۲۰ آبان ۱۴۰۲، ۱۲:۵۱
کد خبرنگار: 2862
کد خبر: 85287349
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مدیر حوزه‌های علمیه: پژوهش‌های تبلیغی معطوف به نیازهای روز باشد 

قم- ایرنا - مدیرحوزه‌های علمیه کشور بااشاره به اهمیت موضوع تبلیغ گفت:دربحث تبلیغ، پژوهش‌ها ضمن آنکه منجر به توسعه مرزهای علوم‌انسانی می‌شوند، ولی عمده‌ای از این تحقیق‌ها باید نیازهای زمان مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی روز شنبه در آیین پایانی چهاردهمین جشنواره علامه حلی‌(ره) در سالن اجتماعات مدرسه علمیه معصومیه درقم افزود: با بررسی قانون‌ها و لایحه‌ها، نیاز حوزه‌های علمیه به مسائل مهم، قواعد اجتماعی، سیاسی و فقهی مشخص می‌شود.

امام جمعه قم درادامه خاطرنشان کرد: برغم آنکه حوزه علمیه در سه دهه اخیر گام‌های بزرگی برداشته است، ولی با وضعیت موجود پاسخگویی به بسیاری از نیازها ممکن نمی‌باشد.

وی اضافه کرد: در مباحث تقنین و قانون‌گذاری تلاش‌های خوبی در حال انجام است، اما کافی نیست.

اعرافی همچنین بیان داشت: در موضوع سیاسی، اجتماعی، اعتقادی و اخلاقی نیز شرایط همین گونه است و با وجود برداشتن قدم‌های موثر، اما بسیاری نیازها همچنان بی‌پاسخ است.

مدیرحوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: این مساله با شعار و یا ایجاد یک موج قابل حل نیست، بلکه زیرساخت لازم دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درختواره رشته‌های علوم انسانی را مورد توجه قرار داد و گفت: طی پنج‌سال، یک متن مستند به تجربه حوزه تولید شده، این می‌تواند بستر مناسبی برای نظام‌ دادن به تحول‌های علمی حوزه فراهم آورد.

اعرافی یادآور شد: منظومه تولیدهای حوزه می‌تواند در یک طبقه‌بندی که به طور نسبی قابل قبول است، در درختواره قرار بگیرد، چرا که به منابع، متون، مقاله‌ها و آثاری که بتواند دایره وسیع چند ۱۰۰ رشته گرایش را پوشش دهد، نیاز داریم.

مدیر حوزه‌های علمیه ابراز امیدواری کرد: در جشنواره کتاب سال و یا دیگر برنامه‌ها، غنای مبانی، منابع و متون درختواره مدنظر قرار گیرد.

۲۱ هزار اثر در چهاردهمین جشنواره علامه حلی ارائه شد

دبیر چهاردهمین جشنواره علامه‌حلی نیز با بیان اینکه این جشنواره به عنوان یک رویداد تمدنی شناخته شده است افزود: در نخستین دوره این جشنواره تنها ۲ هزار و ۲۴۹ اثر به ثبت رسید، اما در دوره چهاردهم حاصل قلم به دست گرفتن ۱۵ هزار و ۶۷۰ طلبه جوان و استاد کشور، تالیف، تصحیح و ترجمه ۲۱ هزار و ۴۰۳ اثر است.

حجت‌الاسلام محمدصالح مازنی ادامه داد: این آثار در قالب کتاب، مقاله، تحقیق و پایان‌نامه ارائه شده‌است.

وی تصریح کرد: به انضمام ۱۳ دوره قبل، مجموع کل آثار به ۱۷۶ هزار و ۱۸۴ اثر افزایش یافته‌است.

مازنی همچنین آثار طلبه‌های جوان را ۱۸ هزار و ۸۴۳ اثر و بخش استادان را ۲ هزار و ۵۶۰ اثر ذکر کرد و گفت: رشد کمی این دوره در مقایسه با دوره قبل، قابل توجه است به نحوی که افزایش بیش از ۶ هزار اثر را شاهد هستیم.

دبیر چهاردهمین جشنواره علامه‌حلی وضعیت بهتر این دوره را نسبت به دوره‌های قبلی به لحاظ کیفی مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: در برخی شاخص‌ها، نقص‌هایی نیز وجود دارد که نیازمند آموزش‌های مستمر واحدهای آموزشی و تمرین و ممارست بیش از پیش طلبه‌هاست.

وی با تبیین آثار ارایه شده در این دوره از جشنواره گفت: ۲ هزار و ۵۷۲ اثر مربوط به سطح یک ارزیابی، همچنین ۱۰ هزار و ۶۹۸ اثر نیز برای سطح ۲ ارزیابی می‌باشد.

مازنی تعداد آثار در سطح سه ارزیابی را چهار هزار و ۵۶۵ اثر عنوان کرد و گفت: سطح چهار ارزیابی هم سه هزار و ۵۶۵ اثر است.

وی تعداد آثار شرکت‌کننده در بخش عمومی را ۲۰ هزار و ۵۶۴ اثر برشمرد و گفت: در بخش ویژه جشنواره که با موضوع دستاوردهای دانشی و عملکردی حوزه علمیه قم بود، ۳۰۹ اثر ارائه شد.

مازنی در بخش دیگری از سخنان خاطرنشان کرد: در گروه‌های علمی بیشترین پراکندگی آثار با ۲۶.۲ درصد در خصوص گروه اخلاق و تربیت است.

وی همچنین اضافه کرد: گروه علوم‌انسانی در حوزه دین و گروه تفسیر نیز در حوزه علوم قرآنی بیشترین آثار را ارائه دادند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha