سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری از نان شب واجب‌تر است/نانو مهمترین محور تبادلات بین‌المللی

تهران- ایرنا- معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری از نان شب نیز واجب‌تر است، تلاش برای درک هرچه بیشتر این موضوع از سوی مسوولان دستگاه‌ها و حمایت از این حوزه‌ را یکی از بزرگترین دغدغه‌ها و اولویت‌های این معاونت بیان کرد.

روح الله دهقانی فیروزآبادی به مناسبت برگزاری چهاردهمین نمایشگاه فناوری نانو - ۱۴۰۲ در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا اظهار داشت: ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو از یک تفاوت با برخی از ستادهای معاونت برخوردار است، این تفاوت در واقع همان گذر از مرحله بلوغ و دستیابی به یک جرم مناسب علمی است چراکه هم اکنون تولیدات علمی در حوزه نانو در کشور مناسب است و کسب رتبه سوم و چهارم تولید علم دنیا به نسبت جمعیت نیز در این راستا است.

وی در توضیح بیشتری با بیان اینکه حدود ۲۰ سالی است که حمایت از تولید علوم و فناوری های حوزه نانو به شکل جدی درحال پیگیری است و در طول سال های گذشته نیز به خصوص در حوزه علم موفقیت ها و جایگاه بسیارخوبی را به دست آورده ایم، افزود: دنیا امروز ایران را به عنوان یکی از وزنه های قوی در تولید علوم نانو می شناسد.

سرمایه گذاری درحوزه فناوری از نان شب واجب‌تراست/نانو مهم‌ترین محورتبادلات بین‌المللی

سکاندار زیست بوم نوآوری و فناوری کشور در عین حال گفت: البته حوزه نانو با نقدهایی نیز مواجه بوده است از جمله اینکه، چه میزان از این علوم در عرصه تولید فناوری های کاربردی و رفع مسائل حوزه های مختلف خود را نشان داده یا چه تعداد از کشور دنیا از این علوم استفاده می کنند.

تولید، تجاری سازی و کاربرد فناوری وظیفه فعلی ستاد نانو

دهقانی فیروزآبادی، وجود فاصله بین تبدیل علوم به بلوغ فناوری (TRL) و در ادامه نفوذ این فناوری ها به حوزه کاربردی و رفع مسائل بخش های مختلف از جمله صنعتی و کشاورزی را مساله بسیار جدی دانست که کمتر به آن توجه شده است.

سرمایه گذاری درحوزه فناوری از نان شب واجب‌تراست/نانو مهم‌ترین محورتبادلات بین‌المللی

وی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه مشخصی برای رفع فاصله تولید علم حوزه نانو و تبدیل آن به فناوری تعریف شده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه هم اکنون نانو به یک جرم افزوده مناسب و کافی از شرکت ها، دانشمندان و تولید کننده علم رسیده، سیاست جدی ستاد نانو در این دوره تولید فناوری، تجاری سازی و همچنین انتقال فناوری های تولیدی به حوزه کاربردی به منظور رفع مسائل بخش های مختلف کشور است.

سرمایه گذاری درحوزه فناوری از نان شب واجب‌تراست/نانو مهم‌ترین محورتبادلات بین‌المللی

رییس بنیاد ملی نخبگان توضیح داد: تمام اهداف ستاد توسعه فناوری نانو در دوره جدید مدیریتی این است که بتواند علاوه بر پشتیبانی جریان علمی همچون سابق، با ابزارهای مالی جدید و ابزارهای اعتباری قانون جهش دانش بنیان، فناوری را توسعه داده و کاربردی کند.

دهقانی فیروزآبادی همچنین معتقد است: این ستاد در صورتی که در این دوره بتواند زنجیزه تولید و ایجاد ارزش اقتصادی نانو را پیگیری و به سرانجام برساند به طورحتم بخش تحقیقات کشور نیز از سرریز مالی دستاوردهای این حوزه بهره مند می شود.

وی افزود: بدین منظور توسعه بازار به صورت فعال یعنی ستاد توسعه فناوری نانو خود به عنوان یک تسهیلگر سعی می کند بازارهایی را برای شرکت ها توسعه دهد برهمین اساس به دنبال شرکت های فناور توانمند که از پوشش یک بازار مشخص برخوردارند خواهیم رفت و آنها را در دسترسی به بازار یاری می کنیم.

سرمایه گذاری درحوزه فناوری از نان شب واجب‌تراست/نانو مهم‌ترین محورتبادلات بین‌المللی

توسعه تبادلات بین‌المللی در حوزه فناوری، سیاست جدی دولت سیزدهم

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری برنامه دیگر این مجموعه به منظور رفع فاصله تولید علم نانو و تبدیل آن به فناوری را که به اعتقاد وی بسیار مهم است، توسعه تبادلات خارجی عنوان و تاکید کرد: موضوع توسعه تبادل بین المللی در حوزه فناوری هم اکنون سیاست جدی دولت است.

دهقانی فیروزآبادی همچنین گفت: برهمین اساس هم اکنون توسعه تعاملات بین المللی از ابزارهای جدی ستاد نانو برای توسعه اقتصادی این حوزه محسوب می شود.

سرمایه گذاری درحوزه فناوری از نان شب واجب‌تراست/نانو مهم‌ترین محورتبادلات بین‌المللی

وی تاکید کرد: حوزه نانو در حال حاضر یکی از بزرگ ترین و مهم ترین محورهای تبادلات بین المللی به منظور توسعه بازار، آموزش و همکاری های مشترک در تولید تجهیزات و محصولات فناورانه در سایر کشورها است.

بزرگترین دغدغه من درک هرچه بهتر مسوولان دستگاه‌ها از حوزه علم و فناوری

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری در حوزه فناوری از نان شب نیز واجب تر است، درک هرچه بهتر مسوولان دستگاه های اجرایی از اینکه هم اکنون یک بخش از حوزه علم و فناوری به محصول رسیده و بخش دیگری از آن نیز کاشت برای آینده است را یکی از بزرگ ترین دغدغه فعلی خود عنوان کرد.

سرمایه گذاری درحوزه فناوری از نان شب واجب‌تراست/نانو مهم‌ترین محورتبادلات بین‌المللی

دهقانی فیروزآبادی در ادامه حوزه علم و فناوری را همچون بذری دانست که بعضا دیر میوه می دهد اما میوه آن بسیار با کیفیت و ارزشمند است.

وی با بیان اینکه هر سرمایه گذاری که امروز در حوزه علم و فناوری می شود به طور حتم برای فرزندان و نسل های آینده کشور خواهد بود، تاکید کرد: معتقدم در حال حاضر سرمایه گذاری در حوزه فناوری از نان شب نیز واجب تر است.

به گزارش ایرنا، چهاردهمین نمایشگاه فناوری‌نانو ۱۴۰۲ پس از چهار روز برگزاری عصر سه شنبه (۱۶ آبان ماه) به کار خود پایان داد. رونمایی از محصولات نانو، امضای قرادادهای فناورانه، بازدید مسوولان، تورهای بازدید، برگزاری مسابقه، رویدادهای علمی و بازدیدهای دسته‌جمعی بخشی از برنامه‌هایی بزرگ‌ترین رویداد نانویی امسال کشور بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha