چین و کوبا در مدار گسترش روابط دوجانبه با امضای توافق‌های همکاری

تهران- ایرنا- نخست‌وزیر کوبا در دیدار با همتای چینی خود، در راستای «وحدت ناگسستنی» میان دو کشور، توافق‌نامه‌هایی در بخش‌های مختلف از جمله حمل‌ونقل، بیوتکنولوژی، کشاورزی و مواد غذایی امضا کردند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از تارنمای شبکه تلویزیونی تله‌سور، مانوئل مارِرو کروز (Manuel Marrero Cruz) نخست وزیر کوبا که در چارچوب یک سفر رسمی عازم چین شده است، در دیدار با لی کیانگ (Li Qiang) همتای چینی خود، بر تمایل هاوانا برای تعمیق همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف، ارتقای همکاری در چارچوب طرح «یک پهنه- یک راه» و همچنین ارتقای توسعه مستمر روابط میان چین و کشورهای حوزه کارائیب تاکید کرد.

وی همچنین بر امکانات گسترده همکاری میان تجار و بازرگانان چین و این جزیره تاکید کرد و در یک مجمع تجاری با موضوع تقویت روابط اقتصادی-تجاری دوجانبه و سرمایه‌گذاری میان دو کشور حضور یافت.

نخست وزیر کوبا از ابراز حمایت و همبستگی این کشور آسیایی با دولت و مردم کوبا در رد تحریم اقتصادی، تجاری و مالی اعمال شده از سوی آمریکا قدردانی کرد.

ماررو کروز تاکید کرد: کوبا مفتخر است که کشور دوست چین است و در ابعاد مختلف در عرصه بین‌المللی، سیاسی و اقتصادی با این کشور توافق دارد و این نشان‌دهنده اتحاد ناگسستنی احزاب، دولت‌ها و مردم ماست.

انتظار می‌رود این مقام کوبایی امروز یکشنبه در افتتاحیه ششمین نمایشگاه بین المللی واردات چین (CIIE ۲۰۲۳) شرکت کند.

۲۸ سپتامبر سال جاری میلادی (۲۰۲۳) ۵۰ سال از برقراری روابط دیپلماتیک بین جمهوری خلق چین و کوبا می‌گذرد. کوبا نخستین کشور آمریکای لاتین بود که با جمهوری خلق چین روابط دیپلماتیک برقرار کرد.

چین و کوبا در مدار گسترش روابط دوجانبه با امضای توافق‌های همکاری

چین در حال حاضر، دومین شریک تجاری بزرگ کوبا و متحد سیاسی نزدیک این جزیره است که همواره تحریم‌های اقتصادی و تجاری اعمال شده توسط واشنگتن علیه این کشور کارائیب را رد کرده و از آمریکا خواسته است که به حقوق همه کشورها از جمله کوبا احترام بگذارد.

تا سال ۲۰۰۷، هر دو کشور بیش از ۲۰۰ پروژه همکاری علمی - فناوری را امضا کرده بودند که بخش‌هایی مانند کشاورزی، دامداری، صنایع سبک، متالورژی، بیوتکنولوژی و فناوری اطلاعات را پوشش می‌داد. در مارس ۱۹۹۰ کمیسیون مشترک همکاری‌های علمی و فناوری ایجاد شد که هر دو سال یک بار جلساتی را برگزار می‌کند. این نوع همکاری‌ها نه تنها توسعه روابط دوجانبه را تقویت می‌کند، بلکه به توسعه و پیشرفت اقتصاد و علم و فناوری هر دو کشور کمک می‌کند.

در آغاز دهه ۱۹۶۰، چین و کوبا قراردادهای همکاری فرهنگی و آموزشی امضا کردند و تبادل دانش آموزان را آغاز کردند. از دهه ۹۰، هر دو کشور قراردادهای تبادل فرهنگی و آموزشی متعددی را امضا کردند که در سال های اخیر شدت گرفته است. از سپتامبر ۲۰۰۶ تا به امروز، در مجموع بیش از سه هزار و ۵۰۰ جوان چینی برای یادگیری زبان اسپانیایی به کوبا سفر کرده‌اند و بیش از ۱۰۰ کوبایی نیز در حال حاضر در حال مطالعه زبان و فرهنگ چینی در این کشور آسیایی هستند. در نوامبر سال گذشته، موسسه کنفوسیوس دانشگاه هاوانا افتتاح شد که بدون شک رونق زیادی به تبادل فرهنگی و درک متقابل میان دو ملت خواهد داد.

علاوه بر تقویت روابط دوجانبه میان پکن- هاوانا، چین در حال حاضر، دومین شریک تجاری مهم منطقه آمریکای لاتین پس از ایالات متحده است و طبق برآورد آژانس تجارت خارجی و بازاریابی تجارت و سرمایه‌گذاری آلمان (GTI) انتظار می‌رود حجم مبادلات تجاری میان دو طرف (پکن و کشورهای آمریکای لاتین) در یک دهه آینده، ۲ برابر افزایش یابد.

در سال ۲۰۲۲، تجارت میان چین و آمریکای لاتین حدود ۱۱ درصد رشد کرد و به ارزش تقریبی ۵۰۰ میلیارد دلار رسید. بر اساس آمار مرکز سیاست توسعه جهانی دانشگاه بوستون، کشورهای آمریکای لاتین در سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) حدود ۱۸۴ میلیارد دلار کالا به چین صادر کردند، در حالی که ارزش واردات به ۲۶۵ میلیارد دلار رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha