۱۰ آبان ۱۴۰۲، ۱۲:۱۱
کد خبرنگار: 5508
کد خبر: 85277094
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

موقعیت ژئوپلتیک اردن و نگرانی شدید امان از گسترش درگیری

تهران-ایرنا- همزمان با احتمال گسترش دامنه جنگ در منطقه و تظاهرات گسترده اردنی ها در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و درخواست آنها برای بسته شدن سفارت این رژیم در شهر امان، دولت اردن با توجه به موقعیت جغرافیایی این کشور به شدت نگران شده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، روزنامه رای الیوم در تحلیلی به نگرانی اردن از روند تحولات منطقه پرداخته و آورده است: اردن به شدت نگران گسترش دامنه جنگ در منطقه است. سیاستمداران بارز اردنی بر ممانعت از توسعه جنگ و تبدیل شدن آن به جنگ منطقه ای تاکید دارند زیرا اردن نمی‌خواهد که خود را در درگیری میان رژیم صهیونیستی و پیرامون جغرافیایی خود یعنی لبنان و سوریه و عراق، سرگردان ببیند.

به نوشته این روزنامه، دولت اردن پس از رصد پهپاد ارسالی از سمت عراق به سمت اراضی اشغالی و موقعیت ژئوپلتیکی اردن در وسط نبرد، خود را مجبور به تقویت سامانه دفاع هوایی از بیم گسترش دامنه درگیری منطقه دیده است. به نظر می‌رسد که مقابله با پهپادهای کوچک ارسالی از عراق و نیز دیگر پهپادهایی که از سمت دریای سرخ به شهر "ایلات" در سرزمین های اشغالی روانه می‌شوند زنگ خطر امنیتی را به مفهوم نظامی برای اردن به صدا درآورده است.

این روزنامه افزود: از این رو بود، اردن خیلی سریع دست به دامن واشنگتن شد و از سران کاخ سفید خواست که سامانه "پاتریوت" را در مرز اردن با عراق و سوریه و فلسطین اشغالی آنهم از نوع پیشرفته آن مستقر کند و همچنین درخواست تجهیز سامانه دفاع هوایی ویژه رصد و مقابله با پهپادها کرد. به احتمال زیاد، خواسته اردن اجابت می‌شود؛ اما نگرانی عمیق مسئولان ارشد اردنی در جلسات بسته، موشک‌های بالستیک است که در صورت گسترش درگیری از حریم هوایی اردن عبور می کنند هم از جانب یمن و دیگران و هم از سوی رژیم اسرائیل که پاسخ خواهد داد و این سبب تمرکز اردن روی تقویت سامانه دفاع هوایی خود شده است.

روزنامه رای الیوم همچنین فاش کرد که امان از جنبش حماس خواسته است که از حمله به شهر ایلات در سرزمین های اشغالی خودداری ورزد زیرا از حیث جغرافیایی به شهر عقبه اردن چسبیده است؛ به طوری فرودگاههای «رامون و الحسین» در عقبه و ایلات در مجاورت هم قرار دارند.

دولت اردن معاهده سازش و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی امضا کرده است اما مردم این کشور در طول این سالها و بویژه پس از جنایت های ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه، با برگزاری تظاهرات و حمله به سفارت تل آویو در شهر امان و حضور در مرز کشورشان با سرزمین های اشغالی، خواهان لغو این معاهده و اخراج سفیر رژیم صهیونیستی شده اند. در مقابل، نیروهای امنیتی اردن با معترضان در مقابل سفارت برخورد کرده و جلوی آنها را در مرز با فلسطین اشغالی گرفته اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha