سامانه‌های خورشیدی بر فراز سیاه‌چادر عشایر فارس؛ توزیع تجهیزات قابل حمل در جویم

شیراز_ایرنا-تأمین برق مورد نیاز عشایر فارس در سال‌های اخیر با بهره‌گیری از سامانه‌های خورشیدی میسر شده که در آخرین اقدام هم تعداد ۶ دستگاه سامانه خورشیدی قابل حمل بین عشایر شهرستان جویم توزیع شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نصب و راه‌اندازی سامانه‌های خورشیدی در سال‌های اخیر شتاب گرفته و پهنه‌های وسیعی از مناطق عشایرنشین در این استان به سامانه‌های تأمین انرژی خورشیدی مجهز شده است.

سامانه‌های خورشیدی بر فراز سیاه‌چادر عشایر فارس؛ توزیع تجهیزات قابل حمل در جویم

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق فارس در اردیبهشت ماه سال جاری درباره اقدامات انجام شده در این زمینه گفت: به منظور روشنایی سیاه چادرهای عشایری تعداد۲ هزار و ۵۵۰ سامانه های خورشیدی با اعتبار بیش از ۳۴۴ میلیارد ریال در سال جاری به عشایر این استان تحویل داده می‌شود.

حمیدرضا کریمی فرد اعتبار هزینه شده برای این تعداد سامانه تحویل شده را بیش از ۳۴۴ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: به طور تقریبی ۹۰ درصد هزینه هر سامانه توسط دولت و ۱۰درصد توسط خانوار متقاضی عشایری تامین می‌شود و از ابتدای آغاز طرح در سال ۱۳۹۹ تاکنون ۲هزار و ۴۵۰ سامانه خورشیدی به خانوارهای عشایری تحویل داده شده است.

مدیرکل امور عشایر فارس هم که معتقد است پنل خورشیدی یکی از نیازهای جدی عشایر به شمار می‌رود؛ در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: سال گذشته ۷۵۰ دستگاه پنل خورشیدی در بین عشایر توزیع شد، امسال این کار با شدت و قوت بیشتری دنبال می‌شود و امیدواریم بتوانیم بخش عظیمی از عشایر را پوشش دهیم

وی افزود: جامعه عشایر قدمت بسیاری دارد و بایستی جنبه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی،اقتصادی و فعالیت‌های این قشر مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

سامانه‌های خورشیدی بر فراز سیاه‌چادر عشایر فارس؛ توزیع تجهیزات قابل حمل در جویم

توزیع پنل‌های خورشیدی قابل حمل بین عشایر شهرستان جویم

چندی پیش با حضور فرماندار، روسای ادارات برق جویم و امور عشایر لارستان، تعداد ۶ دستگاه خورشیدی قابل حمل بین عشایر سختکوش شهرستان جویم توزیع شد؛ شهرستانی که ۷۲ کیلومتر تا جهرم، ۱۱۰ کیلومتر تا لار و ۲۵۰ کیلومتر تا شیراز فاصله دارد.

فرماندار جویم در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: نقش عشایر در تولید و تأمین امنیت غذایی غیر قابل انکار است و با توجه به ظرفیت و پتانسیل بالایی که عشایر در زمینه تولید دارند، شایسته است امکانات لازم در مناطق عشایر نشین فراهم شود.

نعمت اله اکبری نژاد افزود: توزیع سامانه خورشیدی در شرایط فعلی بهترین گزینه جهت تأمین برق عشایر است.

رییس اداره برق شهرستان جویم هم گفت: از آنجا که عشایر جهت پرورش دام سبک خود در چندین نوبت به جابجایی محل اسکان و کوچ به مناطق معتدل نیاز دارند، به منظور تأمین روشنایی و برق مورد نیاز آنها، پنل‌های خورشیدی توسط شرکت توانیر در نظر گرفته شده است.

ناصر فتاحی ادامه داد: در این طرح، هر خانوار عشایر، با در اختیار داشتن یک پنل خورشیدی کوچک، سبک و قابل حمل می‌تواند به راحتی برق مورد نیاز خود را جهت روشن کردن چهار لامپ کم مصرف و شارژر انواع تلفن همراه-چراغ قوه و رادیو تأمین کند.

وی افزود: هزینه کامل هر دستگاه پنل، ۱۱ میلیون تومان می باشد که حدود ۱۰ درصد آن توسط عشایر و مابقی از محل اعتبارات دولتی تامین شده است.

سامانه‌های خورشیدی بر فراز سیاه‌چادر عشایر فارس؛ توزیع تجهیزات قابل حمل در جویم

براساس سرشماری ثبت شده جمعیت عشایر فارس ۱۲۰ هزار نفر است که ۲۶ هزار و ۷۸۰ خانوار عشایر کوچنده در فارس هستند که به عنوان اولین قطب عشایری کشور ۲.۵ تا ۳ درصد جمعیت فارس را شامل می‌شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha