۳۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در کسب‌و کارهای اجتماعی انجام شد

تهران - ایرنا- مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی نوآوری اجتماعی از سرمایه گذاری ۳۰ میلیارد تومانی برای کسب و کارهای نوپا در حوزه نوآوری های اجتماعی و پرداخت ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات در این زمینه خبر داد.

علی اصغر سعدآبادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا اظهار داشت: تسهیلات پرداختی به کسب و کارهای اجتماعی به دو روش به افراد حقیقی و حقوقی پرداخت می شود؛ به طوری که افراد حقیقی این تسهیلات را برای بازه زمانی یکساله و با سود پنج درصد و تا سقف یک میلیارد تومان دریافت می کنند.

وی افزود: این تسهیلات برای شخصیت های حقوقی با نام سرمایه در گردش یا تسهیلات کارگشایی به صورت سه ماهه پرداخت می شود که سقف آن ۲۰۰ میلیون تومان بوده و می‌تواند تا سه بار دیگر تمدید شود.

سعدآبادی خاطر نشان کرد: در فرایند اعطای تسهیلات تلاش می شود تا کسب و کارها به دریافت پول از بیرون عادت نکنند و روی پای خود بایستند.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی نوآوری اجتماعی با بیان اینکه تجربه سال های گذشته نشان می دهد که رشد استارتاپ‌ها با پول پاشی میسر نمی شود، افزود: باید به کسب و کارها کمک کرد تا مسیر خود را پیدا کنند و بدون دریافت کمک به پیش بروند و رقابت کنند.

سعدآبادی با بیان اینکه برخی از کسب و کارهای فعال در حوزه اجتماعی قابلیت ارزش گذاری و رشد را دارند، درباره جزئیات برنامه صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی نوآوری اجتماعی در این زمینه توضیح داد: این کسب و کارها با بررسی موشکافانه و با همکاری یک کارگزاری ارزش گذاری می شوند و بر اساس آن سرمایه گذاری صورت می‌گیرد.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی نوآوری اجتماعی ادامه داد: این صندوق تمایل دارد که پنج سال پس از انجام سرمایه گذاری از استارتاپ خارج شود تا یک کسب و کار اجتماعی شکل بگیرد.

سعدآبادی ایده، تیم، مکانی برای استقرار، تعلیم و تربیت و آموزش، پول و سرمایه و ارتباطات را ۶ محور اصلی برای شکل گیری یک استارتاپ اجتماعی برشمرد و با بیان اینکه اغلب صندوق های مالی، فقط بحث حمایت مالی را دنبال می کنند، افزود: کسب و کارهای فعال در حوزه اجتماعی بیشتر از جوانانی با ایده تشکیل شده اند که می توان بخشی از نیازهای آنان را با توجه به امکانات در اختیار صندوق پوشش داد تا به رشد برسند.

وی با بیان اینکه کسب و کارهای اجتماعی به دنبال حل مشکلات اجتماعی هستند که به طور معمول نهادهای دولتی و نظارتی مانع فعالیت آنها می شوند، اظهار داشت: این صندوق ارتباطات عمیق و وسیع توام با اعتماد با دستگاه های دولتی و بخش خصوصی دارد که می توان از این ظرفیت برای توسعه کسب و کارهای اجتماعی بهره برد.

کسب و کارهای اجتماعی نوعی از فعالیت های اقتصادی است که بر پایه رفع مشکلی از مشکلات اجتماعی جامعه شکل گرفته و با خرد کردن کلان مساله ها، راه های حل های خرد برای رفع آنها پیدا می کند و طی زمان علاوه بر رفع چالش ها، به درآمدزایی و سوددهی می رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha