نخست وزیر استرالیا به دنبال ارتباط مبتنی گفت‌وگو و همکاری در سفر چین

تهران- ایرنا - آنتونی آلبانیز نخست وزیر استرالیا که نخستین سفر خود به چین را طی ۷ سال گذشته به عنوان بالاترین مقام سیاسی این کشور انجام می‌دهد خاطرنشان کرد به نفع همه طرف‌هاست تا روابطی دوجانبه مبتنی بر گفت‌وگو و همکاری برقرار شود.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از رویترز، آنتونی آلبانیز نخست وزیر استرالیا که به چین سفر کرده است در سخنرانی کوتاهی در نمایشگاه اکسپو واردات بین المللی سالانه چین در شانگهای با حضور لی چیانگ نخست وزیر این کشور، گفت: استرالیا به همکاری سازنده با چین ادامه خواهد داد.

پس از این سخنرانی، آلبانیز به نقل از دن فارل وزیر تجارت استرالیا، اظهارت لی چیانگ در نمایشگاه اکسپو را به بسیار مثبت ارزیابی کرد. وی همچنین روابط میان دو کشور را بالغانه خواند و افزود : در کنار سایر اقتصادها در منطقه، اقتصاد استرالیا و چین به لطف قطعیت و ثباتی که براساس قوانین تجارت بوجود آمده است، رونق گرفتند.

نخست وزیر چین نیز تاکید کرد این کشور دسترسی به بازار و واردات را گسترش خواهد داد.

از سوی دیگر وزیر تجارت استرالیا در مصاحبه با خبرنگاران گفت قرار است در دیدار با همتای چینی خود در روز یکشنبه درباره برطرف کردن موانع در صادرات مواد غذایی دریایی و گوشت قرمز در زمانی کوتاه گفت و گو شود.

نخست وزیر استرالیا روز گذشته هنگام ورود به شانگهای گفت به نفع استرالیاست تا گفت و گوهای سازنده و مثبت با اصلی‌ترین شریک تجاری اش داشته باشد.

آلبانیز نخستین نخست وزیر استرالیاست که از سال ۲۰۱۶ و به عنوان بخشی از تلاش ها برای ترمیم روابط دو کشور که طی سالهای گذشته بر سر مسائلی مانند شرکت مخابراتی هواووی، جاسوسی و منشا ویروس کرونا تیره و تار شده بود به چین سفر کرده است.

دولت آلبانیز از زمان روی کار آمدن از سال گذشته میلادی بر روی تقویت روابط با چین کار کرده است و چین بیشتر محدودیت های تجاری را که در سال ۲۰۲۰ در مناقشات دیپلماتیک برای استرالیا وضع کرده بود و حدود ۲۰ میلیارد دلار استرالیا در صادرات غذا و کالا برآورد می‌شودد را رفع کرد.

قرار است فردا دوشنبه نخست وزیر استرالیا با شی جین پینگ رئیس جمهوری چین در پکن دیدار کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha