۲۰ هکتار باغ پسته در مهاباد ایجاد شده است

مهاباد- ایرنا- مسوول واحد باغبانی جهاد کشاورزی مهاباد گفت: با هدف کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی، ۲۰ هکتار باغ پسته در این شهرستان ایجاد شده است.

ناصر تردست روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طرح جایگزین کردن باغ‌های فرسوده و کم بازده با کاشت محصولاتی با نیاز آبی کم از جمله پسته یکی از برنامه‌های جهاد کشاورزی در این شهرستان است.

وی اضافه کرد: این روند از چند سال قبل در این شهرستان شروع شده و محصولاتی نظیر پسته و انگور جایگزین باغ های فرسوده و کم بازده شده و علاوه بر آن بخشی از باغ های پسته این شهرستان نیز به ثمر رسیده است.

مسوول واحد باغبانی جهاد کشاورزی مهاباد با اشاره به اینکه محصولاتی با نیاز آبی کم می تواند جایگزینی مناسبی برای محصولات پرآب بر نظیر سیب باشد گفت: جهادکشاورزی از طرح جایگزینی باغ های فرسوده استقبال می کند و با باغدارانی که در این زمینه گام بردارند همکاری لازم را انجام می دهد.

وی افزود: ایجاد باغ های پسته به دلیل قیمت خوب این محصول، ارزش افزوده و صرفه اقتصادی آن می‌تواند جایگزین خوبی برای محصولات آب‌بر باشد و تحول عظیمی در شکوفایی بخش کشاورزی این منطقه ایجاد کند.

تردست به محدودیت‌های آبی منطقه در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: کشاورزان باید محدودیت‌های کشت محصولات آب‌بر را مدنظر داشته و ضمن جایگزینی روش‌های نوین کشاورزی با روش‌های سنتی، اقدام به تغییر الگوی کشت کنند.

وی با اشاره به اینکه در این شهرستان هشت هزار هکتار باغ سیب وجود دارد که هفت هزار هکتار آن بارور است و باغداران امسال به طور میانگین، ۲۰ تا ۲۵ تن در هر هکتار و در مجموع ۱۷۰ هزار تُن سیب برداشت ‌کردند.

مسوول واحد باغبانی جهاد کشاورزی مهاباد با اشاره به فعالیت ۳۰ واحد سردخانه‌ای برای نگهداری سیب تولید شده در این شهرستان افزود: این واحدهای سردخانه‌ای در مجموع بیش از ۱۵۰ هزار تن ظرفیت نگهداری انواع میوه را دارد و سیب ذخیره شده در آنها با توجه به نیاز بازار تا پایان سال به تدریج خارج می‌شود.

به گزارش ایرنا، با توجه به تغییرات اقلیمی و ضرورت تنوع بخشی به تولید محصولاتی با نیاز آبی کمتر، وزارت جهاد کشاورزی کشت پسته در ۱۰ استان در نیمه شمالی ایران را در برنامه‌های خود دارد در همین راستا استان‌های اردبیل، ایلام، لرستان، همدان، کرمانشاه، کردستان، زنجان، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و خراسان شمالی برای ترویج و گسترش کشت پسته انتخاب شده است.

پسته محصولی مقاوم به شوری آب‌های زیر زمینی است و توسعه کشت این محصول کم آب‌بر و جایگزینی آن به‌جای محصولات پرآب بر از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی در راستای کاهش مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه است.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی و ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان واقع شده و دارای بیش از ۷۰ هزار هکتار اراضی مستعد زراعی و ۱۰ هزار هکتار باغ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha