سفر مکرون به قزاقستان با هدف امنیت انرژی فرانسه

تهران - ایرنا - امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه امروز چهارشنبه به قزاقستان سفر کرد و در دیدار با قاسم ژومارت توکایف همتای قزاقستانی خود در مورد وضعیت و چشم انداز توسعه مشارکت راهبردی دو کشور و همچنین تامین انرژی گفت و گو کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های قزاقستانی، در این دیدارها دو طرف به تقویت گفت و گوهای سیاسی، تعمیق همکاری ها در زمینه های تجاری، اقتصادی، سرمایه گذاری، انرژی، حمل و نقل، لجستیک و حوزه های فرهنگی-انسانی توجه ویژه کردند.

رسانه‌های قزاقستانی خاطرنشان می‌کنند که در ۸ ماه سال جاری، گردش تجاری بین قزاقستان و فرانسه به ۲.۷ میلیارد دلار رسیده است که ۲۱.۱ درصد بیشتر از سال گذشته است.

بر اساس این گزارش، هیئتی متشکل از ۱۵ «مدیر تجاری «از بخش های انرژی، کشاورزی و معدن فرانسه نیز از آسیای مرکزی نیز بازدید خواهند کرد.

سفر امانوئل مکرون به قزاقستان اولین سفر او پس از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه است. سفر به قزاقستان یک روز به طول خواهد انجامید. در ادامه مکرون به ازبکستان سفر خواهد کرد.

مکرون قصد دارد در مورد امنیت انرژی فرانسه با کشورهای آسیای مرکزی گفت و گو کند، زیرا کشورهای این منطقه غنی از اورانیوم هستند.

به گفته منابع خبری، نیاز فرانسه به اورانیوم مربوط به توقف تولید منابع انرژی در نیجر است. پس از کودتای نظامی در نیجر، استخراج سنگ معدن اورانیوم فرانسه در این کشور متوقف شد. شرکت فرانسوی Orano SA به همراه شرکت Kazatomprom قزاقستان در حال توسعه ذخایر اورانیوم در قزاقستان هستند و به گفته منابع خبری، ماکرون در این سفر در مورد گسترش این همکاری ها گفتگو خواهد کرد.

به گفته وزارت دارایی فرانسه، قزاقستان در سال گذشته بزرگترین تامین کننده اورانیوم شد.

در سال ۲۰۲۲، قزاقستان ۴۳ درصد از ذخایر سنگ معدن اورانیوم جهان را تولید کرد و به در حجم تولید تبدیل شد. در همان زمان، این کشور موضوع ساخت نیروگاه هسته ای خود را به همه پرسی سراسری داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha