۱۷ آبان ۱۴۰۲، ۱۲:۵۴
کد خبر: 85284701
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پوتین از تقویت تعاملات آسیای مرکزی و روسیه خبر داد

تهران- ایرنا - ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با بیان اینکه تعامل کشورش و کشورهای آسیای مرکزی در حال تقویت است، تصریح کرد: این تعامل می‌تواند همه طرف‌های ذینفع را از تلاش‌های مشترک منتفع سازد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ولادیمیر پوتین در مصاحبه با روزنامه «قزاقستانسکایا پراودا» قبل از سفر خود به قزاقستان در مورد مزایای همکاری میان کشورهای آسیای مرکزی صحبت کرد و گفت: روندهای یکپارچه در منطقه آسیای مرکزی در حال افزایش است.

پوتین گفت: این نتایج در نشست مشورتی منظم سران کشورهای آسیای مرکزی که در ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور) سال جاری در دوشنبه برگزار شد، تأیید شد.

رئیس جمهوری روسیه معتقد است که در پس زمینه این روندهای متحد کننده، قالب «آسیای مرکزی به اضافه روسیه» محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند.

اولین نشست روسیه و آسیای مرکزی در این قالب در سال ۲۰۲۲ در آستانه برگزار شد.

پوتین گفت: بدیهی است که تعامل ما، از جمله در حوزه حمل و نقل و لجستیک، انرژی و بشردوستانه، از چارچوب همکاری های دوجانبه فراتر رفته است و ما می توانیم با ترکیب تلاش های همه طرف های ذینفع، حتی منفعت های بیشتری به دست آوریم و غنی شویم.»

وی خاطرنشان کرد که علاوه بر گفت و گو در بالاترین سطح، از طریق شوراهای امنیتی و سایر ساختارهای دو طرف نیز ارتباطهای موثری برقرار شده است. به عنوان مثال، رئیس جمهور روسیه مکانیسم تماس های شش جانبه در سطح وزرای خارجه را ذکر کرد که بر اساس ارزیابی وی، از سال ۲۰۱۹ با موفقیت در حال توسعه بوده است.

رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد: دور بعدی مذاکرات در این قالب در ۱۴ آوریل سال جاری در سمرقند انجام شد و برنامه‌هایی برای راه‌اندازی کار گروه‌های تخصصی «آسیای مرکزی به اضافه روسیه» در زمینه شایستگی‌های صنعتی در دست اقدام است.

پوتین تصریح کرد: اولویت‌های تعامل ما در قالب «شش» (روسیه و ۵ کشور آسیای مرکزی) در حال حاضر افزایش گفت‌وگوهای سیاسی، همکاری در زمینه‌های امنیتی، اقتصادی و تجاری، کشاورزی و تامین مواد غذایی، حمل‌ونقل، انرژی، اکولوژی، بهداشت و درمان و چالش‌های بهداشتی و اپیدمیولوژیک روابط بشردوستانه، مهاجرت، فناوری اطلاعات و ارتباطات جمعی را شامل می‌شود.

به گزارش کامرسانت، برگزاری فرمت آسیای مرکزی - روسیه در حالی است که توجه غرب، ایالات متحده و اتحادیه اروپا به منطقه نیز به طرز محسوسی در حال افزایش است. چین نیز فعالانه مدعی نقش یک شریک کلیدی آسیای مرکزی است.

ولادیمیر پوتین ۹ نوامبر ( ۱۸ ابان) به قزاقستان سفر می کند. بر اساس اطلاعات رسمی، قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهوری قزاقستان با ولادیمیر پوتین در مورد مسائل همکاری اقتصادی گفت و گو خواهد کرد. انتظار می رود در نتیجه این دیدار تعدادی توافقنامه دوجانبه امضا شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha