آمریکا ارسال بمب‌افکن و تجهیزات راهبردی به سئول را افزایش داده است

تهران- ایرنا - یک مقام ارشد سئول امروز سه شنبه اعلام کرد آمریکا ارسال بمب‌افکن های دارای محرک هسته ای و سایر تجهیزات راهبردی خود را به کره جنوبی افزایش داده است تا از تعهد امنیتی خود به سئول در قبال هشدار دادن به کره شمالی اطمینان حاصل کند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری یونهاپ،‌ کره شمالی اقدامات هسته ای خود را همراه با اصلاح قانون اساسی در ماه سپتامبر (شهریور-مهر) افزایش داده است تا با عمل به قول کیم جونگ اون رهبر کره شمالی درباره افزایش تولید تسلیحات هسته ای، سیاست افزایش قدرت هسته ای خود را تثبیت کند.

به این ترتیب برای اولین بار، بمب افکن راهبردی B-۵۲ آمریکا در خاک کره جنوبی فرود آمد. یک ناو هواپیمابر با قدرت هسته ای نیز در پایگاه نیروی دریایی بوسان لنگر گرفت. هفته گذشته نیز، مقامات کره جنوبی و آمریکا به طور مشترک شاهد پرتاب آزمایشی موشک بالستیک قاره پیمای مینتمن-۳ در پایگاه فضایی واندنبرگ کالیفرنیا بودند.

مقامات سئول می گویند اقدامات اخیر تلاش واشنگتن برای اطمینان بخشیدن از بازدارندگی زیاد و تعهد خود در استفاده تمام و کمال از توانمندی های نظامی و حتی هسته ای برای دفاع از کره جنوبی را نشان می دهد.

یک مقام ارشد وزارت دفاع سئول گفته است: استقرار این تسلیحات تعهد آمریکا را نسبت به مردم کره جنوبی نشان و به رژیم کیم جونگ اون هشدار می دهد.

این مقام افزود: ما باور داریم که کره شمالی احساس می کند در معرض تهدید قرار گرفته و تعداد و شدت این تهدیدات نیز افزایش یافته است.

این گزارش حاکی است: این تنش ها با پرتاب های آزمایشی پی در پی کره شمالی از سال میلادی گذشته همچنان احساس می شود. این پرتاب ها شامل پرتاب آزمایشی موشک بالستیک قاره پیمای هواسونگ-۱۸ در ماه آوریل(فروردین-اردیبهشت) و ژوئیه(تیر-مرداد) است. همچنین، پیونگ یانگ ابتدای سال جاری میلادی دو بار تلاش کرد تا ماهواره شناسایی نظامی را وارد مدار زمین کند اما موفق نشد.

به گفته وزارت دفاع کره جنوبی، در مقابل این وضعیت، این متحدان سال جاری میلادی ۵ رزمایش مشترک هوایی با بمب افکن های B-۵۲ برگزار کردند درحالی که در سال ۲۰۲۲ تنها یک رزمایش مشترک صورت داده بودند و در سال ۲۰۲۱ هیچ رزمایشی صورت نگرفت.

این مقام گفته است که سئول و واشنگتن قرار است جزئیات «بیانیه واشنگتن» که در نشست دوجانبه ماه آوریل(فروردین-اردیبهشت) تنظیم شد را در زمینه های اشتراک گذاری اطلاعات، برنامه ریزی مشترک و اجرای مشترک تسلیحات هسته ای آمریکا را در نشست وزیران دفاع این دو کشور در هفته آینده منتشر کنند.

به گفته وزارت دفاع آمریکا، لوید آستین وزیر دفاع این کشور قرار است به سئول سفر کند و با شین وو شیک همتای جدید خود از کره جنوبی در نشست سالانه مشاوره امنیتی روز ۱۳ نوامبر(۲۲ آبان) حضور پیدا کند و در سایر رویداد هایی که قرار است «تغییر ناپذیری» ‌تعهد امنیتی آمریکا را نشان دهد نیز شرکت خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha