مدیریت شهری در نصب تجهیزات الکترونیکی اتوبوسرانی تسریع کند

تهران بزرگ - ایرنا - رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به عدم پرداخت بلیت در خطوط اتوبوسرانی پایتخت گفت: از مدیریت شهری و مسوولان مرتبط با حوزه حمل و نقل عمومی خواسته‌ایم هر چه سریعتر نسبت به نصب تجهیزات الکترونیکی در خطوط درون شهری اقدام کنند.

سید جعفر تشکری هاشمی روز پنجشنبه در گفت‌ وگو با خبرنگار ایرنا در خصوص اینکه بسیاری از ایستگاه‌های اتوبوس بلیت‌بان ندارند، گفت: این بخشی از اشکال است، وقتی دستگاه کارتخوان نباشد معلوم است که بلیت‌بان هم نیست.

وی با تایید خراب بودن دستگاه‌های کارت بلیت اتوبوس در بسیاری از ایستگاه‌ها اظهار کرد: بر اساس اعلام شهرداری تهران روزانه به صورت متوسط ۲ هزار دستگاه اتوبوس در شهر فعال است که از این بین یک هزار دستگاه در مالکیت شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و مابقی متعلق به بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: طبق آمار موجود روزانه حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ مسافر بطور متوسط توسط هر اتوبوس جابجا می‌شود که با این حساب، روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر با اتوبوس‌های شرکت واحد و همین تعداد هم با اتوبوس‌های بخش خصوصی جابجا می‌شوند.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران افزود: تعداد تراکنش‌ها (عرضه بلیت) در خطوط شهری را حدود ۳۶۰ هزار اعلام کرده‌اند که در مقابل تردد روزانه میانگین یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری مسافران این (کمتر از یک چهارم) عدد اعلامی قابل قبول نیست.

وی گفت: اگر فرض کنیم که این تراکنش فقط مربوط به سامانه‌های شرکت واحد اتوبوسرانی تهران باشد باز هم چون اتوبوس‌های تندروی ۲ کابین را نیز داریم که هر کدام به صورت متوسط روزانه حدود یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار مسافر را جابجا می‌کنند باز هم تراکنش اعلامی با آمار واقعی که باید باشد، خیلی فاصله دارد.

تشکری هاشمی اضافه کرد: وقتی علت این تفاوت تعداد تراکنش‌ها را جویا شدیم، در جلسه‌ای اعلام شد که مدیریت پیمانکار و تجهیزات را تغییر و مقرر شد از تجهیزات جدید استفاده کنند البته با وجود نصب تجهیزات جدید در مترو ولی هنوز در بخش اتوبوسرانی به صورت کامل نصب نشده و در کمیسیون نیز این تقاضا را از مدیریت شهری داشتیم که به سرعت تجهیزات جدید در خطوط اتوبوسرانی نصب کنند.

وی با اشاره به اینکه البته این اقدام به معنی فرار از پرداخت بلیت صرف نیست بلکه یعنی تبادلات به صورت نقدی انجام شده و این به معنای برگشت به ۴۰ سال پیش است، تاکید کرد: باید کاری کنیم که پرداخت مسافران به صورت بلیت الکترونیک و کنترل شده باشد تا هم حقوق شهروندان رعایت و هم از فناوری‌ها به صورت صحیح بهره برداری شود.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: قرارداد پرسنل فروش بلیت در گیشه‌های شرکت واحد اکنون با یکی از شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران منعقد شده و نیروها سر جای خودشان هستند، بنابراین فقط باید تجهیزات به سرعت جایگزین شود که این موضوع را تذکر دادیم و اجرای آن را پیگیری می‌کنیم.

تشکری هاشمی در پاسخ به این سوال که بسیاری از ایستگاه‌های اتوبوس تهران بلیت‌بان ندارند، افزود: این بخشی از اشکال است چون وقتی ایستگاه دستگاه کارتخوان ندارد، معلوم است که بلیت‌بان هم ندارد که باید هر چه سریعتر برای نصب تجهیزات مورد نیاز اقدام شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha