سفر رئیس‌جمهوری اروگوئه به چین به امید تسهیل توافق تجارت آزاد

تهران- ایرنا- رئیس‌جمهوری اروگوئه درحالی در چارچوب یک سفر رسمی راهی چین شد که به زعم تحلیلگران، شانس امضای توافق تجارت آزاد این کشور با چین بسیار پایین است اما احتمالا توافق‌های تجاری مهمی به سود اقتصاد این کشور آمریکای لاتین منعقد خواهد شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، لوئیس لاکایه پو (Luis Lacalle Pou) رئیس‌جمهوری اروگوئه در یک سفر رسمی راهی چین شد و فردا چهارشنبه (۲۲ نوامبر) با شی جین پینگ رئیس‌جمهوری این غول آسیایی دیدار خواهد کرد. ارتقای مناسبات تجاری با چین که درحال حاضر، شریک تجاری اصلی این کشور آمریکای جنوبی است، از اهداف این سفر اعلام شده است.

رئیس‌جمهوری اروگوئه یک هفته در چین خواهد ماند و علاوه بر ۴۰ تاجر و روسای سازمان‌های تجاری، یک هیات بلندپایه‌ متشکل از وزیرای اقتصاد، صنعت، دام، کشاورزی و شیلات نیز او را در این سفر همراهی می‌کنند.

نیکلاس پوز (Nicolás Pose) کارشناس علوم سیاسی و تحلیلگر روابط بین‌الملل اروگوئه‌ای در این خصوص به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت: در زمینه اقتصادی، هدف اصلی بهبود دسترسی به بازارها بزرگ چین به ویژه برای محصولات کشاورزی و صنعتی کشور است.

به گفته پوز، رئیس‌جمهوری اروگوئه با انجام این سفر در پی فراهم آوردن «امکان بهبود دسترسی به بازارهای کالاهای اروگوئه و در نهایت تلاش برای جذب سرمایه چینی» است.

آندرس راخیو (Andrés Raggio) کارشناس علوم سیاسی متخصص در امور آسیایی نیز در ارزیابی دیدار لاکایه پو با شی، این ملاقات را «یک ضربه ضروری» این کشور برای نهایی‌کردن برنامه‌های کاری، پروژه‌ها، ارتقای بخش‌های مختلف و دسترسی به بازارها توصیف کرد.

پوز در عین‌حال تشریح کرد که بسیاری از محصولات اروگوئه‌ای نیاز به انجام مذاکره در مورد گواهی سلامت و استانداردهای فنی دارند، مقرراتی که بر تجارت تاثیر می‌گذارد و گاهی اوقات بابد برای تک تک محصولات مذاکره جداگانه صورت گیرد. به همین دلیل وی، علت همراهی یک هیات بزرگ تجاری با لاکایه پو در این سفر را بهبود شرایط دسترسی به بازارها، به ویژه با توجه به جنبه‌های غیرتعرفه‌ای آنها اعلام کرد.

راخیو اطمینان داد که در اروگوئه «تعهد بسیار قوی» در سطح سیاسی برای این نوع توافق‌ها وجود دارد و این کشور آمریکای جنوبی در تلاش برای دستیابی به «ارتباط استراتژیک جامع» برای ایجاد فضاهای دوجانبه در ابعاد مختلف، نه تنها سیاسی و اقتصادی، بلکه به‌طورکلی از نظر علمی، فناوری و همکاری است.

پوز همچنین بر ابعاد سیاسی این سفر نیز تاکید کرد. اروگوئه به عنوان بازیگری که در چارچوب رقابت سیستماتیک فزاینده میان آمریکا و چین قرار دارد، به دنبال همکاری همزمان با هر دو قدرت بدون انتخاب یکی یا دیگری است.

به بیان دقیق‌تر، رئیس‌جمهوری اروگوئه سفر به چین را پس از سفر به آمریکا و شرکت در اجلاس اتحاد برای شکوفایی اقتصادی قاره آمریکا انجام می‌دهد؛ نشستی که ابتکار عملی از سوی دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا برای تقویت رشد اقتصادی این قاره و تلاشی برای رقابت با ابتکار یک کمربند- یک راه چین و روند رو به رشد شرکای جهانی آن درنظر گرفته می‌شود.

اروگوئه همچنین امید خود برای امضای قرارداد آزاد تجاری با چین را از دست نمی‌دهد؛ فرآیندی که این کشور از سال ۲۰۱۶ و دوره ریاست جمهوری تاباره باسکز چپگرا (Tabaré Vázquez) به دنبال آن بود. احتمال دستیابی به این توافق بار دیگر با حضور لاکایه پو احیا شد؛ وی در سال ۲۰۲۱ تلاش‌ها برای بستن توافقی دوجانبه و خارج از مرکوسور (بازار مشترک آمریکای جنوبی/ برزیل، آرژانتین، اروگوئه، پاراگوئه) را فعال کرد. با این حال، نیاز به موافقت سایر اعضای مرکوسور برای توافق باعث شد چین امضای معاهده را معلق نگه دارد.

طبق تاکید هر دو کارشناس، دولت اوروگوئه در کوتاه مدت شانسی برای امضای یک قرارداد آزاد تجاری با چین ندارد. به عقیده راخیو، احتمال توافق میان دو کشور به دلیل «رویکرد منطقه‌ای مبنی بر امتناع کشورهای مرکوسور از فعال‌سازی مذاکرات»، «پایین» و یا حتی «صفر» است.

پوز نیز تصریح کرد «هیچ امکانی» وجود ندارد که اروگوئه بتواند در آینده نزدیک بر سر توافقنامه آزاد تجاری با چین به توافق برسد. این تحلیلگر یادآور شد که مرکوسور از امضای «توافقنامه‌هایی که شامل ترجیحات تعرفه‌ای با طرف‌های ثالثی هستند که به این بلوک تعلق ندارند»، جلوگیری می‌کند.

راخیو خاطرنشان کرد که چین در مورد پیشبرد توافق دوجانبه با اروگوئه محتاط عمل می کند تا با آرژانتین و برزیل، دو عضو مهم مرکوسور دچار تنش نشود.

مائو نینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین با اعلام سفر رئیس‌جمهوری اروگوئه به این کشور گفت: اروگوئه کشور مهمی در آمریکای جنوبی است. دو کشور ما از دوستی سنتی عمیقی برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه امسال سی‌وپنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان چین و اروگوئه است، گفت: در ۳۵ سال گذشته، به ویژه از زمان ایجاد مشارکت استراتژیک در سال ۲۰۱۶، روابط دوجانبه پیشرفت خوبی داشته و منافع ملموسی را برای هر دو ملت به همراه داشته است.

مائو گفت: ما معتقدیم که این دیدار دوستی سنتی ما را بیشتر تحکیم می‌کند، اعتماد متقابل سیاسی را عمیق‌تر می‌کند، همکاری عملی را به سطح بالاتری ارتقا می‌بخشد و روابط ما را به قله‌های جدیدی می‌برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha