۲۸ آبان ۱۴۰۲، ۸:۴۶
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85289233
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آغوشی گرم برای فرشتگانی با بال‌های شکسته

۲۸ آبان ۱۴۰۲، ۸:۴۶
کد خبر: 85289233
آغوشی گرم برای فرشتگانی با بال‌های شکسته

بجنورد- ایرنا- مادرانی هستند که کودک لاغر و نحیف با مشکلات جسمی را به کودکانی با موهای طلایی و چشمانی رنگین ترجیح می‌دهند و این دریادلان، عشق را جور دیگری معنا می‌کنند و آغوشی گرم برای این فرشتگان کوچک می‌شوند.

به گزارش ایرنا، فرزند خواندگی طی سال‌های اخیر در کشور به موضوعی پذیرفته شده برای زوجین دارای مشکل در فرزندآوری تبدیل شده است و بسیاری از خانواده‌هایی که صاحب فرزند نیستند و یا توانایی مالی برای نگهداری از فرزندان بی سرپرست را دارند به دنبال این هستند تا سرپرستی کودکان فاقد والدین که در مراکزی مانند شیرخوارگاه‌ها و بهزیستی نگهداری می شوند را بر عهده گیرند.

متقاضیان؛ بیشتر خواهان کودکان زیر پنج سال و دارای سلامت هستند در صورتی که در این میان خانواده های وجود دارند که با پذیرش کودکان با نیازهای ویژه، زندگی را برای این فرشتگان کوچک شیرین می کنند و با توانبخشی و کاردرمانی، زندگی دوباره را به آنان هدیه می کنند.

اگرچه این رویداد به ذهن بشر تلنگر وارد می‌کند ولی این مادران دنیا را فراتر از هر کسی می‌بینند و جور دیگری به خلقت می‌نگرند، آنان با هزینه زیادی کانون خانواده را از هیاهوی کودکانه گرم می‌کنند و دنیای جدیدی توام با شادی را ترسیم می‌کنند.

آغوشی گرم برای فرشتگانی با بال‌های شکسته

یکی از مادران که کودکی با نیازهای ویژه از بهزیستی بجنورد را تحویل گرفته است در گفت و گو با ایرنا می گوید: ۱۵ سال زندگی مشترک با همسرم از نعمت فرزند محروم بودم و با وجود تلاش های درمانی اما موفق به داشتن فرزند نشدم و تصمیم گرفتم تا فرزندی را از مراکز بهزیستی پذیرش کنم.

وی که خود را «س ر» معرفی می‌کند و از اولین دیداری که با این کودک خاص داشته و مهر او بر دلش نشسته است می گوید و انگار حسی در وجودش نمایان می شود که باید جوابی به مظلومیت چشمان زیبای علی داده شود و بی گدار از کنار این شرایط عبور نکند.

این مادر مهربان دستی بر سر علی می کشد و چنان از روزهای پذیرش کودک صحبت می کند که تبسم را در گوشه لبانش می توان دید و آن حس پاک را می توان لمس کرد.

کارشناسان بهزیستی با اینکه تاخیر تکاملی را از شرایط خاص این کودک عنوان می کردند ولی من و همسرم از همان ابتدا او را پذیرفتیم و چهره لاغر و نحیف علی مرا بیش از هر چیزی به اعتمادم مقید می‌کرد و بی پروا در این مسیر گام بر می‌داشتم.

علی توان ایستادن را هم نداشت ولی من مصمم بودم که به هر دلیلی او را به فرزندخواندگی بپذیرم اگرچه کارشناسان بهزیسستی تمامی این ناتوانایی‌ها را به من گوشزد می‌کردند ولی این پیام ها ذره‌ای از علاقه عرفانی من به علی کم نکرد و از همان روز اول گفتار و کاردرمانی را آغاز و اینک علی کوچولوی ما به شیرینی عسل صحبت و همچون سرو در این جهان ایستاده است و هر میزان که به چهره علی می نگرم ته قلبم احساس رضایتی لذت بخش می کنم و به آینده امیدوارتر می‌شوم.

آغوشی گرم برای فرشتگانی با بال‌های شکسته

سرنوشت علی مشابه ۱۸ کودک خاص دیگر در خراسان شمالی است که هر یک به نوعی دارای معلولیت و بدون سرپرست هستند ولی در آغوش گرم زنان پاکدامنی قرار می‌گیرند که آینده ای زیبا را برای آنان ترسیم و سرنوشتی امن را تجربه می‌کنند.

تعداد زیادی از نوزادان بی سرپرست تاخیر تکامل، تاخیر در حرکت و سایر مشکلات از جمله سوء تغذیه مواجه هستند که این سری از مشکلات با رسیدگی بیشتر و همچنین کار درمانی، گفتار دردرمانی و توانبخشی بهبود می یابند و بعضا کودکانی نیز سایر مشکلات را دارند که نیاز به عمل جراحی و درمان بیشتر دارند که خانواده ها خود پیگیر این موضوعات هستند و در هر کجا که نیازمند کمک و حمایت بهزیستی باشند این سازمان ورود پیدا خواهد کرد.

طبق آمار سازمان بهزیستی خراسان شمالی؛ در مجموع ۴۴۸ کودک بی سرپرست در سال‌های گذشته به خانواده‌ها واگذار شده است و اینک نیز ۴۷۲ خانواده که در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند متقاضی فرزندخواندگی هستند، پارسال ۲۰ کودک و نیمه نخست امسال نیز ۱۶ کودک از مراکز زیر پوشش این سازمان حمایتی به خانواده‌ها برای سرپرستی واگذار شد.

به استناد آمارها؛ ۲۳۰ کودک و نوجوان در ۱۴ مرکز بهزیستی استان نگهداری می‌شوند و یک مرکز شیرخوارگاه دولتی با ظرفیت ۱۸ کودک و ۱۳ مرکز نیز با مشارکت مردم و خیران توسط موسسه های خیریه مدیریت و اداره می‌شوند و کودکان به تفکیک سنی سه تا هفت، هفت تا ۱۲ و ۱۲ تا ۱۸ سال در این مراکز نگهداری می‌شوند که هزینه تمامی این مراکز توسط موسسه ها و خیران تامین خواهد شد و از سازمان بهزیستی نیز یارانه دریافت می‌کنند.

آغوشی گرم برای فرشتگانی با بال‌های شکسته

همچنین علاوه بر کودکانی که در مراکز شبه خانواده نگهداری می شوند، ۴۳۳ کودک بی سرپرست نیز در نزد اقوام درجه یک از جمله پدر بزرگ، مادر بزرگ، عمو، دایی خاله و عمه نگهداری می شوند که این خانواده ها نیز یارانه دریافت می کنند و هزینه های نگهداری کودکان در مراکز از عهده موسسه ها بر نمی آید چرا که علاوه بر صرف هزینه های خوراک، پوشاک، درمان، آموزش و سایر موارد باید حقوق نیروی انسانی از جمله مددکار، روان شناس، خدمات و سایر را نیز تامین کنند.

بهزیستی خراسان شمالی اعلام کرده است که مراجعان برای دریافت خدمات فرزندپذیری می‌توانند از طریق سامانه فرزندخواندگی اقدام کنند و تمامی مدارک مورد نیاز را در آن بارگذاری کنند.

به گزارش ایرنا، ۱۱۷ هزار و ۴۱ نفر از جمعیت یک میلیون نفری خراسان شمالی زیر پوشش این نهاد قرار دارند که از مجموع این تعداد ۲۵ هزار نفر معلول هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha