۱۰ آبان ۱۴۰۲، ۹:۰۰
کد خبرنگار: 851
کد خبر: 85277099
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

همایش هم اندیشی مدیران پایگاه های میراث جهانی و ملی در ماسوله آغاز شد

رشت-ایرنا- نشست تخصصی هم اندیشی مدیران پایگاه های میراث جهانی و ملی صبح امروز(چهارشنبه) در شهر تاریخی ماسوله گیلان آغاز به کار کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان در حاشیه برگزاری همایش یادشده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این نشست با حضور مدیران پایگاه های میراث فرهنگی و گردشگری ۱۰ استان کشور برگزار شده است.

وی ادامه داد: گیلان‌، خوزستان، گلستان، مازندران و تهران از جمله استان های شرکت کننده در این همایش هستند که با هدف تبادل اندیشه و تجارب دو سال اخیرگرد هم آمده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان انتقال تجارب مدیریت، چالش ها و آسیب ها در میراث ملی و جهانی، بررسی تجارب فرایند ثبت جهانی ماسوله و نقش آن در توسعه گردشگری گیلان، برگزاری کارگاه آموزشی نحوه حفاظت و مرمت میراث چوبی ( تجارب سفر ژاپن)را از دیگر اهداف این همایش عنوان کرد.

جهانی گفت: چالش های مدیریتی بافت شهری میراث ملی ماسوله و نظام مسائل آن، مروری بر تجربیات نظامنامه مدیریت پایگاه های میراث جهانی و ملی در طی یکسال گذشته و برگزاری چهار پنل تخصصی شامل انتشارات، حفاظت و مرمت، فناوری و اطلاعات و بازنگری نظام‌نامه از دیگر برنامه های طرح ریزی شده برای این همایش سه روزه است.

نشست تخصصی هم اندیشی مدیران پایگاه های میراث جهانی و ملی تا ۱۲ آبان در شهر تاریخی ماسوله برگزار می شود.

ماسوله با قدمتی حدود یک‌هزار سال در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن،سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید .

شهرک تاریخی ماسوله در سال ۲۰۰۷ در میراث تاریخی یونسکو به طور موقت ثبت شد تا مسیر هرگونه تغییر و آسیب به آن بسته شود. در گذر سال‌ها این شهر رفت و آمد مدیران، کارشناسان بین‌المللی، ملی و استانی بسیاری را به خود دید که بررسی‌ها و گزارش‌های متعددی را از این قطعه تاریخی به همراه داشت.

همچنان پرونده جهانی شدن ماسوله اندرخم یونسکو باقی مانده بود تا اینکه آبان ماه ۱۴۰۰ ماسوله عنوان شهر کامل از نگاه ارزیابان بین المللی را از آن خود کرد که به اعتقاد کارشناسان قدمی مهم در مسیر ثبت جهانی آن محسوب می‌شد و ارزیاب یونسکو بالاخره پس از گذشت ۱۱ سال از آغاز فرایند ثبت جهانی منظر فرهنگی ماسوله، ششم مهرماه ۱۴۰۱ وارد این شهر تاریخی شد و فرآیند اولیه ثبت جهانی ماسوله را آغاز کرد و قرار شد نتیجه شهریور ۱۴۰۲ در چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو اعلام شود.

۲۶ شهریور(۱۷ سپتامبر ۲۰۲۳)، چهل‌ وپنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (UNESCO)برگزار شد و خبر ثبت جهانی کاروانسرای ۶۰۰ ساله تی تی گیلان در قالب پرونده کاروانسراهای ایران به همراه۵۳ کاروانسرای تاریخی کشور بررسی و با تصویب اعضای کمیته به عنوان بیست و هفتمین میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد اما از ثبت جهانی ماسوله خبری نشد.

به گزارش ایرنا، گویا هنوز فرصت این ثبت از سوی یونسکو باقیست لذا برای مردم این سرزمین شوق جهانی شدن کاروانسرای کهن با ثبت جهانی شهر تاریخی پلکانی‌شان تکمیل می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha