تاکید مسکو بر تعامل با کشورهای آسیای میانه

تهران- ایرنا - وزیر امورخارجه روسیه با سفیران فوق‌العاده و تام‌الاختیار کشورهای آسیای میانه در مسکو به صورت دو جانبه و همچنین در چارچوب سازمان های مشترک بین‌المللی منطقه اوراسیا (CIS، EAEU، CSTO، SCO) دیدار کرد و تعامل روسیه و این کشورها در حوزه های مختلف مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از آسیاپلاس در نشست سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه و سفیران کشورهای قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان در روسیه، طرفین به ثبات روابط تجاری و اقتصادی، رشد گردش تجاری و ماهیت نزدیک روابط علمی، آموزشی، فرهنگی و بشردوستانه تاکید کردند.

وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: در این نشست تعهدات متقابل برای تضمین شرایط با هدف توسعه پایدار کل مجموعه چند وجهی مشارکت‌های راهبردی، از جمله حوزه امنیت و ثبات منطقه‌ای مورد تاکید قرار گرفت.

همچنین موضوعات همکاری در قالب « CA۵+روسیه» و اجرای نتایج اولین اجلاس سران این سازوکار که در تاریخ ۱۴ اکتبر ۲۰۲۲ (۲۲ مهر ۱۴۰۱) در آستانه برگزار شد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

توسعه همکاری‌های علمی و عملی در زمینه مصرف آب و حل معضل زیست محیطی منطقه دریاچه آرال نیز مبحث دیگر این نشست بود.

اولین نشست روسیه و آسیای مرکزی در قالب « CA۵+روسیه» در سال ۲۰۲۲ در آستانه برگزار شد.

به گزارش رسانه ها برگزاری نشست های آسیای مرکزی - روسیه در حالی است که توجه غرب، ایالات متحده و اتحادیه اروپا به منطقه نیز به طرز محسوسی در حال افزایش است. چین نیز فعالانه مدعی نقش یک شریک کلیدی آسیای مرکزی است.

تشکل ها و سازمان های مشترک فعال در منطقه اوراسیا (CIS، EAEU، CSTO، SCO) که روسیه و کشورهای این منطقه را گرد هم آورده است، «اتحادیه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع، اتحادیه اقتصادی اوراسیا، سازمان پیمان امنیت جمعی و سازمان همکاری‌های شانگهای» را شامل می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha