«عشق شمعدانی‌ها»؛ نگاهی به زندگی مبتکر ملی شدن صنعت نفت در شبکه مستند+تیزر

تهران- ایرنا- فیلم مستند «عشق شمعدانی‌ها» روایت زندگی «حسین فاطمی» به روایت «میلاد محمدی» امشب (جمعه ۱۹ آبان ساعت ۲۰) در سالروز اعدام این فعال سیاسی و مبتکر ملی شدن صنعت نفت از شبکه مستند پخش می‌شود.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی شبکه مستند، نویسنده و کارگردان این مستند گفت: دکتر فاطمی روزنامه‌نگار و فعال سیاسی جوان و در دوره‌ای معاون پارلمانی نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه‌ دولت محمد مصدق بود. وی از پایه‌گذاران اصلی جبهه ملی و همینطور مبتکر قانون ملی شدن صنعت نفت بود. فاطمی بعد از کودتای ۲۸ مرداد تحت تعقیب فرمانداری نظامی مدتی زندگی مخفیانه را تجربه کرد. مستند عشق شمعدانی‌ها به دوره‌هایی از زندگی وی پرداخته و مروری بر تاریخ معاصر است.

محمدی افزود: بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، فاطمی به مدت ۶ ماه زندگی مخفیانه‌ای داشت، این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که مصدق خود را تسلیم فرمانداری نظامی کرده است و بسیاری از وزیران دستگیر شدند.

«عشق شمعدانی‌ها»؛ نگاهی به زندگی مبتکر ملی شدن صنعت نفت در شبکه مستند+تیزر

وی یادآور شد: در این بین کسانی فرار کردند که از اعضای حزب توده بودند اما کسی در حد وزیر امور خارجه که در سطح بین‌الملل نیز فردی شناخته شده چنین شرایطی دارد و مجبور است به زندگی مخفیانه روی بیاورد. در نهایت فاطمی دستگیر شده و ۱۹ آبان ۱۳۳۳ اعدام می‌شود.

این مستند به کارگردانی محمدی و تهیه کنندگی محمود اربابی توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید شده است و امشب ساعت ۲۰ در سالروز اعدام دکتر فاطمی از شبکه مستند پخش می شود.
به گزارش ایرنا، سید حسین فاطمی (۲۱ بهمن ۱۲۹۶) سیاستمدار و روزنامه‌نگار ایرانی بود که از ۱۳۳۱ تا ۱۳۳۲ به‌عنوان وزیر امور خارجه فعالیت کرد.
وی پس از کودتای سال ۱۳۳۲ پس از محاکمه غیرعلنی در دادگاه نظامی (۷ مهر) به دلیل اقدام برای برکناری محمدرضا پهلوی و اقدام علیه سلطنت در سحرگاه ۱۹ آبان ۱۳۳۳ اعدام شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha