برکات تولد کارگروه مهارت در کرمان

کرمان - ایرنا - مراسم امضای تفاهم‌نامه نخستین کنسرسیوم(مجموعه) اشتغال مهارتی ایران در کرمان طی روز یکشنبه فرصتی بود تا معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چرایی رسیدن به این رویداد و نیز ایجاد کارگروه مهارت را شرح دهد و بگوید که افراد دارای مهارت در این استان بیکار نمی‌مانند.

به گزارش ایرنا، نخستین کنسرسیوم تخصصی مهارت آموزی و اشتغال دانشگاه فنی و حرفه ای کشور درحالی در مدار راه اندازی قرار گرفت که مهارت، مهمترین حلقه مفقوده اشتغال، دانشگاه ها و واحدهای صنعتی بوده و هست و انتظار می رود از این پس این مشکل در دیار کریمان که بهشت معادن خاورمیانه و ایران نام دارد، حل شود.

در مراسم امضای این تفاهم نامه، امیر حسن زاده معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری در حضور هیات رییسه دانشگاه فنی و حرفه ای کشور و نمایندگان صنایع و دانشگاه ها در استان کرمان با اشاره به ثمرات این دوره های مهارتی گفت: دوره های آموزشی حفاری را در جنوب استان کرمان برگزار کردیم و هنوز آموزش این افراد تمام نشده که شرکت‌های معدنی به دنبال جذب آنان هستند؛ افراد دارای مهارت در این استان بیکار نمی‌مانند.

وی در ادامه به یک حلقه مفقوده در این فرآیند نیز اشاره و تاکید کرد: اما متاسفانه،درحالی که فنی و حرفه ای دوره مهارت افزایی در یک رشته در استان کرمان برگزار کرده فقط ۲ نفر در این دوره ثبت نام کرده اند لذا فرهنگ کار باید در استان تقویت و جوانان به بازار کار وارد شوند.

برکات تولد کارگروه مهارت در کرمان
حسن زاده معاون اقتصادی استاندار کرمان

ثمرات همکاری بین بخشی و کارگروه مهارت

حسن زاده اظهار داشت: مهارت همواره مهمترین مساله تیم اقتصادی استان کرمان بوده که در این زمینه کارگروه مهارت را در این استان ایجاد کردیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان گفت: نرخ بیکاری استان کرمان طی آخرین بررسی ها به ۷.۴ درصد رسیده و این استان از نرخ بیکاری ۷.۹ درصدی کشور پایین تر است؛ رتبه کسب و کار استان نیز از ۳۱ به ۱۲ رسیده که تحقق این مهم نتیجه همکاری بخش اقتصادی استان، اتاق بازرگانی، بانک ها و صنایع بزرگ و کوچک است.

وی یادآور شد: باید کنسرسیوم اشتغال را در استان کرمان تقویت کنیم و در این زمینه سه راهبرد ازجمله اکتشافات معدنی، احداث صنایع پایین دستی و مهارت آموزی را در استان داریم؛ در این زمینه فعالیت دانشگاه فنی و حرفه ای در اولویت استان قرار دارد.

حسن زاده با اشاره به ضرورت‌های احصای نیازهای شغلی شرکت ها و رشته های مورد نظر گفت: استان کرمان در گذشته معدنی بود و امروزه در حال تبدیل به استانی صنعتی و معدنی است؛ ۲۰ سال سنگ آهن از این استان بار می‌شد و اکنون زنجیره ارزش افزوده را تا تولید شمش و میلگرد فولادی تکمیل کرده‌ایم که بحث راه اندازی صنایع پایین دستی در فلزات مختلف در استان کرمان آغاز شده است.

وی با بیان اینکه برای این مهم نیاز به نیروی متخصص داریم اظهارداشت: در گذشته ارتباط صنایع بزرگ و کوچک استان کرمان کم بود لذا پلتفرمی معرفی شده که صنایع بزرگ نیازهای خود را از این روش تامین کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان افزود: آموزش را به صورت تخصصی در استان کرمان دنبال کردیم و با همکاری ایمیدرو اکتشافات را به جنوب استان نیز بردیم؛ باوجود داشتن رگه های معدنی، فقط ۳۰۰ میلیون تن ماده معدنی در این منطقه اکتشاف شده، در حالی که ذخایر اثبات شده شمال استان هشت میلیارد تن است.

وی با بیان اینکه نوع فعالیت دانشگاه فنی و حرفه ای اقتصادی است تصریح کرد: امروز در جنگ اقتصادی هستیم و اگر به نتیجه برسیم یعنی در این جنگ پیروز می شویم و دفاعی از خون غزه نیز خواهیم داشت.

نرخ بیکاری افراد ماهر کمتر از ۲ درصد است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان نیز در این آیین گفت: تامین نیروی انسانی ماهر از استان های همجوار، تبعات اجتماعی برای کرمان داشته و این امر مورد اعتراض از سوی مردم نیز قرار می گرفت.

مجتبی مصباح ادامه داد: مردم معتقدند صنعت مستقر در این استان، بایستی نیروی انسانی مورد نیاز خود را از درون استان تامین کند اما نیروی ماهر در استان وجود نداشت.

وی افزود: سال گذشته یکباره در یک روز جوشکاران یک استان در معادن مس سرچشمه، درآلو، گهرزمین و گل گهر از استان کرمان رفتند و باعث شد که بحث نشست مدیران صنعتی استان به این سمت برود که در استان نیروی ماهر داشته باشیم تا صنایع در شرایط اینچنینی دچار چالش نشوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان عنوان کرد: براساس بررسی سامانه رصد (سامانه اشتغال) در سال گذشته، ۸۶ درصد، از افرادی که سرکار رفتند (از ۶۸ هزار شغل ایجاد شده) دیپلم و زیر دیپلم بودند و این آمار نشان می دهد دانش آموختگان به علت نداشتن مهارت سرکار نرفتند.

وی افزود: بسیاری از مهارت ها سخت و سنگین نیستند، فنی حرفه ای در تعریف پودمان و دوره های کوتاه مدت و مقاطع تحصیلی چارچوبی تعریف کند تا تمامی نیازهای امروز صنایع به دانشجو و فارغ التحصیل تامین شود.

مصباح ادامه داد: استعداد فرد را بشناسید و سپس کار تعریف کنید؛ مهارت آموزی نباید به درس های چالشی در دانشگاه ها تبدیل شود و باید اساس آموزش مهارت آموزی باشد.

وی ابراز داشت: کرمان در حوزه اشتغال جایگاه خوبی قرار دارد و نرخ بیکاری ۱۱.۳ درصدی این استان در پایان ۱۴۰۰ به ۷.۴ درصد رسیده که این آمار قابل توجه است و نرخ بیکاری افراد ماهر کمتر از ۲ درصد شده، لذا باید فقط به فکر مهارت باشیم.

برکات تولد کارگروه مهارت در کرمان

مهارت ۲۲ درصد شانس اشتغال را افزایش می‌دهد

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز در این آیین گفت: علت های ناکامی کارآموزی را به سازمان فنی و حرفه ای اعلام کردیم و با بررسی میدانی، مشخص شد افراد دارای مهارت نسبت به دیگر افراد از ۲۲ درصد شانس اشتغال بیشتری برخوردارند و مهارت آموزی فرصت‌های شغلی را افزایش می دهد.

سیدمهدی طبیب زاده با بیان اینکه فقدان نیروی ماهر یکی از ۱۰ اولویت در دغدغه های فعالان اقتصادی استان کرمان است افزود: برای بررسی فضای کسب و کار در استان ها، ۲۸ سوال را در مورد این فضا پرسیدیم که یکی از دغدغه ها در کرمان فقدان نیروی فنی و ماهر در استان است.

طبیب زاده افزود: زمانی که در جامعه آمار بیکاری زیاد است اما همزمان نیروی ماهر نیز بسیار کم داریم؛ سازمان های زیادی در این حوزه فعالیت می کنند اما موفق عمل نکردند تا کشور همچنان از فقدان نیروی انسانی ماهر در تمامی سطوح رنج ببرد و بهره وری هم پایین باشد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: همچنین درصد بیکاری در فارغ التحصیلان استان کرمان بسیار بالاست و بیشترین بیکاری ما در بین فارغ التحصیلان و به ویژه بانوان است که ظرفیت اشتغال باتوجه به آمار در مشاغل انفرادی ثبت شده است.

طبیب زاده با بیان اینکه باید نگرش ها نسبت به اشتغال فنی عوض شود زیرا اکنون خانواده ها همچنان به دنبال شغل مهندسی و پزشکی برای فرزندان خود هستند تصریح کرد: مدرسه ای برای عوض کردن این فضا احداث کردیم و اکنون جامع و کامل ترین مدرسه کشور است که آن را در اختیار تیزهوشان قرار دادیم و خواستیم سمپاد مهارتی در این مدرسه شکیل شود.

وی افزود: گرایش به مهارت آموزی باید از دبیرستان و دوره راهنمایی در بین دانش آموزان شکل گیرد و در این زمینه طرح مدارس خلاقیت را پیاده کردیم که ۴۰ هزار نفر در قالب این طرح استعدادیابی شدند و این افراد را آموزش دادیم.

اشتغالزایی ۳۵ هزار نفر در شهرک های صنعتی کرمان

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کرمان نیز در این آیین با بیان اینکه مهارت آموزی نیاز امروز چرخ صنعت است گفت: گفت: اکنون ۴۲ شهرک و ناحیه صنعتی با اشتغال ۳۵ هزار نفر در این استان فعالیت دارند.

حسین میجانی ادامه داد: هفت شهرک صنعتی جدید نیز در استان مراحل عملیات اجرایی را می گذراند که این شهرک ها نیز نیاز به تامین بیش از پنج هزار نیروی انسانی جدید دارند.

به گزارش ایرنا در این آیین مدیران واحدهای صنعتی و معدنی و فعالان اقتصادی به بیان نظرات خود در خصوص جذب نیروی کار ماهر پرداختند.

سخنان رییس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در این مراسم را از طریق لینک زیر می توانید ملاحظه کنید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha