۱۶ آبان ۱۴۰۲، ۱۱:۵۲
کد خبرنگار: 5508
کد خبر: 85283505
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

استفاده گسترده تل‌آویو از سلاحی که درخت و بشر را می‌سوزاند

تهران- ایرنا- رژیم صهیونیستی که از ارتکاب هیچ جنایتی علیه بشریت فروگذاری نمی‌کند، به استفاده گسترده از بمب فسفر سفید در جنوب لبنان و همچنین نوار غزه روی آورده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، رسانه لبنانی النشره در مطلبی با عنوان «بمب فسفر سفید ممنوعه بین المللی، بشر و درخت را می‌سوزاند»، آورده است: رژیم صهیونیستی که از هیچ جنایتی علیه بشریت و محیط زیست دریغ نمی‌کند در حال حاضر به بمب‌های فسفر سفید برای هدف قرار دادن مناطق مرزی لبنان روی آورده است.

فسفر سفید ترکیب شیمیایی است که هنگامی که در معرض هوا قرار می‌گیرد، خود به خود شعله ور می‌شود و می‌سوزاند.

استفاده اسرائیل از این بمب‌ها در جنوب لبنان علاوه بر اینکه آسیب‌های زیادی به شهرک های این کشور وارد کرده و منجر به سوختن بوستان‌ها شده، برای انسان هم بسیار خطرناک است. این بمب‌ها نوعی ماده سمی در خود دارد که به سرعت با اکسیژن ترکیب شده و سبب سوختگی درجه دو و سه می‌شود. فسفر سفید به راحتی وارد پوست شده و به قلب، کلیه و کبد آسیب می‌زند و منجر به مرگ می‌شود.

همچنین فسفر سفید به ریه‌ها آسیب می زند و در صورت استنشاق آن حتی به مدت کوتاه آسیب جدی به دستگاه تنفسی وارد می‌شود. فسفر سفید همچنین در خاک رسوب کرده و در ته رودخانه و دریاها نشسته و موجب تلف شدن آبزیان می‌شود.

طبق توافق سال ۱۹۸۰ ژنو، استفاده از این سلاح ممنوع و جنایت جنگی است، اما صهیونیستها توجهی به آن ندارند.

هنگام حمله با فسفر سفید باید تا حد امکان از آن دور شد و خلاف جهت باد به سمت منطقه امن حرکت کرد و پارچه خیسی بر روی بینی و دهان گذاشت. هنگام رسیدن به منطقه امن باید لباس‌های آلوده را از تن خارج و ماسکهای استفاده شده را بیرون انداخت و بدن را با آب شست.

النشره نوشت: آسیب‌های فسفر سفید در لبنان بسیار زیاد است. ۱۵۰ مورد حریق در مناطق مرزی به سبب استفاده از این بمب‌های ممنوعه بین المللی گزارش شده است.

به گفته «ناصر یاسین» وزیر محیط زیست دولت پیشبرد امور لبنان، حدود ۶.۴ میلیون متر مربع یعنی معادل ۴۶۲ هکتار در شهرک‌های مرزی جنوب لبنان تاکنون در معرض حملات با فسفر سفید قرار گرفته است.

همچنین به گفته «عباس الحاج حسن» وزیر کشاورزی لبنان، رژیم اسرائیل ۴۰ هزار درخت زیتون را سوزانده است.

ناصر یاسین به النشره گفت: لبنان علیه سیاست زمین سوخته و به کارگیری فسفر سفید به کار گرفته شده از سوی دشمن اسرائیلی شکایت خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha