نبود مدیریت یکپارچه حریم پایتخت از مشکلات صیانت از تنفس گاه شهر است

تهران بزرگ - ایرنا - مدیرکل حریم شهرداری تهران با بیان اینکه هرگونه بارگذاری در حریم باید در راستای صیانت و توسعه پایدار شهر باشد، گفت: فقدان و نبود مدیریت یکپارچه حریم یکی از مشکلات صیانت از تنفس گاه این شهر است.

به گزارش ایرنا از معاونت شهرسازی ومعماری شهرداری تهران، علی اکبرفسایی روز دوشنبه در نشست هم اندیشی در خصوص چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی حریم منطقه ۲۲ تهران اظهار کرد: حریم شهر تهران به خصوص حریم منطقه ۲۲ دارای ظرفیت‌های گردشگری نهفته و طبیعی است و پتانسیل تبدیل شدن به قطب گردشگری ویژه پایتخت و حتی شهرهای اطراف را دارد.

وی این تفکر که حریم شهر تهران از پایتخت جدا است را تفکری خطرناک دانست و افزود: تاثیرات متقابل شهر تهران بر حریم و بالعکس برکسی پوشیده نیست بنابراین ضرورت دارد که ضمن رصد و بررسی چالش‌ها و مشکلات موجود و همچنین برخورد قانونی با تخلفات و سوداگران، با هدف‌گذاری‌های مستمر و اجرای مصوبات، ضوابط و قوانین از حقوق شهر و شهروندان و نسل‌های آینده صیانت کنیم.

مدیرکل حریم شهر تهران، فقدان مدیریت یکپارچه در تصمیم‌گیری پیرامون بارگذاری‌ها، کاربری اراضی و ساخت ‌و سازهای مجاز و غیرمجاز در حریم پایتخت را از جمله عواملی عنوان کرد که در سال های گذشته به رغم تلاش های صورت گرفته، مشکلات زیادی برای حریم شهر تهران ایجاد کرده است و تبعات آن، هم چنان برای شهر و شهروندان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه سطح دغدغه مندی نسبت به حریم به صورت چشمگیری در این دوره مدیریت شهری افزایش یافته است، گفت: شهردار تهران بارها در جلسات مدیران و مسئولان بر موضوع حفاظت و صیانت از حریم تاکید داشته و تاکنون نیز تلاش ها برای صیانت از حریم، ثمر بخش بوده و باید سعی کنیم تا تهدیدات را به فرصت تبدیل کنیم.

این مقام شهری همچنین صیانت از حریم را نیازمند همراهی و هم افزایی متولیان درون سازمانی و برون سازمانی و دستگاه های نظارتی دانست و بیان کرد: تشدید روند دست‌اندازی درحریم طی دوره های گذشته سبب شده است تا ساخت‌وساز غیرمجاز در حریم پایتخت افزایش یابد و اکنون جلوگیری از این نابسامانی ها، تلاش مضاعف شهرداری را می طلبد تا تخلفات در نطفه متوقف شود.

فسایی اضافه کرد: اگر از ساخت‌ وسازهای غیرمجاز جلوگیری نشود، حریم تهران با توجه به حساسیت و شکنندگی به سمت تهدید ساختاری پیش خواهد رفت؛ امسال باتوجه به تاکید مدیریت ارشد شهر تهران، بودجه حریم ۳۵۰ درصد رشد داشته است.

وی یادآور شد: باید توجه داشت که هرگونه بارگذاری در حریم باید در راستای صیانت و توسعه پایدار و مبتنی بر حفظ عرصه های محیط زیستی و آخرین هاله تنفس گاهی شهر و تبدل تهدیدها به فرصت باشد.

شهردار منطقه ۲۲ نیز در این نشست با بیان اینکه حریم این منطقه با مساحت ۱۸ هزار و ۷۰۰ هکتار وسیع‌ترین بخش حریم پایتخت است، گفت: حریم منطقه ۲۲ به دلیل موقعیت جغرافیایی، پتانسیل و ظرفیت های بالقوه، تاثیر بسیاری برکل شهر تهران و سایر بخش‌های همجوار همچون استان البرز دارد.

نصرتی همچنین بر شناسایی دقیق عوامل آسیب زا پیش روی حریم منطقه ۲۲، برنامه ریزی توسعه محور مبتنی بر صیانت از محیط زیست طبیعی این منطقه و رفع مشکلات قانونی موجود تاکید کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha