۱۸ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۰۹
کد خبر: 85285874
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وکلای شرعی امام خمینی(ره) در قم تجلیل شدند

۱۸ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۰۹
کد خبر: 85285874
وکلای شرعی امام خمینی(ره) در قم تجلیل شدند

قم-ایرنا- همایش نکوداشت وکلای شرعی امام راحل با حضور شماری از وکلای درقید حیات و همچنین خانواده و بستگان این افراد در موسسه فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این همایش که امروز پنجشنبه در قم ترتیب یافت،‌تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) حضور یافته و سخنرانی کرد.

برجسته وکلای شرعی امام راحل در نشر معارف دینی

وکلای شرعی امام خمینی(ره) در قم تجلیل شدند

نماینده ولی‌فقیه در استان گلستان در این همایش بیان داشت: کفر به طاغوت قدم اول ایمان به خداست و اگر دشمنی با طاغوت نباشد اصلاً ایمان به خدا معنی و مفهوم پیدا نمی‌کند.

آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی ادامه داد: وکلای شرعی امام راحل علاوه بر مباحث امانی و وکالتی در عرصه‌های مختلف شرعی، در نشر معارف دینی نیز نقش بسزایی در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی داشتند.

وی اضافه کرد: وکلای شرعی امام خمینی(ره) همان نقشی را در شهرهای مختلف ایفا می‌کردند که وکلای شرعی ائمه معصومین در اقصا نقاط جهان اسلام در طول تاریخ بر عهده داشتند.

وی بابیان اینکه روحانیت امروز مسوولیت بسیار سنگینی دارد، یادآور شد: فضای مجازی در کنار برخی از فرصت‌ها، دنیای بسیار خطرناکی برای نسل جوانان است.

نماینده ولی‌فقیه در استان گلستان همچنین با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، گفت: جنایات جاری در غزه به‌وضوح درندگی صهیونیست‌ها را نشان می‌دهد؛ هیچ انسانی نمی‌تواند به این اندازه درنده‌خو باشد.

وکلای شرعی حلقه وصل مردم و مرجعیت

وکلای شرعی امام خمینی(ره) در قم تجلیل شدند

مدیر موسسه کتاب شناسی شیعه نیز دراین همایش بیان داشت: مهم‌ترین نوع وکالت شرعی درتاریخ تشیع به اجازه نقل حدیث باز می‌گردد که درطول دوران حضور ائمه معصومین(ع) همواره جاری بوده است.

حجت الاسلام رضا مختاری اضافه کرد: این قبیل از اجازات شرعی همچنان در دوره غیبت کبری حضرت ولی عصر(عج) ادامه یافته و در تاریخ اسناد بسیاری در این خصوص برجای مانده‌است.

وی تصریح کرد: در گذشته حلقه وصل مردم و مراجع وکلای شرعی مراجع در روستاها و شهرها بودند و مردم بخاطر مشکلات تردد و کمبود وسایل امکان حضور مستمر و مستقیم با مراجع را نداشتند.

مختاری اضافه کرد: اعتبار و اعتماد مردم به وکلای شرعی همیشه در بین مردم مسلمان در ایران و سایر سرزمین‌های اسلامی زبانزد بوده‌است.

وی اظهار داشت: بعد از دوران انقلاب اسلامی بخاطر عدم ماندگاری مبلغان و روحانیون در شهرها و روستاها، مساله وکلالت شرعی نسبت به گذشته ضعیف‌تر شده‌است.

شبکه وکالت یک رویه مشخص در مذهب تشییع است

وکلای شرعی امام خمینی(ره) در قم تجلیل شدند

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک نیز دراین همایش گفت: وجود وکلای شرعی برای انتقال و نشر ارزش‌های دینی در نقاط مختلف دنیا یک ضرورت به خصوص در دورانی بود که خبری از تکنولوژی‌ها و ارتباطات برخط کنونی وجود نداشت.

آیت الله غلامعلی دری نجف آبادی ادامه داد: برای شبکه وکالت در طول تاریخ جهان تشیع شواهد و مستندات زیادی وجود دارد و وجود این وکلا یک رویه مشخصی در مذهب جعفری داشته است.

وی اضافه کرد: وکلای شرعی در طول تاریخ ده ها مسوولیت اقتصادی، فرهنگی، حمایتی، علمی و غیره را بر اساس اجازات مفوض در اختیار داشتند.

دری نجف آبادی همچنین بیان داشت: امام راحل همان سال ۴۲ و سالها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، زوایه خود را با اسرائیل غاصب مشخص می‌کند و بابیان گویا به صراحت بیان دارد که من حاضرم به دست عمال اسرائیل کشته شوم اما زیربار ننگ پذیرش این رژیم جعلی نروم.

شناسایی هزار و ۲۲۷ وکیل شرعی امام راحل

مدیرکل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) نیز در ادامه همایش با اشاره به اینکه تا امروز یکهزار و ۲۲۷ نفر از وکلای امام را شناسایی کرده‌ایم، بیان کرد: برگزاری این همایش با تاخیر موجب شد تا بتوانیم افراد بیش‌تری را شناسایی کنیم.

حجت الاسلام عباس کمساری با بیان اینکه امام راحل نخستین اجازه را ۱۰ روز پس از رحلت آیت الله بروجردی صادر کردند، اظهار داشت: برخی از اجازه‌نامه‌ها به صورت کتبی بوده است و برخی دیگر در دفتر مخصوص امام خمینی(ره) ثبت شده است.

مدیرکل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه گروه نخستی که امام، اجازه‌نامه‌ها را به خودشان می‌دادند را هنوز به طور کامل شناسایی نکردیم، مطرح کرد: تقاضا داریم افرادی که اصل اجازه نامه‌های خود را دارند، مراجعه کنند و ما نیز متعهد می‌شویم که اصل اجازه‌نامه را به آن‌ها پس دهیم.

وی با بیان اینکه امام به هیچ فردی اجازه اجتهادی ندادند و از کسی نیز این اجازه را دریافت نکردند، عنوان کرد: امام خمینی(ره) از مرحوم شیخ عباس قمی، مرحوم دهکردی و ... اجازه روایی داشتند و به چندین نفر نیز این اجازه را داده‌اند.

کمساری با اشاره به اینکه در اجازات امام چند نکته قابل توجه است، خاطرنشان کرد: القابی که امام خمینی(ره) در این اجازه‌نامه‌ها می‌دادند، بسیار قابل توجه است.

وی با بیان اینکه در هیچ کدام از این اجازه‌نامه‌ها لقب بی‌جا نمی‌بینیم، تصریح کرد: امام خمینی(ره) هیچ تعریف و تمجید بی‌جایی از کسی ندارند و در این اجازه‌نامه‌ها قابل رویت است.

وی با اشاره به اینکه دوره صدور اجازات امام خمینی(ره) حدود ۳۰ سال است، یادآور شد: در تمام این ۳۰ سال امام درخواست دعا داشتند ولی در ۱۰ سال دوم ایشان درخواست نصیحت نیز می‌کردند.

کمساری با بیان اینکه بیش‌تر عناوین استفاده شده ثقة الاسلام است، بیان کرد: امام خمینی(ره) تنها برای دو نفر از حجت الاسلام والمسلمین و دامت برکاته استفاده کرده‌اند.

وی براز کرد: در کنار این همایش ۱۰ مقاله علمی تهیه شده‌ که به موضوع وکالت و سیره علما پرداخته شده‌است.

مدیرکل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه از بیش از ۲۰ نفر از وکلای امام تاکنون مصاحبه گرفته شده مطرح کرد: از مجموع یک‌هزار و ۲۲۷ نفر تنها ۷۹ نفر از وکلای امام زنده هستند و تعداد ۲۱ نفر نیز به شهادت رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه ۱۴ نفر از این وکلا نیز از غیر روحانیون هستند، عنوان کرد: اقدامات پژوهشی بسیاری برای برگزاری این همایش صورت گرفته‌است که امیدواریم اثرات آن را در جامعه شاهد باشیم.

کمساری اضافه کرد: آخرین وکالت امام خمینی(ره) نیز ۲۰ روز پیش از وفاتشان و با عنوان «شخص موسوی» به یکی از علمای عربستان بوده‌است.

وی با اشاره به اینکه وکلای عزل شده نیز وجود داشته‌اند، خاطرنشان کرد: وکلای امام به ملیت و منطقه جغرافیایی خاصی محدود نمی‌شدند ولی هرجایی که گروهی از شیعیان جمع بودند، امام نیز وکیل انتخاب می‌کردند.

مدیرکل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) افزود: صدور اجازه با صدور وکالت بسیار متفاوت است چراکه شخص وکیل دارای اختیارات بیش‌تری است.

وی در پایان تأکید کرد: به مناسبت برگزاری همایش وکلا، تاکنون اسناد بسیار تازه‌ای به دست ما رسیده است که بخشی از آن‌ها در نمایشگاه در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha