به گزارش ایرنا رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول روز جمعه در این نشست که در حسینیه ثارالله این شهرستان برگزار شد، گفت: دانشگاهها در گذشته آموزش محور بودند ولی بعد از آن متوجه شدند باید در کنار علم آموزی، پژوهش محور هم باشند برای همین دانشگاههای نسل دوم در دستور کار قرار گرفت.
محمدمهدی صافی ادامه داد: بعد از آن نیز راه اندازی دانشگاههای نسل سوم و چهارم که دانشگاههای مهارت آموز، کارآفرین، مرجع ساز و در ارتباط با صنعت مدنظر قرار گرفت.
وی تاکید کرد: دانشگاه نباید فقط در راستای تولید علم باشد بلکه باید در راستای مهارت آموزی دانشجویان برای ورود آنها به بازار کار گام بردارد که در این راستا، شناسایی نیازهای صنعت مدنظر قرار گرفت و فعالیت
مراکز رشد، تحقیقات و پارک های علم فناوری آغاز شد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول گفت: طی سالهای گذشته با تاکید بر شعار مقام معظم رهبری مبنی بر رشد تولید با صنایع مختلف ارتباط برقرار و برخی صنایع اولیه شناسایی شدند که درنهایت منجر به ساخت و تولید برخی مواد موردنیاز صنعت که قبلا از خارج کشور وارد میشدند، شد.
صافی افزود: محصولات موردنظر در مرکز رشد تجاری سازی و خط تولید راه اندازی شد به طوری که دزفول در حال حاضر تنها تولید کننده برخی مواد اولیه ضروری در کشور و نیاز صنایع است.
وی اظهارکرد: ماده ریلیز یا روان ساز تولید و ثبت اختراع شده یک محصول دانش بنیان و مورد تایید است که در برخی کارخانهها تست شده و حتی بهتر از تولیدات خارجی است.
مافیای واردات، اجازه فروش محصولات داخلی را نمیدهد
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول گفت: متاسفانه با وجود تولید این محصول در داخل کشور، مافیای واردات اجازه ورود یک محصول دانش بنیان ساخت جوانان کشور را نمیدهد؛ از طرف دیگر با دادن پورسانت به شرکت و سازمانهایی که نیازمند محصول موردنظر هستند از جمله شرکتهای دولتی و نیمه دولتی اجازه فروش محصول ایرانی را نمیدهند.
وی ضمن انتقاد از این موضوع افزود: وظیفه دانشگاه که تولید و تجاری سازی بوده انجام شده ولی بخشی که مربوط به دولت است و باید از محصول دانش بنیان داخلی حمایت کند، محقق نمیشود.
صافی ادامه داد: دولت نه تنها پورسانت دولتی برای تولیدات داخلی نمیدهد بلکه در ایجاد فضای رقابتی برای این محصولات نیز ناتوان است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول درخصوص وضعیت آموزش و پرورش نیز گفت: آموزش و پرورش در مدارس کمرنگ شده که این امر باعث شده با وجود هجمههای گسترده دشمن آموزشها کم شود؛ این امر باعث ایجاد مشکل در دانشگاه نیز شده است.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش دزفول نیز در پاسخ به این موضوع گفت: دانش آموزان دزفول در راستای مهارت محوری جشنواره خوارزمی موفق به کسب نتایج بینظیری شدند و دزفول در خوزستان اول شد.
احسان رضوانی افزود: ۱۸ نفر از دانش آموزان دزفول موفق به کسب رتبه اول در حوزه متوسطه اول شدند.
وی ادامه داد: هفت نفر از دانش آموزان دزفول در مرحله کشوری این جشنواره برگزیده شدند.
معاون آموزش و پرورش دزفول به استقبال دانش آموزان این شهرستان از مدارس فنی و حرفهای اشاره کرد و گفت: دانش آموزان دزفول ۱.۶۸ درصد بیش از خواسته مورد انتظار استان در رشتههای فنی و حرفه ای ثبت نام کردند و بیش از یکهزار و ۸۹۰ دانش آموز در پایه دهم مشغول تحصیل شدند.
وی ادامه داد: هزینه فراهم کردن هر کلاس درس برای رشتههای فنی و حرفهای حدود سه میلیارد ریال هزینه دارد.
رضوانی به نتایج درخشان دانش آموزان دزفول در کنکور سراسری امسال نیز اشاره کرد و گفت: بیش از ۶۰۰ نفر از دانش آموزان دزفول در ۲۳ مدرسه از ۵۸ مدرسه در دانشگاه قبول شدند که ۹۰ درصد آنها پذیرفته دانشگاه دولتی بودند.
وی ادامه داد: ۷۰ نفر برای دکتری، ۵۸ نفر در رشتههای پزشکی، چهار نفر دندانپزشکی و ۹۰ نفر در دانشگاه فرهنگی قبول شدند.
معاون آمورش متوسطه آموزش و پرورش دزفول با بیان اینکه حدود ۶۰ درصد دانش آموزان متوسطه در رشتههای نظری و حدود ۴۰ درصد در رشتههای فنی تحصیل میکنند، اظهارکرد: راهپیمایی ۱۳ آبان با حضور گسترده دانش آموزان برگزار شد که نشان از اجرای برنامههای پرورشی است،.
وی افزود: سال گذشته همایش قرآنی و مدیحه سرایی کشور و همایش کشوری تلفیق هنر با علوم پایه نیز در دزفول برگزار شد.
یوسف شلاگه یکی از نخبگان دزفول نیز گفت: وضعیت آموزشی در دزفول در سالهای اخیر با توجه به وضعیت کرونا مناسب نیست و در رتبههای علمی نامی از دزفول نیست.
وی ادامه داد: چارچوب و ساختار در آموزش و پرورش توصیف شده که در این ساختار به سختی میتوان خلاقیت ایجاد کرد؛ کمتر مدارسی به سمت مهارت محوری می روند و فقط ظاهر کتابهای آموزشی تغییر کرده است به همین دلیل شاهد تربیت نیروی کارآمد نیستیم.
شلاگه با تاکید بر لزوم ورود نیروهای جوان و استفاده از خلاقیت آنها گفت: اخیرا زنگ خطر مهاجرت پزشکان و کادر درمان به خارج از کشور به صدا درآمده است به طوری که طی چند ماه گذشته سه هزار پزشک درخواست مهاجرت کردند.
بالابردن هزینه مهاجرت راهکار نیست
این نخبه بیان کرد: بالابردن هزینه مهاجرت راهکار نیست و در واقع با این روند داریم برای کشورهای دیگر متخصص تربیت میکنیم.
وی با تاکید بر اینکه راهکارهای موجود جوابگو نیست، افزود: مشکلات موجود باعث شده برخی افراد با گریه کشور را ترک کنند.
شلاگه با بیان اینکه متاسفانه طرز نگاه در کشور سازنده نیست از آیت الله کعبی خواست برای مشکلات اقشار مختلف اقدام شود تا مجبور به مهاجرت نشوند.
بزرگترین دغدغه جوانان، وجود روحیه یاس و ناامیدی از آینده است
فاطمه شفیعی کارشناس ارشد رشته برق نیز گفت:
بزرگترین دغدغه جوانان وجود روحیه یاس و ناامیدی است که باعث آمار بالای مهاجرت شده است.
وی ادامه داد: نبود مجالی برای تاثیرگذاری باعث شده جوان در جو ناامید جامعه قرار گیرد و میدان را خالی کند؛ اگر بتوان این فرصت را در کشور و استان ایجاد کرد به طور قطع شاهد تحولات خوبی در کشور خواهیم بود.
زمینه تحصیل و علم آموزی برای مادران فراهم شود
شفیعی، پررنگ کردن روحیه حل مسئله و پژوهش محور را از دیگر راهکارها عنوان کرد و گفت: بانوان علم آموز که وظیفه مادربودن و علم آموزی را دارند دغدغه های زیادی دارند.
وی ادامه داد: متاسفانه با وجود تاکید مقام معظم رهبری، فضایی برای تحصیل مادران وجود ندارد تا مادر در کنار فرزندش بتواند تحصیل کند، انتظارمی رود بانوان نخبه در کنار فرزندانشان تحصیل کنند تا مجبور نشوند بین فرزندپروری و علم آموزی یکی را انتخاب کنند.
برهان محمودی مخترع کشاورزی دزفول نیز استان خوزستان را یکی از قطبهای کشاورزی کشور دانست و گفت: ۵۰۰ هزار تن کود اوره در خوزستان مصرف می شود که طبق بررسیهای صورت گرفته ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم کود در هکتار مصرف میشود که یک سوم آن آب شویی میشود که علاوه بر ایجاد آلودگی باعث ضرر و زیان کشاورز میشود.
وی ادامه داد: یکی از شرکتهای خارجی توانسته ۲۰ روز ماندگاری این کود را افزایش دهد و ۸۰ درصد آبشویی آن را کاهش دهد.
محمودی با بیان اینکه ما توانستیم این محصول را کیفی سازی و تولید کنیم، گفت: برای ورود ماشین آلات این محصول تحریم بودیم که توانستیم این ماشین را که قیمت آن چهار میلیون دلار بود با ۳۰۰ هزار دلار در خوزستان تولید کنیم.
ماموریت اصلی انقلاب، تمدن سازی است
عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری نیز در این نشست از دزفول به عنوان شهر دین، دانش و نخبه پروری یاد کرد که در عرصه منابع انسانی غنی است.
آیت الله عباس کعبی افزود: ماموریت اصلی انقلاب اسلامی، تمدن سازی و بستر سازی برای ظهور حضرت مهدی موعود (عج) و اصلاح جهان است.
وی افزود: انقلاب اسلامی زمانی پیروز شد که بلوک های شرق و غرب و جنگ سرد حاکم بود؛ کشورهای اسلامی در حاشیه قدرت هم نبودند، استبدادزده و استعمار زده بودند ولی انقلاب اسلامی با خیز تمدنی شروع کرد.
عضو خبرگان رهبری گفت: انقلاب ما اسلامی است یعنی بر اساس اسلام دنبال بازتولید اسلام ناب محمدی و مکتب اهل بیت(ع) در جهان معاصر و ساخت مناسبات جهان به شکلی دیگر است.
وی افزود: خورشید تابناک اسلام بعد از ۱۴۰۰ سال در ایران ظهور کرد و امام راحل پرچم اسلام را برافراشت تا ملت ما به عنوان ملت پیشرو در سطح جهان مطرح شود.
آیت الله کعبی بیان کرد: انقلاب تلاش کرد تمدن ایرانی براساس اسلام تولید شود و ایرانی پرآوازه و قدرت بین الملل در سطح جهان مطرح شود.
عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تحولات طی شده در انقلابهای مختلف گفت: الحاد نظری و عملی ناشی از تفکر حذف دین مدنظر کشورهای استبدادی بود که بی تفاوتی نسبت به سرنوشت اجتماعی مردم را نیز در برنامه داشت.
وی افزود: بر اساس این تفکر، افراد مسولیت اجتماعی ندارند، برای همین فردگرایی باب شد تا هرکس به فکر خودش باشد و گلیم خود را از آب بیرون بکشد.
آیت الله کعبی گفت: فردگرایی و الحاد نظری و عملی باعث شد باندهای ثروت و قدرت مقدمات ورود به شرع را در جهان به دست گیرند و جامعه عملا به بلوک ثروتمندان و نیازمندان تبدیل شود.
وی بیان کرد: با این تفکر، برخی که تمکن مالی ندارند، له میشوند و برخی که ثروت و مهارت دارند نیز بلوک قدرت را تشکیل می دهند.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه انسان بر اساس طبع اولیه نفع طلب و قدرت طلب است، گفت: این امر باعث شد مناسبات ظالمانه بر جهان حاکم شود و پایه جهان براساس ظلم، استکبار و ستم شکل گیرد.
وی تاکید کرد: حاکمیت مناسبات ظالمانه در جهان در همه بخشها از جمله فرهنگ، علم، فناوری، هنر، رسانه و فناوری از دیگر ویژگیهای جهان کنونی است در واقع میخواهند روح بشر را در اختیار بگیرند.
عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: جنگ ادراکی راه می اندازند تا فکر را تسخیر کنند، بر اساس ظلم و فناوری جدید از جمله هوش مصنوعی دارند روح بشر را تسخیر و انسان را به ربات تبدیل میکنند.
وی ظلم به انسان در تمام ابعاد را از مشخصههای دنیای معاصر دانست و ادامه داد: بنیاد انقلاب اسلامی برای این است که بر پایه اسلام، دنیای جدید و متمدنی با الگوهای اسلامی بسازد؛ الگوهای تمدنی اسلام تلفیق ماهرانه عقل و علم، علم و عرفان، دین و پیشرفت، آزادی و عدالت، فرد و جامعه بوده و بن مایه اصلی آنها توحید و کرامت انسانی است.
آیت الله کعبی تاکید کرد: برای تمدن سازی باید نظریه تمدنی، علم و فناوری، تلاش برای فتح مرزهای دانش و اضافه کردن به مرزهای دانش و اقتدار بازدارنده امنیتی نظامی داشته باشیم.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری به وضعیت کشورمان در حوزه علم اشاره کرد و گفت: ایران
در حوزه علم و فناوری متوسط رشد در رتبه دهم تا دوازدهم است.
وی بر ضرورت تربیت دانشجویان در دانشگاه های نسل سوم و چهارم تاکید کرد و افزود: مدل انقلاب اسلامی باید دانشگاه تمدن ساز باشد، علم و ایمان را آشتی دهد و در کنار تربیت علم آموزی کنند.
آیت الله کعبی بیان کرد: توجه به سیاست های کلی اشتغال توصیه شده توسط مقام معظم رهبری که در سال ۹۰ تدوین شده باید مدنظر باشد، باید چرخه کارآفرینی را به جوانان و نوجوانان آموزش دهیم.
وی افزود: حل مشکل بیکاری با کار دولتی حل نمیشود چرا که محدودیتهای زیادی وجود دارد و توجه به این موضوع موجب بی انگیزگی میشود.
لزوم حمایت از بخش خصوصی
عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه اسلام طرفدار کار آزاد، تجارت، تولید و توجه به خودکفایی است، گفت: مشکل بیکاری باید با ایجاد بانک اطلاعات افراد جویای کار، مصاحبه با افراد بیکار و استعدادیابی، هدایت، مشورت و حمایت شغلی حل شود.
وی افزود: باید از بخش خصوصی به عنوان تسهیلگر استفاده کنیم تا از کارآفرینان حمایت کنند.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری به ظرفیت های دزفول در حوزه تولید اشاره کرد و گفت: باید چرخه تولید را با استفاده از ظرفیتها احیا کرد.
وی درخصوص وضعیت آموزش وپرورش نیز بیان کرد: متاسفانه معدل آموزش وپرورش خوزستان در کشور پایین و بعد از سیستان و بلوچستان در رتبه آخر است که باید مورد توجه قرار گیرد.
آیت الله کعبی گفت: تجاری سازی محصول دانش بنیان و حمایت از تولید و فروش محصول ایرانی موردتاکید مقام معظم رهبری است و دولت هم اهتمام ویژه ای در این خصوص دارد؛ باید زمینه های بازاریابی را فراهم کنیم تا تولیدکنندگان تشویق شوند.
وی بر ضرورت مبارزه با باندهای فساد تاکید کرد و در خصوص مهاجرت نخبگان افزود: باید بتوانیم انگیزه و تسهیلات ایجاد کنیم و بستر را فراهم کنیم تا نخبه تمایلی به مهاجرت نداشته باشد.
وی افزود: توجه به علم و فناوری به عنوان اولویت اول موجب انگیزه برای کارآفرینان می شود.
وی با تاکید بر اینکه امید و انگیزه با گفت وگوی اندیشه ایجاد میشود، افزود: پارکهای علم و فناوری و میزهای ایده پردازی راه اندازی شده که باید از این ظرفیتها استفاده کرد.
عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری در خصوص تحصیل مادران نیز گفت: تحصیل مادران نیازمند تسهیلات قانونی است تا بتوانند در کنار فرزندان علم آموزی کنند.
وی افزود: باید تسهیلات قانونی در این خصوص برای مادران درنظر گرفت.
نظر شما