۱۲ بهمن ۱۴۰۲، ۱۴:۳۰
کد خبرنگار: 5479
کد خبر: 85372818
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

جنایت علیه محیط زیست و زیست بشری، وجه دیگری از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی

۱۲ بهمن ۱۴۰۲، ۱۴:۳۰
کد خبر: 85372818
ناصر کنعانی؛ سخنگوی وزارت امور خارجه
جنایت علیه محیط زیست و زیست بشری، وجه دیگری از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی

تهران- ایرنا- به گواهی همه منابع خبری مستقل، وحشیانه بودن ابعاد مختلف حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه در قریب چهار ماه گذشته، تاکنون بی سابقه بوده است. حجم و تنوع تسلیحات و بمب‌های - غالبا نامتعارف- استفاده شده توسط صهیونیست‌ها علیه باریکه غزه، معادل دو بمب هسته‌ای استفاده شده در هیروشیما بوده که هر روز بر قدرت تخریب آن نیز افزوده می‌شود.

اکنون و در پی اقدامات جنایت بار صهیونیست ها، بسیاری از زیرساخت های شهری و خدماتی نوار غزه مانند آب و فاضلاب، برق، اماکن آموزشی، سیستم های بهداشتی، بیمارستان ها، زیرساخت‌های فرهنگی، مساجد، کلیساها و بناهای تاریخی که زندگی در بزرگترین زندان بدون سقف دنیا را تا حدودی برای ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار انسان ساکن در آن ممکن ساخته بود، آسیب عمده دیده یا به صورت کلی از بین رفته اند. بر اساس اعلام ناظران و مراکز مطالعاتی، خسارات وارده به غزه، به مراتب بیشتر و جدی‌تر از میزان خسارت وارده به شهرهای "درسدن" آلمان و "روتردام" هلند در جریان جنگ جهانی دوم است.

این سطح از اقدامات ضدبشری برای درهم شکستن و ویرانی غزه به عنوان محل سکونت و زندگی بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار شهروند فلسطینی، عملا گذشته، حال و آینده ساکنان آن را در خطر نابودی قرار داده است.

کارشناسان بر این باورند که آثار حملات صهیونیست ها در دو حوزه امنیت محیط زیست و امنیت غذایی، تاثیرات فاجعه باری در غزه برجای گذارده است. کاهش کیفیت منابع آب و هوا، مشکلات پسماند، آلودگی های صوتی نامتعارف ناشی از صدای انفجارهای مهیب، زوزه های مستمر پهپادهای شناسایی و جاسوسی، از بین رفتن میزان حاصل خیزی و کیفیت خاک زمین های کشاورزی، مراتع، باغ ها، دام های اهلی، شیوع بیماری ها، در دسترس نبودن شرایط و امکانات بهداشتی و درمانی و ... از جمله مسائلی هستند که به تدریج امنیت زیست محیطی مردم محاصره شده در این باریکه را تهدید می‌کند.

برای درک بهتر عمق جنایت صهیونیست ها طی حملات ۴ ماه اخیر به نوار غزه، باید به این نکته توجه کرد که در جریان جنگ ۲۲ روزه غزه که پانزده سال پیش رخ داد، حدود ۱۷ درصد از زمین های قابل کشاورزی فلسطینی‌ها نابود شدند. رژیم صهیونیستی در چهار ماه گذشته بطور مکرر مبادرت به استفاده از بمب‌های ممنوعه و از جمله فسفر سفید کرده است.

نتیجه تحقیقات مراکز مهم مطالعاتی نشان داده این ماده شیمیایی که تاثیرات کشنده ای بر انسان، حیوانات و همچنین محیط زیست پیرامونی دارد، در گوشت انسان می‌سوزد و دوباره شعله ور می‌شود، به خاک آسیب می‌رساند، منابع آب را آلوده و اکوسیستم های آبی را نیز مسموم می‌کند.

تحقیقات صورت گرفته، همچنین نشان داده که گرمای شدید تولیدشده در حین انفجار بمب‌های فسفری می‌تواند ساختار فیزیکی و خواص شیمیایی خاک را تغییر داده و در نتیجه حاصلخیزی آن را به صورت ملموسی کاهش دهد.

علاوه بر این، امکان بیماری های قابل انتقال از خاک نیز در این شرایط افزایش می یابد. فسفر سفید می‌تواند به آرامی در بدن ماهی هایی که در آب های آلوده شده توسط این ماده شیمیایی زندگی کرده اند، جمع شود. این ماده خطرناک را نمی توان با آب خارج کرد، به گونه ای که قابلیت واکنش با آب را دارد تا ماده شیمیایی گازی "فسفین" تولید کند که برای کبد، سیستم عصبی مرکزی و ریه ها مضر است.

آسیب های تنفسی، نارسایی اندام ها و سایر آسیب های وحشتناک و تغییردهنده زندگی مانند برخی سوختگی ها که درمان آنها بسیار دشوار است، می‌توانند در اثر قرار گرفتن در معرض فسفر سفید باشند. علی رغم ممنوعیت جهانی استفاده از این بمب، رژیم صهیونیستی بارها از آن بر علیه مردم و اماکن زیستی در غزه استفاده کرده است.

بمباران عامدانه مراتع، زمین های کشاورزی، باغ های زیتون و میوه به ویژه باغ های مرکبات با بمب های حاوی فسفر سفید، خسارات جبران ناپذیری را در دو حوزه امنیت غذایی و امنیت زیست محیطی برجای گذاشته است.

کارشناسان حوزه سلامت می‌گویند پس از یک دوره طولانی انفجارهای شدید به مانند آنچه در غزه رخ می‌دهد، مقادیر زیادی ذرات سیمان در هوا معلق می‌شوند. مواد شیمیایی و گازهای کشنده به جا مانده از مهمات، برای سال های آینده در محیط زیست باقی می مانند و زندگی گیاهان را مسموم و آب ها را آلوده می‌کنند و پیامد این ماجرا برای صدها هزار آواره داخلی، چیزی جز هوای غیرقابل تنفس، آب آلوده، کمبود غذا و قرار گرفتن در معرض بیماری های مختلف نیست.

این اثرات زیست محیطی علاوه بر آنکه باعث افزایش تلفات و جراحات ناشی از جنگ می‌شوند، بیماری های تنفسی، قلبی، عروقی و سرطان ناشی از قرار گرفتن در معرض سطوح بالای آلودگی را هم موجب می‌شوند.

این واقعیت تلخ را نمی‌توان از نظر دور داشت که حتی پس از بازسازی فیزیکی و شهری غزه، آسیب های دردناک روحی ناشی از ویران شدن خانه ها، کشته شدن والدین و اعضای خانواده، زندگی های از هم پاشیده و خاطرات محو شده در اذهان کودکان چشم به راه، برای چندین دهه ادامه خواهند یافت.

رژیم صهیونیستی، درصدد نسل‌کُشی و محو همزمان هویت مردم فلسطین و غیر قابل سکونت نمودن محیط زیست آنها است.

علاوه بر جنایت علیه بشریت، جنایت علیه محیط زیست و زیست بشری، وجه دیگری از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در باریکه غزه است و لازمست متخصصان و صاحب‌نظران برای پیگرد حقوقی و بین المللی جنایتکاران صهیونیست و حامیان شناخته شده آنها، مستندسازی و اقدام کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha