ادعای رویترز: کره شمالی چند سفارتخانه خود را در سراسر جهان می‌بندد

تهران - ایرنا - خبرگزاری رویترز مدعی شد که کره شمالی در آستانه تعطیلی ۱۲ سفارتخانه خود در اسپانیا، هنگ کنگ و چندین کشور در آفریقا است که به معنی تعطیلی حدود ۲۵ درصد از سفارتخانه های این کشور در سراسر جهان خواهد بود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از رویترز، وزارت اتحاد کره جنوبی، روز سه شنبه اعلام کرد: تعطیلی اخیر نمایندگی های دیپلماتیک کره شمالی نشانه ای از این است که این کشور منزوی برای کسب درآمد در خارج از کشور به دلیل تحریم های بین المللی با مشکل مواجه شده است.

رسانه دولتی کره شمالی روز دوشنبه خبر داده بود که سفرای این کشور هفته گذشته با رهبران آنگولا و اوگاندا در دیدارهایی «وداع» کردند و رسانه‌های محلی هر دو کشور آفریقایی از تعطیلی سفارتخانه  های کره شمالی در آنها خبر داده بودند.

آنگولا و اوگاندا از دهه ۱۹۷۰ با کره شمالی روابط دوستانه برقرار و همکاری نظامی خود را با این کشورها حفظ کردند و منابع کمیاب ارز خارجی برای پروژه های مجسمه سازی کره شمالی فراهم کردند.

چاد او کارول بنیانگذار سایت تحلیلی درباره کره شمالی نوشت: بسته شدن سفارتخانه های کره شمالی زمینه را برای آنچه که می‌تواند «یکی از بزرگ‌ترین تغییرات سیاست خارجی کره شمالی در دهه‌های اخیر» باشد، فراهم می کند.

او در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر شد، افزود: ممکن است بیش از دوازده سفارتخانه احتمالاً به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، روند انزوای پیونگ یانگ در سطح جهانی و تضعیف احتمالی اقتصاد کره شمالی بسته شوند.

وزارت اتحاد کره جنوبی که به امور بین کره‌ای رسیدگی می‌کند، اعلام کرد: خروج از برنامه جامع اقدام مشترک، نشان دهنده تأثیر تحریم‌های بین‌المللی با هدف محدود کردن بودجه برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی است.

این وزارتخانه یادآور شد: به نظر می رسد کره شمالی در حال عقب نشینی است، زیرا درآمد ارزی آن به دلیل تقویت تحریم ها توسط جامعه بین المللی دچار مشکل شده است و حفظ سفارتخانه ها را دشوار می کند. این می تواند نشانه ای از وضعیت دشوار اقتصادی کره شمالی باشد، جایی که حفظ حداقل روابط دیپلماتیک با کشورهای دوست سنتی نیز دشوار است.

به گفته این وزارتخانه، کره شمالی با ۱۵۹ کشور روابط رسمی دارد اما تا زمانی که از آنگولا و اوگاندا خارج شد، ۵۳ نمایندگی دیپلماتیک در خارج از کشور از جمله سه کنسولگری و سه دفتر نمایندگی داشت.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گزارش داد: کره شمالی همچنین سفارتخانه خود را در اسپانیا تعطیل خواهد کرد و نمایندگی این کشور در ایتالیا به امور این کشور در اسپانیا رسیدگی می کند.

مکاتبات کره شمالی با حزب کمونیست اسپانیا در وب سایت این حزب نشان داد که سفارتخانه کره شمالی درنامه ای به تاریخ ۲۶ اکتبر(۴ آبان) خبر تعطیلی خود را اعلام کرده است.

در سال ۲۰۱۹ گروهی که به دنبال سرنگونی کیم جونگ اون رهبر کره شمالی بودند به سفارتخانه کره شمالی در مادرید حمله کردند، پیونگ یانگ این حادثه را «نقض شدید حاکمیت خود و حمله تروریستی» دانست و ضمن محکومیت این اقدام، آمریکا را به عدم تحقیق کامل درباره این گروه و امتناع از استرداد رهبر آن متهم کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha