۲۱ آبان ۱۴۰۲، ۱۰:۰۰
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85288254
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دبیرکل سابق ناتو عضویت بخشی از اوکراین به این ائتلاف نظامی را خواستار شد

تهران-ایرنا- دبیر کل سابق سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پیشنهاد عضویت اوکراین در این ائتلاف نظامی را داد اما گفت این عضویت باید شامل بخش هایی از خاک اوکراین باشد که به تصرف روسیه در نیامده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روزنامه انگلیسی گاردین، آندرس فوگ راسموسن مدعی شد عضویت بخشی از اوکراین به ناتو پیام هشداری به روسیه خواهد بود تا به آن ثابت شود نمی تواند مانع عضویت اوکراین در ناتو شود.

راسموسن در همکاری با آندری یرماک مشاور رئیس جمهوری اوکراین سابقه طولانی دارد. این همکاری ها به ویژه در آستانه آخرین نشست سران ناتو در شهر ویلنیوس در سال جاری انجام شد که البته آن نشست بدون دعوت از اوکراین برای عضویت در ناتو پایان یافت.

راسموسن و یرماک اکنون بار دیگر مذاکرات گسترده ای را درباره جایگاه اوکراین در ساختار امنیتی اروپا آغاز کرده اند که شامل مسائل عملی درباره دامنه عضویت اوکراین در ناتو می شود.

دبیرکل سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ ناتو تاکید دارد که طرح عضویت بخشی از اوکراین در ناتو نماد توقف درگیری دراین کشور نخواهد بود اما هشداری به مسکو خواهد بود که از اینکه نمی تواند مانع عضویت کی یف در ائتلاف غربی شود.

ناتو تابستان آینده اجلاسی را برای هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس خود در واشنگتن برگزار می کند و آینده عضویت اوکراین مهمترین موضوع آن خواهد بود.

در اجلاس امسال ناتو بیانیه ای تحت فشار آمریکا و آلمان صادر شد که بیان می کرد اوکراین- در صورتی که شرایط اجازه بدهد- به عضویت در ناتو دعوت خواهد شد؛ موضوعی که بشدت رهبران اوکراینی را ناامید کرد و البته به شکل موثری موجب رد درخواست این کشور برای اعلام تاریخ عضویت خود در ائتلاف ناتو شد.

در مقابل، روابط اوکراین با ناتو با تشکیل شورای اوکراین-ناتو و از طریق توافقی مبنی بر این که اعضای ناتو می توانند به طور یکجانبه به اوکراین ضمانت های امنیتی بدهند، تا حدی ارتقا یافت.

راسموسن گفت: عضویت اوکراین در ناتو را نمی توان بار دیگر تا سال آینده به تعویق انداخت. چون زمان برداشتن گام بعدی و دعوت اوکراین برای پیوستن به ناتو فرا رسیده است. ما به یک ساختار امنیتی جدید اروپایی نیاز داریم که در آن اوکراین در قلب ناتو باشد."

حامیان عضویت اوکراین در ناتو به دلیل تقریباً غیرممکن بودن پیشنهاد عضویت کشور در حال جنگ در این ائتلاف نظامی، با مشکل مواجه شده اند، زیرا بر اساس بند ۵ پیمان ناتو در مورد دفاع جمعی، همه کشورهای عضو ناتو ملزم به دفاع از کشور عضو در حال جنگ هستند.

راسموسن چنین استدلال کرد که با جدا کردن اراضی تحت کنترل روسیه و پیوستن بخش های دیگر اوکراین به ناتو، تهدید درگیری روسیه و ناتو کاهش خواهد یافت.

دبیرکل سابق ناتو همچنین با رد این موضوع که پیشنهاد عضویت بخشی از اوکراین در ناتو درگیری ها را متوقف خواهد کرد و اراضی اوکراین را در اختیار روسیه قرار خواهد داد، گفت: "اعتبار ضمانت های بند ۵ مانع افزایش حملات روسیه در خاک اوکراین به عنوان عضوی از ناتو خواهد بود و نیروهای اوکراینی را برای جنگیدن در صف مقدم جبهه آزاد خواهد کرد."

راسموسن گفت: ۲۵ کشور بعلاوه کشورهای گروه ۷ درحال مذاکره برای اعطای ضمانت های امنیتی یکجانبه به اوکراین به عنوان بخشی از توافق موسوم به پیمان امنیتی کی یف هستند که انتظار می رود فاصله عضویت کامل اوکراین در ناتو را پر کند. این پیمان شامل انتقال سلاح در مقیاس گسترده، گسترش تبادل اطلاعات و حمایت از صنایع دفاعی اوکراین می شود تا این کشور بتواند به شکل مستقل تری سلاح و مهمات تولید کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha