۱۲ آبان ۱۴۰۲، ۱۶:۲۲
کد خبرنگار: 762
کد خبر: 85279495
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دوستداران طبیعت در پردیس، پویش کاشت بذر برگزار کردند

پردیس- ایرنا- دوستداران زمین و طبیعت در ارتفاعات دره بهشت، فاز ۸ مسکن مهر پردیس پویش کاشت بذر برگزار کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بر اساس نظر کارشناسان دوستدار طبیعت بیشتر سیلابهایی که اتفاق می افتد به دلیل نبود بوته ها در مسیر سیلابی از ارتفاعات به سمت پایین است . دوستداران زمین و محیط زیست صبح امروز جمعه در پویش کاشت بذر در ارتفاعات دره بهشت فاز ۸ مسکن مهر پردیس شرکت کردند.

شرکت کنندگان و دوستداران زمین و محیط زیست به همراه فرزندان و نوزاد زیبای ۴ ماهه، کودکان، نوجوانان و سالمندان در این پویش حضورداشتند و هر یک با کاشت بذرهایی بومی منطقه نقش مهمی در حفاظت از محیط زیست محل زندگی خود ایفا کردند. بذرهایی که در آینده نزدیک هر کدام مانعی مناسب برای جلوگیری از سیل هستند و در فصل تابستان خوراکی مناسب برای دام های عشایر در حال گذر از منطقه زیبای دره بهشت شهر پردیس هستند.

دوستداران طبیعت در پردیس، پویش کاشت بذر برگزار کردند

کودک ۶ ساله که به همراه خانواده در این پویش شرکت کرده بود به خبرنگار ایرنا گفت: زمین را دوست دارم و به همراه خانواده ام برای مواظبت از زمین اینجا آمده ام.

نوجوان دوستدار طبیعت در حالی که با بیل بر روی بذرهای کاشته شده خاک می ریخت ، اظهار داشت: بذرهای زیادی را با عشق توی زمین کاشتم و از این به بعد در همه پویش های کاشت بذر شرکت می کنم تا سهمی در محافظت و مراقبت از زمین داشته باشم.

آقایی که به همراه همسر خود در این پویش حضور داشت، گفت: ما یک زمین داریم و باید از آن مراقبت کنیم و برگزاری پویش های محیط زیستی در حفاظت و مراقبت از زمین و محیط زیست بسیارموثر هستند.

زمان کاشت این بذرهای بومی منطقه فصل پاییز است

دوستداران طبیعت در پردیس، پویش کاشت بذر برگزار کردند

مدیرخانه محیط زیست شهرستان پردیس در حاشیه برگزاری این پویش به خبرنگار ایرنا گفت: زمان کاشت این بذرهای بومی منطقه فصل پاییز است که با بارشهای پاییزی و زمستانه آبیاری می شوند.

نرگس بیگوند توضیح داد: در کنار هر بذر چاله ای کنده شده تا آب باران در آن چاله ذخیره و به رویش گیاه کمک کند.

وی با اشاره به هدف برگزاری این پویش ادامه داد: این کار با هدف حفظ محیط زیست وجلوگیری از فرسایش خاک در مراتع زیبای دره بهشت فاز ۸ مسکن مهر پردیس برگزار شده است.در طی فصل پاییز دو پویش برگزار شده و محل برگزاری پویش اول دو هفته پیش در انتهای گلخندان ، روستای زردستان برگزار شد.

بیگوند با اشاره به استقبال شهروندان از برنامه کاشت بذر ، اظهار داشت: علاقمندان محیط زیست گوش به زنگ اعلام برنامه هستند و تعداد زیادی از شهروندان پس از اعلام برنامه ها به جمع ما می پیوندند.

وی با بیان اینکه ساخت این شهر به محیط زیست آسیب زده، توضیح داد: زمانی که کوهها را برای ساخت منازل تراشیدند ما تصمیم گیرنده نبودیم اما الان که در این جا سکونت داریم از محیط زیست محافظت می کنیم.بر اساس ابلاغ، تاکنون سه دوره پاکسازی حاشیه رودخانه جاجرود را در طرح رودخانه بدون زباله است از سد لتیان تا ماملو را با همراهی دوستداران محیط زیست برگزار کردیم.

بیگوند ادامه داد: فرهنگ سازی هدف اصلی ما از برگزاری برنامه های محافظت از محیط زیست است با این حسن که همه کسانی که در برنامه های پاکسازی و یا بذر پاشی حضور پیدا می کنند سفیران ما در بین مردم برای محافظت از طبیعت و محیط زیست هستند.

هدف اصلی ما فرهنگ سازی بین مردم است

مدیر اجرایی خانه محیط زیست گفت: این پویش از ۲۸مهر ماه به مناسبت هفته منابع طبیعی در روستای زردستان آغاز شد.

امیر محمدی توضیح داد: هدف اصلی ما فرهنگ سازی بین مردم است تا دوستانی که در طبیعت گردش می کنند بدانند که گیاه را از ریشه در نیاورند و برای سوخت آتش نزنند. بیشتر این گیاهان در زمستان و پاییز از سیلابی شدن مناطق جلوگیری می کند و باعث فرو رفتن آب در زمین می شوند وباید بدانیم که از بین رفتن این پوشش گیاهی سیلابهای زیادی را به همراه خواهد داشت.

مدیر اجرایی خانه محیط زیست گفت: با همراهی کمک اداره منابع طبیعی و اداره محیط زیست پویش ها برگزار می شوند و شهروندانی در این پویش ها حضوردارند هرکدام یک سفیر محیط زیستی برای هر نقطه از زمین ما هستند.

محمدی با بیان اینکه این پویش برای نخستین بار در پردیس برگزار شده، توضیح داد: با هدف فرهنگ سازی و محافظت و مراقبت از محیط زیست پویش های کاشت بذر برای نخستین بار در پردیس برگزار شده است.

وی توضیح داد: در اقلیم ایران گیاهی به نام خار زرد هست این گیاه تیغ دار در تابستان مبنع اصلی شهد برای زنبورهای عسل و سایر حشرات است و مغزآن در پاییز و زمستان خوراک پرندگانی مانند سحره و گنجشک می شود.خار شتر، اسفند خار زرد و پریموس پرخاصیت و برای جانوران مفید است و بذرها بومی منطقه و به صورت دیم هستند و نیاز به آبیاری ندارند و در پاییز کاشته و در بهار جوانه می زنند و در اواخر بهار و تابستان گل دهی دارند.

محمدی بااشاره به ضرورت ساماندهی وضعیت کوچ عشایر و گله های آنها در مراتع شهر پردیس، بیان کرد: هر ساله اواخر بهار تا اواخر مهر ماه شاهد کوچ گله های گوسفند به منطقه هستیم متاسفانه عشایر و دامداران منطقه قبل از روزی که قرق شکسته شود وارد منطقه می شوند و از اواخر اسفند تا اواخر فروردین چرای دام در مراتع آسیب جدی به گیاهان منطقه می زند.

وی ادامه داد: از اواخر خرداد ماه منطقه باید برای چرا باز شود ، سرهای سبز گیاهان رشد کرده باشد به بذر برسند وپوشش گیاهی برای چرا مناسب باشد تا فضای سبز از بین نرود. از مسئولان درخواست و انتظار داریم زمان ورود عشایر و دامداران به منطقه را کنترل کنند.

شهرستان پردیس با جمعیتی بیش از ۴۰۰ هزار نفر در شرق پایتخت قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha