۵۰ درصد اعتبارات پایدارسازی روستای افسرآباد چهارمحال و بختیاری اختصاص یافت

شهرکرد-ایرنا- مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون ۵۰ درصد اعتبارات پایدارسازی و در جاسازی روستای افسرآباد شهرستان اردل که در خطر رانش زمین قرار داشت، اختصاص داده شده است.

خسرو کیانی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: مشکل رانش در روستای افسرآباد شهرستان اردل از ۱۳۷۲ به‌علت ناپایداری تپه شنی واقع در این روستا رخ داد.

وی افزود: برداشت‌های بی‌رویه، اجرای طرح‌های عمرانی، احداث مزرعه‌های پرورش ماهی، تغییر مسیر رودخانه، فعل‌وانفعال‌های غیرکارشناسی و غیرفنی در بستر رودخانه و زیردست تپه شنی و نداشتن حفاظت و نظارت دستگاه‌های متولی و شرایط جوی و اقلیمی باعث ناپایداری این تپه شد.

کیانی تصریح کرد: در سیل سال ۱۳۹۸ مساله ناپایداری روستای افسرآباد تشدید شد و به چندمتری خانه‌های مسکونی رسید که اهالی در خطر جدی قرار گرفتند.

وی یادآور شد: در همین راستا مسوولان استانی و شهرستانی و اداره‌کل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری پیگیری‌های لازم را برای ایمن‌سازی محل را انجام داد و با تلاش مسوولان ملی و استانی و بازدیدهای میدانی روسای سازمان بحران کشور و استانداران استان این مهم در دولت سیزدهم به نتیجه رسید.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: به‌همین منظور در سال ۱۴۰۰ اعتباری برای مطالعات پایدارسازی روستای افسرآباد شهرستان اردل اختصاص یافت که مشاور طرح با مطالعه پایدارسازی و درجاسازی را ارائه کرد.

وی گفت: مطالعات مختص روستای افسرآباد در سال ۱۴۰۰ انجام و پس از پیگیری ویژه در دولت سیزدهم برای نخستین بار در کشور قبل از وقوع هرگونه حادثه، هیات وزیران مصوبه‌ای برای ایمن‌سازی و کمک به مالکان خانه‌های مسکونی در محدوده طرح با هدف پیشگیری از بروز حادثه ابلاغ کرد.

کیانی تاکید کرد: در این راستا هیات‌دولت برای رفع مشکلات مرتبط با رانش زمین در روستای افسرآباد شهرستان اردل ۷۰۰ میلیارد ریال مصوب کرد.

وی افزود: از این مبلغ ۶۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مابقی به‌ صورت اعتبار هزینه طرح ابلاغ شد.

کیانی به بررسی ۲ طرح شامل پایدارسازی و درجاسازی یا جابجایی برای رفع مشکل روستای افسرآباد شهرستان اردل اشاره و تصریح کرد: براساس مطالعات مشاور طرح پایدارسازی و در جاسازی عملیاتی شد.

وی یادآور شد: در همین راستا قرار شد ۲۰ خانه مسکونی در محدوده اجرای طرح روستای افسرآباد جابه جا و ۳۰ واحد مسکونی دیگر که خساراتی را متحمل شدند تعمیر و مقاوم‌سازی شود.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در این راستا پس از ابلاغ ۵۰ درصد اعتبارات مصوب هیات دولت از محل تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مرحله نخست پایدارسازی و درجاسازی روستای افسرآباد آغاز پس از سپری شدن فرآیند قانونی و انتخاب پیمانکار با هدف اصلی رفع خطر و ایمن‌سازی روستا آغاز شد.

وی گفت: در این راستا به مالکان ۲۰ واحد عرصه و اعیان در طرح جابه‌جایی که از سوی مسوولان شهرستانی و استانی دستگاه‌های ذی‌ربط شامل دهیاری، شورای اسلامی، بخشداری، فرمانداری، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان و استان شناسایی، تایید و ارزیابی شدند متناسب با ارزیابی از محل اعتبار کمک تخصیص و طی فرایندی در حساب‌های اعلام شده نزد بانک‌های عامل به‌نام اشخاص معرفی شده واریز که برداشت آن با هماهنگی و مدیریت دستگاه متولی و متناسب با پیشرفت فیزیکی آزاد می‌شود.

کیانی تاکید کرد: همچنین زمین رایگان از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان، پروانه ساخت رایگان، نقشه و مشخصات اجرایی نیز در نظر گرفته و مقرر شد در فرایندی که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری اعلام کرده تحویل افراد برای ساخت واحدهای مسکونی آنها داده شود.

وی افزود: همچنین براساس قیمت کارشناسی مربوط به هزینه‌کرد طرح اقدام ملی مسکن بهای زیربنای واحدهای مسکونی ارزیابی و محاسبه شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: هم‌اکنون مرحله نخست پایدارسازی روستای افسرآباد شامل اصلاح شیب و رفع خطرهای موجود در حال انجام است.

وی یادآور شد: مرحله دوم این طرح شامل مهندسی رودخانه و مرحله سوم شامل اقدامات روبنایی و معماری مانند اجرای پارک گردشگری مُشرف بر رودخانه افسرآباد متناسب با ابلاغ ۵۰ درصد اعتبار بعدی از محل تملک دارایی‌های سرمایه‌ای اجرایی می‌شود.

کیانی اظهار داشت: در واقع مرحله نخست این طرح با هدف حفظ جان اهالی و تثبیت و اصلاح شیب تپه ریزشی هم‌اکنون در مرحله اجرا قرار دارد.

وی گفت: علاوه بر تشکر و قدردانی از همراهی، صبر و حوصله بیشتر اهالی روستای افسرآباد، متاسفانه تعداد اندکی از اهالی که گاهی مسوول امور این واحد هستند اکنون نامهربانی‌هایی در اجرای طرح به‌عمل آورده و سرعت انجام کار و پیشرفت کار شامل پیشرفت فیزیکی و فنی را با مشکل مواجهه کرده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: به‌همین علت انتظار همکاری و همراهی بیشتری با توجه به نزدیک شدن فصل بارندگی و لزوم اصلاح شیب ترانشه است.

وی افزود: متاسفانه برخی افراد در فضای مجازی نظرهای غیرکارشناسی و غیرتخصصی درباره پایدارسازی و درجاسازی روستای افسرآباد شهرستان اردل مطرح کرده‌اند.

کیانی تصریح کرد: این در حالی است که پایدارسازی و درجاسازی روستای افسرآباد شهرستان اردل هم‌اکنون با نظارت و تایید مشاور طرح در حال انجام و پیگیری است.

وی یادآور شد: پیگیری‌ها برای ابلاغ ۵۰ درصد باقی‌مانده اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مصوب هیات دولت به‌منظور پایدارسازی و درجاسازی روستای افسرآباد در حال انجام است تا بتوان فازهای بعدی شامل مهندسی رودخانه را عملیاتی کرد.

کیانی با اشاره به اعتراض برخی مالکان خانه‌های مسکونی مجاور این طرح درخصوص ارزیابی قیمت‌ها اظهار داشت: درخواست بازنگری قیمت‌ها داده شده است که از سوی کارشناسان رسمی دادگستری انجام خواهد شد.

به گزارش ایرنا، اردل در ۷۵ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha