بهترین آمر به معروف کیست؟

تهران- ایرنا- دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور معتقد است رهبر معظم انقلاب بهترین آمر به معروف و بزرگترین مطالبه‌گر هستند و راه و روش این ستاد نیز در امر به معروف و مطالبه‌گری، بیانات معظم له است.

به گزارش ایرنا از ستاد امر به معروف و نهی از منکر حجت الاسلام محمدحسین طاهری آکردی، امروز، ۱۶ آبان در نشست هم‌اندیشی اعضای اصلی این ستاد با تأکید بر این‌که این ستاد در بحث منابع، ساختار و جایگاه دچار ضعف است، تأکید کرد: تلاش ما رفع این مشکلات و ضعف‌هاست. قانون‌گرایی، تعامل با دستگاه‌ها، پیگیری مطالبات مردم و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، چهار محور اصلی ستاد امر به معروف است.

وی پنج وظیفه اصلی شامل آموزش، ساماندهی تشکل‌های مردمی، پیگیری بحث عفاف و حجاب، حمایت از شوراهای امر به معروف دستگاه‌ها و معاضدت‌هایی قضایی آمران و ناهیان را برشمرد و گفت: آموزش، پایه امر به معروف و نهی از منکر است و به همین منظور ۱۱ عرصه را در این حوزه تعریف کرده‌ایم. 

طاهری افزود: ۴۰۰ صفحه سند در سیاست‌های کلان داریم که تنها یک بار نام امر به معروف و نهی از منکر در آن آمده است و این نشانگر مظلومیت فریضتین است. لذا در گام نخست باید سند جامع سیاست‌های کلان امر به معروف و نهی از منکر تدوین شود که در آن وظایف هر دستگاه مشخص گردد و در گام دوم باید سندی برای سیاست‌های اجرایی ستاد تهیه شود که در این سند باید گستره امر به معروف و نهی از منکر در تمامی حوزه‌ها همانند، محیط زیست، بهداشت، ورزش، اقتصاد و فرهنگ مشخص شود.

وزارتخانه های تاثیرگذار در امر به معروف 

حجت الاسلام کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران با تأکید بر این‌ که ۶ وزارتخانه اثرگذار، عضو اصلی ستاد امر به معروف هستند، اظهار داشت: کمتر کانون و نهادی از چنین جایگاهی برخوردار است و باید نسبت ستاد با نهادهای حاکمیتی مشخص شود. چون  هر مجموعه‌ای وظایف خاص خود را دارد. البته گام نخست در امر به معروف، انجام کارهای ایجابی است و این ستاد با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادهای مرتبط می‌تواند در بخش ایجابی نقش آفرینی کند.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور افزود: باید کمیته‌ای با حضور کارشناسان متعهد و دغدغه‌مند نهادهای عضو ستاد تشکیل شود تا در آن موضوعات مهم کشور مطرح و در زمینه جلوگیری از ایجاد منکرات برنامه‌ریزی شود. همچنین برای مردم تبیین شود که ستاد به دنبال یقه گرفتن نیست، بلکه حامی، تسهیل‌گر، ریل‌گذار و پیگیر مطالبات آن‌هاست.

وی با تأکید بر ورود دستگاه‌ها به ویژه حوزه‌های علمیه در بحث امر به معروف و نهی از منکر خاطرنشان کرد: این ستاد علاوه بر مطالبه‌گری، آمادگی دارد که برای وزارتخانه‌ها و نهادها محتواهای مربوط به فریضتین را تأمین کند.

صدیقی از راه‌اندازی سامانه «سو» به صورت کشوری خبر داد و افزود: رئیس ستاد امر به معروف در هر استان نماینده، ولی فقیه و امام جمعه استان است که این امر نشانگر فراقوه‌ای بودن ستاد است. به همین دلیل نباید در چارچوب اداره دیده شود، بلکه باید به عنوان کانون و نهادی جهت حفاظت از روحیه انقلابی نظام مدنظر باشد.

ضرورت تدوین سند جامع سیاست‌های کلان امر به معروف

آمادگی شورای فرهنگ عمومی برای تصویب سند جامع فریضتین

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به عضویت ستاد امر به معروف در شورای فرهنگ عمومی بیان داشت: مصوبات شورای فرهنگ عمومی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع داده می‌شود و اگر این شورا نظری درباره آن نداشته باشد، به عنوان مصوبه از سوی رئیس جمهور ابلاغ می‌شود، ستاد امر به معروف می‌تواند اسناد خود را از طریق شورای فرهنگ عمومی پیش ببرد.

ایجاد کارگروه ویژه امر به معروف

علی القاصی‌مهر، رئیس کل دادگستری استان تهران نیز با بیان این‌که قوانین زیادی در بحث امر به معروف و نهی از منکر داریم و بایدها و نبایدهای این موضوع مشخص است، تصریح کرد: تدوین سند اجرایی برای بحث امر به معروف و نهی از منکر لازم و ضروری است.

وی پیشنهاد داد تا کمیته یا کارگروهی برای پیگیری امور مربوط به امر به معروف و نهی از منکر با حضور نمایندگان اعضای آن تشکیل شود و تأکید کرد که وظیفه ستاد امر به معروف سیاستگذاری بوده و اجرای آن باید توسط ستاد استان‌ها انجام شود، به همین دلیل باید چارچوبی برای استان‌ها مشخص شود.

در بحث امر به معروف کمبود قانون نداریم

احمد راستینه، عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در مجلس نیز با اشاره به این‌که در بحث امر به معروف و نهی از منکر کمبود قانون نداریم، بلکه مشکل عدم اجرای آن است، گفت: برای نوشتن سند جامع می‌توان از اصلاح ساختار فرهنگی بهره برد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha