سفیر ایران در رُم: سفر رهبران غربی به تل‌آویو آدرس غلط برای نسل‌کشی در غزه بود

لندن – ایرنا – سفیر کشورمان در ایتالیا با انتقاد از حمایت تمام قد دولت‌های غربی از رژیم صهیونیستی تصریح کرد: سفر تعدادی از رهبران غربی به تل‌آویو و اقدامات احساسی و عاطفی نسبت به اشغالگران طی سه هفته گذشته، آدرس غلط به سردمداران رژیم صهیونیستی بود تا بی‌مهابا دست به نسل‌کشی در غزه بزند.

به گزارش ایرنا، محمدرضا صبوری این مطلب را در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی Tg۷ ایتالیا مطرح کرد و در پاسخ به این سوال که چه کسی باید اولین قدم را برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه بردارد؟ گفت: برای پاسخ به این سئوال باید به عقب و تاریخ برگردیم. ریشه های عملیات طوفان الاقصی هفتم اکتبر را باید در تحولات بیش از هفت دهه گذشته سرنوشت مردم فلسطین جستجو کرد. فلسطین سرزمین آبا و اجدادی مردم همان منطقه متشکل از مسلمانان، مسیحیان و یهودیان است و قاعدتاً کسی که سرزمین و خانه و کاشانه دیگری را اشغال می کند، باید پاسخگو نیز باشد.

وی با اشاره به این مطلب که «براساس آراء و رویه دیوان بین المللی دادگستری، ارتکاب جرایمی مانند قطع آب، برق، سوخت، کوچ اجباری مردم، ممانعت از ورود کمک‌های بشردوستانه و استمرار کشتار وسیع و کورکورانه غیرنظامیان توسط رژیم اسراییل؛ ارتکاب جنایات علیه بشریت و جنایت جنگی محسوب می شود» افزود: وتوی تعداد زیادی از قطعنامه سازمان ملل از سوی ایالات متحده آمریکا واقعاً اقدامی حیرت برانگیز است که جایگاه سازمان‌های بین المللی و مساعی بین المللی را زیر سوال می برد؛ حتی قطعنامه پیشنهادی شورای امنیت سازمان ملل متحد که خواستار کمک های بشردوستانه است نیز وتو شد.

سفیر کشورمان تصریح کرد: بی تردید کشورهایی که با مساعی جمیله و برقراری آتش‌بس مخالفت می‌کنند، مسئولیت اصلی تداوم جنایات جنگی، تجاوزها و نسل کشی رژیم آپارتاید اسرائیل علیه فلسطینیان را بر عهده دارند.

صبوری: مسلمانان ساکت نخواهند نشست تا نظاره‌گر این همه خونریزی و کشتار از سوی ماشین جنگی رژیم صهیونیستی باشند

وی در ادامه یادآور شد: تنها در سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۵ قطعنامه در خصوص نقض حقوق بشر از سوی رژیم اسرائیل در سازمان ملل و نهادهای وابسته آن صادر شد. از ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ هم ۱۴۰ قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل علیه این رژیم به تصویب رسید، در حالی که این تعداد برای مابقی کشورها تنها ۶۷ مورد بوده است.

صبوری با بیان اینکه «از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۲ رژیم اسرائیل در ۹۹ قطعنامه شورای حقوق بشر محکوم شده است» خاطر نشان کرد: از این اعداد می‌توان درک کرد که مردم فلسطین در چه شرایط سخت و طاقت فرسایی به‌سر می برند و جامعه جهانی هم فقط به صدور قطعنامه اکتفا می‌کند.

وی تاکید کرد: رژیم آپارتاید صهیونیستی باید پاسخگوی جنایات خودش باشد و هجوم وحشیانه علیه فلسطینیان را متوقف کند. البته در این راه کشورهای غربی می‌توانند کمک کنند که متاسفانه با حمایت‌های بی‌دریغ و همه جانبه از این رژیم نژادپرست، نه تنها او را کنترل و متوقف نمی‌کنند بلکه با این حمایت‌ها موجب تشویق او برای ادامه حملات هم می‌شوند.

سفیر کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا ایران می تواند بخشی از مذاکرات برای آزادی اسیران باشد؟ عنوان کرد: همانطور که وزیر امور خارجه ایران در نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک بیان داشت، حماس به ایران اعلام کرده که آماده آزادی اسرای غیرنظامی است و ایران آماده ایفای نقش خود در این اقدام بشردوستانه در کنار کشورهای دیگر است. طبیعتاً آزادی ۶ هزار اسیر فلسطینی باید یکی دیگر از ضروریات و مسئولیت‌های جامعه جهانی باشد.

سفیر ایران در رُم: سفر رهبران غربی به تل‌آویو آدرس غلط برای نسل‌کشی در غزه بود

صبوری درباره نظر جمهوری اسلامی ایران نسبت به حمله زمینی رژیم اسرائیل به غزه گفت: همانطور که پیشتر اشاره کردم رژیم صهیونیستی سال‌ها است که در کشتار مردم فلسطین بدون هیچ‌گونه پاسخگوئی مشغول است. از این منظر اقدام حماس، عکس العمل و نتیجه اشغال، اسارت، کوچاندن اجباری مردم از سرزمین مادری و کشتار این رژیم است.

وی با بیان اینکه «جمهوری اسلامی ایران از ابتدا نسبت به اقدامات تحریک آمیز رژیم صهیونیستی هشدارهای لازم را هم به این رژیم و هم به کشورهای دنیا و سازمان‌های بین المللی داده است» افزود: این عملیات و برنامه‌های پیش از آن از نظر ما نسل کشی، جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی است. بنابراین همه مسئول هستند تا مانع ادامه جنایات و جنگ افروزی‌های رژیم شوند.

صبوری هشدار داد: اگر چنانچه این جنایات ادامه پیدا کند، آینده قابل پیش بینی متصور نیست. چراکه مسلمانان ساکت نخواهند نشست تا نظاره‌گر این همه خونریزی و کشتار از سوی ماشین جنگی رژیم صهیونیستی باشند.

سفیر کشورمان در پاسخ به این سوال که «آیا ایران در طرح های کمک‌های بشردوستانه به غزه و بازسازی این منطقه شرکت می کند؟» افزود: از ابتدای شروع بحران، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران اقدامات خود را برای کمک به مردم مظلوم غزه انجام داده است. هم دولت و هم مردم در جمهوری اسلامی ایران کمک‌های خود را جمع آوری کردند و آماده انتقال به مردم غزه هستند.

وی با اشاره به اینکه «غزه در محاصره شدید رژیم صهیونیستی است» ابراز امیدواری کرد که نهادهای بین المللی مسئولیت خود را برای اعمال فشار بر این رژیم جهت بازکردن مجاری کمک به مردم غزه را انجام دهند و «به طور قطع برای بازسازی غزه آمادگی داریم و از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.»

صبوری درباره نظر ایران نسبت به طرح موسوم به راه‌حل دو دولت و کارایی آن برای برقراری صلح در منطقه گفت: «از این طرح حدود ۳۰ سال می‌گذرد. آیا شما دستاوردی در این خصوص می بینید؟ آنچه که در غزه شاهدیم نشانه شکست این طرح است و به نظر می‌رسد این طرح نمی تواند منجر به صلح پایدار شود و همواره نزاع دائمی را به‌دنبال دارد.

سفیر ایران در رُم: سفر رهبران غربی به تل‌آویو آدرس غلط برای نسل‌کشی در غزه بود

وی ادامه داد: در طول نزدیک به سه دهه گذشته همواره شاهد اشغال‌گری خزنده در سرزمین فلسطین بوده ایم و رژیم صهیونیستی بدون در نظر گرفتن حقوق فلسطینیان، انواع ستم ها و نقض حقوق بشر را مرتکب شده است. طبق قوانین بین المللی، رژیم اسرائیل به عنوان یک قدرت اشغالگر می بایست حقوق مردم تحت اشغال فلسطین را رعایت می کرد که هیچ وقت چنین کاری نکرده است. این رژیم با اطمینان از فقدان ضرورت پاسخگویی به مجامع و مراجع حقوقی و بین المللی، نه تنها طرح دو دولت را اجرا نکرد بلکه همواره با اتخاذ سیاست هایی در جهت بی عملی و عقیم کردن آن عمل کرد.

صبوری: بر اساس پیشنهاد ایران باید در سرزمین فلسطین یک رفراندوم بین ساکنان اصیل فلسطینی شامل مسلمان، یهودی و مسیحی برگزار شود و هرچه آنها تصمیم بگیرند و انتخاب کنند به آن احترام گذاشته شود

دیپلمات ارشد کشورمان در ایتالیا با بیان این مطالب تصریح کرد: با توجه به ادامه اشغال‌گری، جنایت و اِعمال محدودیت‌های زیاد علیه فلسطینی‌ها توسط رژیم صهیونیستی، چشم اندازی برای صلح و امنیت برای فلسطینیان متصور نیست. طبیعی است تا زمانی که خواسته های به حق فلسطینیان برآورده نشود آنها به مقاومت خود ادامه خواهند داد.

صبوری درباره راه حل و پیشنهاد ایران برای برقرار صلح گفت: پیشنهاد دموکراتیک و راه حل سیاسی جمهوری اسلامی ایران، بازگشت به خواسته و اراده فلسطینی ها است. ما این پیشنهاد را در سازمان ملل نیز اعلام کرده‌ایم. بر اساس پیشنهاد ایران باید در سرزمین فلسطین یک همه‌پرسی (رفراندوم) بین ساکنان اصیل فلسطینی شامل مسلمان، یهودی و مسیحی برگزار شود و هرچه آنها تصمیم بگیرند و انتخاب کنند به آن احترام گذاشته شود.

وی در پاسخ به این سوال که «نظر شما در مورد رای ممتنع ایتالیا به قطعنامه اخیر چیست؟ آیا به مناسبات دوجانبه آسیب وارد می کند؟» تصرح کرد: این حمایت‌ها از رژیم صهیونیستی تازگی ندارد. معتقدم کشورهای غربی و اروپایی با محکومیت نکردن اقدامات رژیم صهیونیستی و سکوت در برابر جنایات جنگی آن رژیم، در عمل آن را برای ارتکاب جنایات بیشتر و نقض تمامی قطعنامه های بین المللی حریص تر می کند.

سفیر کشورمان با بیان اینکه «سفر تعدادی از رهبران غربی به تل آویو و اقدامات احساسی و عاطفی نسبت به اشغالگران طی سه هفته گذشته آدرس غلط به سردمداران رژیم صهیونیستی بود تا بی مهابا دست به نسل کشی در غزه بزند» افزود: این کشورها از یک‌طرف افکار عمومی را مطرح می‌کنند و از طرفی خواست همین افکار عمومی را نادیده می‌گیرند.

وی در ادامه به تظاهرات گسترده حامیان فلسطین در کشورهای غربی اشاره و اضافه کرد: تقریبا در همه کشورها از جمله در ایتالیا تظاهرات بزرگی در جهت حمایت از مردم فلسطین برگزار شد. در این تجمعات و اعتراضات فقط مسلمانان نبودند بلکه هزاران ایتالیایی نیز شرکت کرده بودند. حتی برخی از یهودیان در اعتراضات کشورهای مختلف شرکت کرده بودند. این نشان از عمق فاجعه و کیفیت کشتار رژیم صهیونیستی است. واقعا نمی دانم چطور می شود در برابر قتل بیش از چهار هزار کودک فلسطینی سکوت کرد و مواضع غیر از افکار عمومی گرفت.

دیپلمات کشورمان در پاسخ به این سوال که «پیام شما به یهودیان ایتالیا چیست؟ آیا آنها در کشور ایران در امنیت هستند؟» خاطر نشان کرد: مسلمانان به دین یهود احترام می گذارند چون یکی از ادیان الهی است. حضرت موسی از پیامبران بزرگ الهی است. یهودیان در کشورهای اسلامی مورد احترام هستند. دین یهود، در شریعت اسلام و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شده است.

وی ادامه داد: هموطنان یهودی ما در ایران کنیسه های مختلف دارند. آنها در پارلمان کشورمان نماینده دارند و جامعه یهودیان در کنار سایر شهروندان ایرانی آزادانه در کشورمان زندگی کرده و آداب و رسوم دینی خود را آزادانه انجام می‌دهند. جالب است بدانید یکی از بیمارستانهای بزرگ تهران مال یهودیان است و همه بیماران مسلمان و غیر مسلمان روزانه به آنجا مراجعه می کنند. حتی یکی از پزشکان معالج حضرت امام خمینی (ره) یهودی ایرانی بود.

وی بر همین اساس تصریح کرد: بحث، یهود نیست بلکه مشکل اصلی فرقه و رژیم ساختگی جنایتکار و فاشیست صهیونیسم است که براساس سیاست‌های آمریکا و انگلیس در سرزمین فلسطین و با غصب آن مستقر شده است. این غده سرطانی را در دامن کشورهای اسلامی کاشته و بزرگ کردند که الان دامن خودشان را هم گرفتار کرده است.

مجری شبکه ایتالیایی در ادامه به سفرش به ایران اشاره کرد و گفت: من این شانس را داشتم که از کشور بسیار زیبای شما دیدن کنم. به یک ایتالیایی که دوست دارد به ایران سفر کند چه می گویید؟ آیا اکنون زمان خوبی است؟ سفیر کشورمان بیان داشت: از سفر شهروندان ایتالیایی به کشورم بسیار استقبال و همین جا اعلام می‌کنم هر کسی دوست دارد به ایران سفر کند ما ظرف ۲۴ ساعت ویزای وی صادر می‌کنیم. آماده ایم برای آژانس‌های گردشگری تسهیلات ویژه ای ارائه کنیم.

وی ادامه داد: میهمان نوازی ایرانیان در سطح جهانی زبانزد است. جاذبه های گردشگری در زمینه های طبیعی و آثار باستانی، تاریخی و تمدنی، ایران را به یکی از مقصدهای مهم گردشگری خاورمیانه و جهان تبدیل کرده است. با اطمینان به شما می گویم که سطح امنیت، آسایش و استاندارد زندگی در ایران برای انتخاب مقصد گردشگری بسیار خوب است. علاوه بر آن ارزان بودن کالا و خدمات در ایران مزیت بزرگی برای گردشگران خارجی است.

صبوری در پاسخ به این سوال که «فکر نمی‌کنید تظاهراتی که در یک سال گذشته در ایران اتفاق افتاد مانعی برای جذب گردشگر باشد؟ » عنوان کرد:‌ اخبار نادرست در مورد کشور من چه کسی منتشر کرده و می کند؟ این کشورهای غربی هستند که اخبار نادرست و جعلی علیه کشور من ساخته و منتشر می‌کنند.

وی با بیان اینکه «در غرب دیکتاتوری رسانه ای وجود دارد» خاطر نشان کرد: افکار عمومی در کشورهای غربی متوجه شده اند که واقعیت‌ها کدام هستند. ما در یک سال گذشته به دفعات برای سفر به‌منظور تهیه گزارش و مشاهده میدانی از نزدیک دعوت کردیم، اما متاسفانه استقبال نشد.

سفیر کشورمان با اشاره به جو سازی رسانه‌های غربی درباره ماجرای فوت مهسا امینی گفت: حالا سوال من این است چرا در سه هفته گذشته در نوار غزه، جان باختن هشت هزار فلسطینی که چهار هزار نفرشان کودک هستند، اعتراض و ناراحتی کشورهای غربی را به‌همراه نداشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha