مالزی به دلیل حمایت از غزه از آمریکا اخطار دریافت کرد

تهران - ایرنا - نخست وزیر مالزی گفت: دو اخطار به وزارت خارجه این کشور از سوی آمریکا ارسال شده و از مالزی خواسته شده که موضع خود مبنی بر به رسمیت نشناختن حماس به عنوان یک گروه تروریستی را تغییر دهد. انور ابراهیم پیشتر گفته بود به دلیل انتقاد از رژیم صهیونیستی پس از جنگ غزه، از سوی قدرت های غربی تهدید شده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از مالزی تودی، انور ابراهیم، ‌نخست وزیر مالزی اظهار داشت: سفارت آمریکا در کوالالامپور به وزارت خارجه این کشور در مورد موضع خود در قبال مناقشه فلسطین و اسرائیل و حماس سه یادداشت دیپلماتیک ارسال کرده است.

وی گفت که دو اخطار در ۱۳ و ۳۰ اکتبر (۲۱ مهر، ۸ آبان) به ویسما پوترا (نام رسمی وزارت امور خارجه مالزی) ارسال شده است و آمریکا از این کشور خواسته است موضع خود را مبنی بر به رسمیت نشناختن حماس به عنوان یک گروه تروریستی تغییر دهد.

یادداشت دیگری نیز ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) دریافت شده است، شامل فراخوانی سفیر مالزی در واشنگتن از سوی وزارت امور خارجه آمریکا برای توضیح درباره موضع قاطع پوتراجایا (پایتخت رسمی مالزی) در مورد مناقشه فلسطین و اسرائیل بود.

وی گفت: من تأکید کردم که مالزی در موضع مستقل خود در ملاحظات بشردوستانه پا بر جاست و دیدگاه ما نسبت به تهاجم اسرائیل به غزه، غیرقانونی بودن از منظر حقوقی و بین المللی ثابت است.

در جریان تظاهرات همبستگی با فلسطینی ها که چهارشنبه گذشته در کوالالامپور برگزار شد، انور ابراهیم گفت که به دلیل انتقاد از دولت اسرائیل پس از جنگ غزه، از سوی قدرت های غربی تهدید شده است.

وی افزود: با وجود تهدیدها به حمایت از فلسطینیان ادامه خواهد داد.

نخست وزیر مالزی خاطر نشان کرد: بسیاری از کشورها از سال ۱۹۴۸ حمله اسرائیل به غزه را تهاجم تلقی نکرده اند، به رغم اینکه روسیه را به دلیل حمله به اوکراین محکوم کردند، زمانی که اسرائیل برای چندین دهه اراضی فلسطین را اشغال کرد، از سوی کشورهای از جمله غربی آمریکا مشروع تلقی شد.

انور اضافه کرد: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با وی تماس گرفته است تا وی را از قصد محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی برای سازماندهی کنفرانس سران کشورهای اسلامی مطلع کند.

وی گفت در این کنفرانس کشورهایی از جمله چین، برزیل و روسیه حضور خواهند داشت، کشورهایی که مواضعی جدی علیه تهاجم اسرائیل داشته اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha