اطلاعات مکانی محدوده روستاها در سامانه مدیریت زمین بارگذاری می‌شود

تهران- ایرنا- بنیاد مسکن انقلاب اسلامی طبق لایحه برنامه هفتم توسعه موظف شد اطلاعات مکانی محدوده روستاها را به همراه نقشه‌های رقومی (دیجیتال) موجود طرح‌های هادی روستاها را در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین بارگذاری کند.

به گزارش خبرنگارپارلمانی ایرنا، در جلسه علنی روز یکشنبه (۲۱ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی، بررسی گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در دستور کار قرار گرفت و بندالحاقی (۱) ماده (۵۱) برای اصلاح به کمیسیون تلفیق ارجاع شد و بند الحاقی (۲) ماده (۵۱) به تصویب نمایندگان رسید.

بر اساس بند الحاقی (۱) که به کمیسیون تلفیق ارجاع شد، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مکلف است متناسب با بعد خانوار و با رعایت تبصره (۲) ماده (۹) قانون جهش تولید مسکن، جهت ساخت مسکن روستایی معیشت محور با ایجاد زیرساخت های الزام و بازنگری محدوده طرح‌های هادی روستاهای فاقد زمین و تصویب در مراجع مربوط، نسبت به واگذاری زمین به متقاضیان واجد شرایط و فاقد واحد مسکونی به صورت اجاره ۹۹ ساله اقدام کند.

علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری در مخالفت با بند الحاقی (۱) اظهارداشت: در طرح‌های هادی مشکلی که وجود داشت شاخص را بر اساس جمعیت قرار می‌دادند در حالی که در طول برنامه ششم و اقدامات انجام شده چند سال اخیر، تشویق روستائیان برای بازگشت به روستا را سبب نشده است.

علی اکبر بسطامی نماینده مردم ایلام در موافقت با بندالحاقی (۱) گفت: موضوع مهاجرت معکوس از شهر به روستا باید مورد توجه قرار گیرد و این حکم سبب شده که در روستاها شرایط را برای چرخه تولید فراهم کنیم و از حاشیه نشینی شهرها بکاهیم.

سیدمهدی نیازی به عنوان نماینده دولت در مخالفت با بندالحاقی (۱) گفت: دولت با این بند مخالف است چرا که طبق قانون جهش تولید مسکن برای همه آنهایی که نیاز به مسکن دارند، قوانین لازم وجود دارد. از طرفی این نگرانی در این حکم است زمین‌هایی که طبق این حکم درنظر گرفته شده، برای ساخت مسکن انجام نشود.

در نهایت بند الحاقی (۱) با مخالفت دولت و موافقت کمیسیون و نظر محمدباقر قالیباف برای اصلاح به کمیسیون ارجاع شد.

در ادامه نمایندگان بندالحاقی (۲) را با موافقت دولت و مجلس تصویب کردند.

طبق بند الحاقی (۲)، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظف است ظرف سال اول اجرای برنامه، اطلاعات مکانی محدوده روستاها را به همراه نقشه‌های رقومی (دیجیتال) موجود طرح‌های هادی روستاها، در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین بارگذاری کند. بنیاد مسکن انقلاب اسلامی باید تا پایان برنامه تمامی نقشه‌های غیررقومی طرح‌های هادی روستایی را رقومی کرده و در سامانه مذکور بارگذاری کند.

پیش از رای گیری علی حدادی در مخالفت با بند الحاقی (۲) اظهار داشت: ایرادی که در ساخت و سازهای غیر مجاز وجود دارد و اینکه روستاهای ما باید تولید محور باشند و کارشناسان مسکن نسبت به طرح های هادی نظر درست را ندارند که سبب بروز مشکلاتی برای روستائیان شده است.

احد آزادی‌خواه در موافقت با بند الحاقی (۲) عنوان کرد: سرگردانی برخی از روستائیان درباره طرح هادی وجود دارد و اگر به این حکم رای دهیم از یک سو دست بنیاد مسکن برای به روز رسانی باز خواهد شد و از سوی دیگر به روستائیان کمک کرده‌ایم که خارج از محدوه ساخت و ساز انجام نشود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha