۱۷ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۵۵
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85284904
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پیگیری ایرنا نتیجه داد/ تخصیص اعتبار برای مرمت «خانه معین» در شیروان
خانه معین

بجنورد- ایرنا- «خانه معین» از آثار ثبت ملی شهرستان شیروان در خراسان شمالی است که تخریب این اثر روز گذشته رسانه‌ای شد و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اعتبار ویژه‌ای را برای مرمت این اثر تخصیص داد.

به گزارش ایرنا، بنای تاریخی «خانه معین» واقع در شهرستان شیروان خراسان‌شمالی ۹۲ سال قدمت دارد و این اثر در سال ۱۳۹۹ در فهرست آثار تاریخی استان ثبت ملی شد ولی با گذشت سه سال تعمیر، مرمت و بازسازی این اثر در بلاتکلیفی به سر می‌برد و زیر سایه برخی بی توجهی‌ها در حال تخریب و تبدیل به پاتوقی برای معتادان شده است.

۱۶ آبانماه سالجاری خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)، فیلم کوتاهی با عنوان «تخریب خانه معین در شیروان» تهیه و به شرایط نا به سامان و آشفته در این اثر تاریخی اشاره کرد و این موضوع پس از انتشار تبدیل به نُقل خبری فضای مجازی و رسانه ای خراسان شمالی شد و واکنش بسیاری از شهروندان شیروانی را به دنبال داشت.

بر این اساس اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی مرمت این اثر تاریخی را در دستور کار قرار داد و در مرحله نخست پنج میلیارد ریال را برای مرمت تخصیص دادند و جذب آن در حال پیگیری است.

ثبت ملی خانه معین

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی در سال ۱۳۹۹ خبر از بررسی پرونده خانه معین داد و اعلام کرده بود که ثبت این اثر تاریخی در نشست شورای ثبت مطرح و به تصویب رسید که ابلاغ و حکم ثبتی آن نیز به استان ارسال شد.

محمدرضا قهرمانیان می گوید: خانه معین چند مالک خصوصی دارد که تعدادی از مالکان در این شهرستان و تعدادی خارج از کشور ساکن هستند و علی رغم مخالفت مالکان این اثر ثبت ملی شد.

وی می افزاید: همان سال بعنوان یک اثر ملی به ثبت رسید و را به دلیل دارا بودن ارزش‌های فرهنگی و تاریخی در فهرست ملی به ثبت رسیدند، عنوان کرد: حفظ و حراست از این آثار که از ارزش‌های محلی و منطقه‌ای به‌لحاظ فرهنگی و تاریخی برخوردار هستند از اهم برنامه‌های ما است.

پیگیری ایرنا نتیجه داد/ تخصیص اعتبار ویژه برای مرمت «خانه معین» در شیروان

تخصیص پنج میلیارد ریال اعتبار

محمدرضا قهرمانیان می افزاید: این بنای تاریخی با وجود ثبت در فهرست آثار ملی همچنان مالک شخصی دارد و تخریب آن به دلیل عدم رضایت مالک شخصی در مرمت و ساماندهی آن است.

وی می گوید: عدم ساماندهی این بنا باعث شده بود که خانه معین پاتوقی برای معتادان متجاهر شود.

قهرمانیان خاطرنشان می کند: با این وجود اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌شمالی این بنا را در فهرست مرمت بناهای تاریخی قرار داد و برخی اقدامات لازم را برای حفظ آن انجام گرفت.

وی تاکید کرد: پیرو پیگیری های انجام شده، پنج میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و ملی برای مرمت و ساماندهی این بنای تاریخی به زودی تخصیص خواهد یافت.

قهرمانیان با بیان اینکه خانه معین باید به محل برای فعالیت های فرهنگی تبدیل شود، گفت: می توان از این بنای تاریخی با توجه به موقعیت مکانی خوبی که دارد برای فعالیت های فرهنگی همچون خانه های صنایع دستی و یا جشنواره های فرهنگی استفاده کرد.

تاکنون ۶۵۵ اثر طبیعی، تاریخی، ناملموس و اثر منقول از استان خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد، ۵۱۱ اثر تاریخی، ۴۹ اثر طبیعی و ۷۵ اثر ناملموس و ۲۰ اثر منقول تاریخی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha