فرودگاه سقز آماده نشستن نخستین پرواز/ رئیس‌جمهور به انتظار ۲۷ ساله پایان می‌دهد

سنندج- ایرنا- فرودگاه ۱۸۰ هکتاری سقز به عنوان بزرگترین پروژه عمرانی استان کردستان پس از ۲۷ سال انتظار آماده بهره‌برداری شده و قرار است فردا (جمعه) ۱۲ آبان ۱۴۰۲ با حضور رئیس جمهور به صورت رسمی بهره برداری شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پرجمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز استان قرار دارد.

فرودگاه سقز که تا پیش از دولت سیزدهم ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، فردا جمعه با سفر رئیس جمهور و هیات دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

نزدیک به ۲۷ سال از آغاز مطالعات پروژه احداث فرودگاه شهدای سقز می‌گذرد؛ به طوری که مطالعات ساخت این فرودگاه از سال ۱۳۷۵ آغاز شد و تا سال ۱۳۸۴ ادامه داشت و از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۳ حدود ۷۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شد، اما در نهایت کار به جایی رسید که پیمانکار و مشاور پروژه کنار رفتند و اجرای این پروژه متوقف شد.

پس از چند سال وقفه، از سال ۱۳۹۶ پروژه احداث فرودگاه شهدای سقز با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران واگذار شد و این پروژه تا پایان دولت دوازدهم به ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی رسید.

این فرودگاه توسط مهندسان ایرانی در ۱۸۰ هکتار گستره و ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع مساحت پایانه به اتمام رسیده است.

باند فرودگاه سقز ۲ هزار و ۶۰۰ متر طول دارد و ۴۵۰ متر تاکسی وی، دو هزار و ۵۰۰ متر گستره پارکینگ، یک هزار و ۳۰۰ متر روشنایی معابر، برج مراقبت، دستگاه‌های کمک بازرسی و ساختمان‌ پلیس از دیگر ویژگی‌های این فرودگاه است.

با پایان عملیات اجرایی این پروژه، پرواز هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از تهران به مقصد فرودگاه سقز در روز جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲ همزمان با سفر استانی و حضور رئیس جمهور در کردستان انجام می‌شود، این پرواز با استفاده از هواپیمای «ای تی آر» (ATR) صورت می‌گیرد.

فرودگاه سقز یکی از بزرگترین پروژه‌ها در استان کردستان است که با حضور سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری می‌رسد.

همزمان با سفر رییس جمهور به کردستان، ۱۶ طرح در بخش‌های مختلف با بیش از ۳۲۰ هزار میلیارد ریال هزینه، به بهره‌برداری می رسد.

کردستان ۱۷ تیر ۱۴۰۱ میزبان دور اول سفر رییس جمهور بود و حالا بعد از ۱۵ ماه، آیت‌الله رییسی در دور دوم، مهمان مردم استان است و طرح‌هایی مهم را به بهره‌برداری خواهد رساند.

راه آهن همدان- سنندج، بهره برداری از شبکه آبیاری پایاب سد گاران، سد چراغ ویس سقز، ارتقای تصفیه خانه فاضلاب سنندج، بهره برداری از پست ۲۰.۶۳ کیلوولت GIS شهر سنندج، افتتاح تصفیه خانه آب دیواندره، آبرسانی به سقز، جاده دیواندره بیجار، شهرک صنعتی شماره ۴ سنندج، ایستگاه پمپاژ بوئین، آبگیری سد رمشت - امیرآباد، سالن ورزشی ۱۲۰۰ نفره بانه، احداث ۹۰ کیلومتر راه روستایی، تقاطع غیر همسطح مریوان و افتتاح ۵۸۰۰ واحد مسکن ملی از جمله طرح‌هایی است که در سفر دوم رئیس جمهور به استان کردستان افتتاح و به بهره برداری می‌رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha