نوید رقابت پرشور انتخابات مجلس دوازدهم در خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا- ۲۴۵ نفر در خراسان جنوبی برای حضور در انتخابات مجلس دوازدهم نام نویسی نهایی کردند که افزایش حدود ۹۳ درصدی تعداد داوطلبان نسبت به دوره گذشته نویدبخش مشارکت بالا و رقابت پرشور بین نامزدهای مختلف است.

به گزارش ایرنا در این دوره، حضور داوطلبان شاخص از همه گرایش های سیاسی در هر چهار حوزه انتخابیه خراسان جنوبی نشانگر برگزاری یک انتخابات پرشور با مشارکت حداکثری مردم در پایان امسال است.

بنابر اعلام موسی سلیمی دبیر ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی‌، تعداد ثبت نام کنندگان داوطلب حضور در انتخابات مجلس دوازدهم در این استان با افزایش قابل توجهی (حدود ۹۳ درصد) نسبت به دوره گذشته همراه است.

در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، تعداد داوطلبان ثبت نامی در این استان ۱۲۷ نفر بود که در این دوره به ۲۴۵ نفر افزایش یافت که امیدها را برای یک رقابت تنگاتنگ و پرشور و انتخاب نمایندگانی شایسته و توانمند تازه کرده است.

همچنان بیشترین آمار ثبت‌نام کننده‌ها مربوط به حوزه انتخابیه "بیرجند، درمیان و خوسف" است و در این حوزه انتخابیه ۹۸ نفر نسبت به نهایی کردن ثبت‌نام خود اقدام کردند.

همچنین در حوزه انتخابیه "فردوس، طبس، سرایان و بشرویه" ۶۵ نفر، حوزه انتخابیه "قاینات و زیرکوه" ۵۲ نفر و در حوزه انتخابیه "نهبندان و سربیشه" ۳۰ نفر نام‌نویسی کرده‌اند.

در انتخابات مجلس دوازدهم در خراسان جنوبی، تعداد داوطلبان زن نسبت به دوره گذشته افزایش داشته است در دوره یازدهم مجلس، تعداد نامزدهای زن در این استان ۱۳ نفر بود که در این دوره نیز ۲۱ نفر رسیده است.

این رقم نشان می دهد که زنان رغبت بیشتری برای مشارکت و حضور در عرصه سیاسی پیدا کرده اندو در مجموع به لحاظ جنسیت حدود ۹ درصد داوطلبان در این دوره زن و ۹۱ درصد مرد هستند. ترکیب سنی داوطلبان در این دوره به نسبت متنوع است.

گروه سنی ۳۶ تا ۴۵ سال بیشترین آمار ثبت‌نامی‌ها را به خود اختصاص داده است، ۴۷ نفر و حدود ۱۹ درصد از ۲۴۵ نفر، ۳۶ تا ۴۰ سال و ۴۶ نفر معادل ۱۹ درصد بین ۴۱ تا ۴۵ سال سن دارند.

گروه سنی ۴۶ تا ۵۰ سال با آمار ۳۷ نفری و حدود ۱۵ درصد متقاضیان در رده بعدی قرار گرفته است و رده‌های سنی ۳۰ تا ۳۵ ساله با ۳۳ نفر، ۵۱ تا ۵۵ ساله با ۳۳ نفر و ۵۶ تا ۶۰ ساله با ۳۲ نفر در جایگاه‌های بعدی هستند.

۶۱ تا ۶۵ ساله‌ها با ۶ نفر حدود ۲ درصد و گروه سنی ۶۶ تا ۷۰ ساله با ۱۰ نفر حدود چهار درصد متقاضیان را شامل می‌شوندو در رده سنی ۷۱ تا ۷۵ سال فقط یک نفر ثبت‌نام کرده است .این ترکیب سنی نشانه حضور نامزدهای مختلف از نسل های مختلف در انتخابات است.

در بحث وضعیت تحصیلات داوطلبان هم فراوانی آمار مربوط به افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد با ۱۸۵ نفر است، مدرک دکتری ۴۰ نفر، کارشناسی ۱۱ نفر و حوزوی نیز ۹ نفر افراد را شامل می‌شوند. همچنین بیشترین داوطلبان در خراسان جنوبی به لحاظ شغلی از گروه کارمندان دولت هستند که حدود ۸۴ نفر (۳۴ درصد)از کل نامزدها را تشکیل می دهند.

پس از آن گروه های بازنشستگان با ۳۲ نفر ، فرهنگیان با ۲۶ نفر ، اساتید دانشگاه ۱۵ نفر دارای بیشترین فراوانی هستند . مابقی افراد شامل مشاغل آزاد(۱۴ نفر) می‌شوند که حاکی از اهمیت شغل در عرصه سیاسی است که حضور نامزدهای دارای شغل های مختلف می تواند منجر به تنوع دیدگاه ها و تجربیات در مجلس شود و به تصمیم گیری بهتر و موثرتر مجلس کمک کند.

همچنین از نکات مهم در ثبت نام داوطلبان استان در این انتخابات حضور افرای شاخص از همه گرایش ها اعم از اصلاح طلبان، اصولگرایان و افراد مستقل است که سابقه همکاری با دولت های مختلف را دارند که در مجموع، افزایش داوطلبان با گرایش های مختلف سیاسی را باید تحولی مثبت و امیدبخش در خراسان جوبی به شمار آورد که نوید مشارکت بالای مردم این استان را در انتخابات پیش رو دارد.

ثبت‌نام قطعی داوطلبان نامزدی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ۲۷ مهر ماه آغاز شد و تا سوم آبان ادامه داشت.

پیش ثبت‌نام داوطلبان ۱۶ تا ۲۲ مرداد امسال انجام شد که بنابر اعلام ستاد انتخابات استان، ۴۷۴ نفر از چهار حوزه انتخابیه در آن مرحله مدارک خود را بارگذاری کردند و پس از صحت سنجی مدارک بارگذاری‌شده توسط ۶ دستگاه معرفی شده در قانون، کد رهگیری برای متقاضیان ارسال شد.

استان خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان و جمعیت حدود ۸۰۰ هزار نفر، چهار نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد و انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی همراه با ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند امسال در سراسر کشور برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha