به هوای دوربرد (LRSAM) می‌تواند هواپیماها و موشک‌های دشمن را در برد ۴۰۰ کیلومتری سرنگون کند، این سامانه می‌تواند با سامانه‌های دفاع هوایی موجود، از جمله موشک سطح به هوای برد متوسط (MRSAM) تکمیل شود و در حال حاضر نیز عملیاتی است.

مقامات هندی در زمان تحویل بخش نخست این سامانه‌ها اعلام کرده بودند، اس-۴۰۰ به ما این مزیت را می دهد که نه تنها با هواپیماهای دشمن بلکه با سایر تهدیدات هوایی نیز مقابله کنیم. بنابراین، میزان قابل توجهی از پیشرفت در قابلیت دفاع هوایی ما وجود دارد.

این جملات اشاره ای است به پهپادهای ترکیه موسوم به بیرقدار که برای فروش آن به پاکستان، میان آنکارا و اسلام‌آباد توافق شده است.

مقامات هندی به وضوح اعلام کرده اند اس-۴۰۰ ها به گونه ای مستقر خواهند شد که بتوانند تمام تهدیدات را برطرف کنند و چون قابلیت جا به جایی دارند، می توانند به هر سو که نیاز باشد بچرخند.

این یک هشدار دوگانه یا حتی سه گانه به پاکستان، چین و افغانستان است. هندی‌ها با وجود اس-۴۰۰ روسی، در نقطه ای که با وجود جنگ در غزه و اوکراین هنوز پرتعدادترین نظامیان و بیشترین ادوات نظامی را در خود جای داده، می خواهند برای جنگ احتمالی بعدی با پاکستان یا عبور نظامیان چینی از مرز میان دو کشور آمادگی داشته باشند.

سرهنگ راجیندر کوشواها، نویسنده و تحلیلگر نظامی در گفت و گو با تایمز اوراسیا، گفت: دلایل زیادی برای اولویت دادن به مرزهای غربی هند وجود دارد که از نزدیکی جغرافیایی تا ضرورت استراتژیک، متفاوت است. با استقرار این سامانه و نزدیکی جغرافیایی پاکستان به هند به ویژه در کشمیر، پاکستان باید از انجام یک حمله هوایی غافلگیرکننده منصرف شود. اس-۴۰۰ این انعطاف را به هند می دهد تا به میل خود به اهدافی در داخل پاکستان حمله کند و در عین حال پاکستان را از اقدام تلافی جویانه باز دارد، بنابراین این سامانه می تواند هزینه های ناگوار اقدامات ناگهانی را برای پاکستان افزایش دهد.

از سوی دیگر وضعیت جغرافیایی مرز چین و هند به نیروی هوایی ارتش آزادیبخش خلق چین اجازه نمی دهد به راحتی به هند حمله کند و چین باید از موشک های دوربرد استفاده کند که هند اکنون پاسخ لازم برای آن را در مرز مستقر کرده است؛ با این حال نزدیکی جغرافیایی پاکستان، مرز چین را در اولویت کمتری قرار می دهد.

آشفتگی سیاسی در پاکستان نشان می‌دهد که گروه‌های نظامی ممکن است دیر یا زود قدرت را در دست بگیرند و شاید یک بار دیگر درگیری نظامی با هند را آغاز کنند. به عقیده هندی ها، اس-۴۰۰ می تواند پرهزینه شدن چنین ماجراجویی هوایی توسط پاکستان را تضمین کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha