روسای جمهوری ازبکستان و فرانسه بر سر چه چیزی به توافق رسیدند؟

تهران- ایرنا- امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه آمادگی خود را برای حمایت از تلاش‌های ازبکستان با هدف امضای توافقنامه مشارکت پیشرفته با اتحادیه اروپا و پیوستن به سازمان تجارت جهانی (WTO) ابراز کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در دیدار با شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان در سمرقند این موضوع را اعلام کرد و گفت: سبد پروژه های سرمایه گذاری مشترک با ازبکستان از ۱۰ میلیارد یورو فراتر رفته است.

سرویس مطبوعاتی رئیس جمهوری ازبکستان روز شنبه در گزارشی نوشت: میرضیایف و مکرون بیانیه ای مبنی بر ارتقای روابط خود به سطح مشارکت راهبردی منتشر کردند. سران دو کشور همچنین برای تقویت تعامل در سازمان های بین المللی و حل مشکلات بین المللی و منطقه ای ابراز تمایل کردند.

سران دو کشور در این مذاکرات همچنین اقداماتی را برای ارتقای طرح های جدید در زمینه انرژی سبز که توسط کشورهای اتحادیه اروپا در حال توسعه است، مطرح کرده و مساله فرآوری مواد خام و همکاری در زمینه کشاورزی، تامین آب، لجستیک و گردشگری را نیز مورد بررسی قرار دادند.

سرویس مطبوعاتی ریاست جمهوری ازبکستان، افزود: در این نشست بر اهمیت ادامه گفت‌وگوهای سیاسی، تقویت همکاری‌های امنیتی و مقابله مؤثر با چالش‌ها و تهدیدهای نوظهور تأکید شد.

در نتیجه این مذاکرات، ازبکستان و فرانسه بر سر ایجاد یک اتاق بازرگانی مشترک توافق کردند و مقرر شد که دفتر نمایندگی تجارت فرانسه (Business France) در تاشکند گشوده شود.

در این دیدارها خاطرنشان شد که در آینده نزدیک، حجم تجارت بین فرانسه و ازبکستان به یک میلیارد یورو خواهد رسید در نتیجه سبد پروژه های سرمایه گذاری مشترک از ۱۰ میلیارد یورو فراتر می رود.

در این دیدار روسای جمهوری دو کشور، هشت سند به امضا رسید که توافق در مورد ایجاد «اتحاد فرانسوی سمرقند»، پروتکل هایی برای بهبود زیرساخت های تامین آب، و اعلامیه همکاری در آموزش دیپلمات ها از آن جمله است.

این توافقنامه ها همچنین موضوعات مرتبط با دانشگاه ازبکستانی-فرانسوی در تاشکند، گسترش همکاری ها در زمینه آموزش معلمان زبان فرانسه، برگزاری روزهای فرهنگ و غیره را شامل می شود.

مکرون در رأس هیئتی شامل مقامات، روسای شرکت‌های پیشرو، چهره‌های مشهور فرهنگی و علمی، آخر هفته گذشته برای یک سفر رسمی وارد ازبکستان شد. اولین محل بازدید، پیاده روی شبانه در اطراف سمرقند با همراهی شوکت میرضیایف بود. روسای جمهور در میدان رجستان عکسی مشترک گرفتند و سپس از پارک تاریخی و قوم نگاری «شهر ابدی» در مرکز گردشگری بین المللی «جاده بزرگ ابریشم» بازدید کردند.

رئیس جمهوری فرانسه پیش از این سفر نیز به قزاقستان رفته بود و در دیدار با قاسم ژومارت توکایف همتای قزاقستانی خود در مورد چشم انداز توسعه مشارکت راهبردی دو کشور و همچنین تامین انرژی گفت و گو کرده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha