آیا جنگ غزه رویای استارمر برای تصاحب قدرت در انگلیس را به باد داد؟

لندن – ایرنا – حزب کارگر انگلیس به رهبری «کی‌یر استارمر» که تا پیش از آغاز جنگ غزه، طبق نظرسنجی‌ها از بخت بالایی برای تصاحب قدرت در انتخابات پارلمانی این کشور برخوردار بود، این روزها با فشار فزاینده‌ای برای محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی مواجه است تا مانع از فروپاشی اتحاد اعضای این حزب شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، افزون بر ۳۳۰ تن از اعضای حزب کارگر در شوراهای شهر سراسر انگلیس طی نامه‌ای سرگشاده به آقای استارمر خواستار حمایت وی از طرح برقراری آتش‌بس در غزه شده‌اند.

این افراد که گفته می‌شود دو سوم آنها مسلمان نیستند، از موضع وی در قبال جنگ غزه انتقاد و تصریح کرده‌اند که این سیاست به اعتبار حزب آسیب می‌زند.

استارمر دیروز (سه‌شنبه) طی سخنانی در اندیشکده چتم‌هاوس لندن موضع این حزب را در قبال تحولات فلسطین تشریح کرد. او با تکرار موضع دولت ریشی سوناک نسبت به تحولات فلسطین، مدعی شد که برقراری آتش‌بس، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) را جسورتر می‌کند.

رهبر حزب کارگر انگلیس ادعا کرد که به ۲ دلیل با طرح آتش‌بس در غزه مخالف است. به گفته وی توقف کامل درگیری‌ها در این منطقه سبب می‌شود تا حماس زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های نظامی خود را برای تداوم حملات علیه [رژیم] اسرائیل بازسازی و تقویت کند. وی با بیان اینکه اسیرشدگان صهیونیست هنوز آزاد نشده‌اند، مدعی شد: «آتش‌بس در غزه، حماس را جسورتر می‌کند و آنها در این صورت برای خشونت‌های تازه آماده می‌شوند.»

استارمر دلیل دوم مخالفت با آتش‌بس را فراخوان‌های انجام شده برای آنچه وقفه بشردوستانه نامیده می‌شود، عنوان کرد و گفت که از دید وی تنها راهکار معتبر برای رسیدگی به بحران موجود در غزه است.

دولت محافظه‌کار ریشی سوناک نیز با چشم‌پوشی از جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه، مخالف برقراری آتش‌بس در این منطقه است و چنین طرحی را به نفع گروه‌های مقاومت فلسطینی می‌داند

مقامات این کشور همسو با کاخ سفید و اتحادیه اروپا از طرح توقف موقت درگیری‌ها در غزه برای خروج اتباع خارجی و انتقال کمک‌های بشردوستانه حمایت می‌کنند. این درحالیست که فشارهای داخلی روی احزاب سیاسی انگلیس برای حمایت از طرح آتش‌بس کامل در غزه رو به افزایش است.

شنبه گذشته روسای اتحادیه‌های بزرگ کارگری انگلیس که از حامیان اصلی مالی حزب کارگر بشمار می‌روند، طی سخنانی در تظاهرات حامیان فلسطین در لندن، موضع استارمر را به چالش کشیده و خواستار حمایت قاطع وی از آتش‌بس در غزه شدند.

استارمر دیروز در اندیشکده چتم‌هاوس ادعا کرد که در صورت پیروزی در انتخابات پارلمانی، به تلاش‌ها برای شناسایی کشور مستقل فلسطین ادامه می‌دهد. اما معترضان می‌خواهند که او جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی را بدون قید و شرط محکوم و برای جلوگیری از تشدید فاجعه انسانی در غزه از فراخواهان جهانی برای برقراری آتش‌بس حمایت کند.

در نامه اعضای شوراهای شهر انگلیس نیز آمده است: «فاجعه انسانی در غزه همه ما را تحت تاثیر قرار داده و ناتوانی حزب کارگر در حمایت از فراخوان آتش‌بس، به اعتبار ما آسیب زده است.»

نویسندگان بر همین اساس از استارمر خواسته‌اند که به جای ارائه استدلال‌های فنی درباره «وقفه بشردوستانه» به‌گونه‌ای رفتار کند که نشان دهد جان فلسطینیان برای حزب کارگر اهمیت دارد.

مارک کرتیس نویسنده برجسته انگلیسی در این باره می‌گوید: استارمر در اندیشکده چتم‌هاوس، مکانی که از سوی وزارت امور خارجه انگلیس تامین مالی می‌شود، کاربرد خود را برای نخبگان نظامی/اطلاعاتی بریتانیا نشان داد: «نسل‌کشی از نظر من مانعی ندارد».

این درحالیست که بسیاری از اعضای ارشد حزب کارگر نیز معتقدند که سخنرانی وی تاثیر چندانی بر حفظ اتحاد این حزب نداشت.

هفته پیش صادق خان شهردار لندن و از اعضای ارشد حزب کارگر، بر خلاف موضع استارمر به جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه اعتراض و تصریح کرد که تل‌آویو دربرابر قوانین بین‌المللی بشردوستانه مستثنی نیست.

وی در بیانیه‌ای که یک نسخه آن را در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد، هشدار داد: وضعیت وحشتناک غزه رو به وخامت است. هزاران غیرنظامی بی گناه اعم از مرد، زن و کودک کشته و رسیدن کمک به مردمی که به شدت به آن نیاز دارند، غیرممکن شده است.

«خان» نسبت به تشدید اوضاع انسانی هشدار داد و گفت: من به فراخوان جامعه جهانی برای برقراری آتش بس در غزه می‌پیوندم تا کشتار مردم این منطقه متوقف و فرصت بیشتری برای جلوگیری از تشدید درگیری‌ها فراهم شود.

«انس سرور» رهبر حزب کارگر در اسکاتلند و «اندی برنهام» شهردار منچستر در کنار ۱۳ تن از وزرای کابینه در سایه نیز به فراخوان جهانی برای برقراری آتش بس در غزه ملحق شده‌اند.

دولت ریشی سوناک هفته پیش به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره آتش‌بس غزه رای ممتنع داد و ادعا کرد به تلاش‌ها برای همکاری با «اسرائیل» در جهت رعایت قوانین بین‌المللی ادامه می‌دهد.

استارمر نیز دیروز همسو با مواضع دولت ادعا کرد که [رژیم] اسرائیل باید مطابق با قوانین بین‌المللی رفتار کند؛ وی اما برای اینکه از محکومیت جنایات جنگی در غزه شانه خالی کند مدعی شد که تفسیر روزانه تحولات غزه، کار «عاقلانه‌ای» نیست.

مدیر اجرایی سازمان عفو بین‌الملل بریتانیا در واکنش به سخنرانی روز گذشته استارمر نوشت که نامبرده، موضع حزب کارگر را در حمایت از قوانین بین‌المللی تبیین نکرد.

گاردین هم در گزارشی به نقل از منابع آگاه نوشت: نمایندگان حزب کارگر تحت فشار هستند و به شدت در تلاشند تا از استعفای همکاران خود در سطح ملی و محلی جلوگیری کنند.

ناظران معتقدند که در صورت تداوم جنگ غزه و کشتار فلسطینیان، بعید است که استارمر بتواند با موضعی که اکنون اتخاذ کرده اتحاد میان اعضای ارشد حزب را حفظ و پیروزی در انتخابات پارلمانی را تضمین کند.

انتخابات پارلمانی انگلیس سال آینده میلادی (۲۰۲۴) برگزار خواهد شد و حزب کارگر تا پیش از آغاز جنگ غزه، از شانس بالاتری برای غلبه بر محافظه‌کاران برخوردار بود. اما اکنون این سوال مطرح است که آیا استارمر می‌تواند مانع از فروپاشی اتحاد میان اعضای حزب شود یا خیر؟

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha