۸ آبان ۱۴۰۲، ۱۱:۲۶
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85274123
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چشم در راهم؛ دست مهرت را بر سرم بکش

۸ آبان ۱۴۰۲، ۱۱:۲۶
کد خبر: 85274123
چشم در راهم؛ دست مهرت را بر سرم بکش

بجنورد-ایرنا- دنیا برای خیلی از کودکان شیرین نیست و برخی از فرزندان ایران اسلامی در مناطق مرزنشین و روستاهای خراسان شمالی شاید نیاز بیشتری به حمایت دارند و برای فرار از این تجربه‌های تلخ نیاز به دست سخاوت خیران دارند.

به گزارش ایرنا، بی اغراق لبریز از عشق و محبت هستند و کوچک قهرمانانی که سقفی از زندگی را در دنیای کودکانه خود ترسیم کرده‌اند و مشق زیستن را به خوبی صرف می‌کنند.

نوستالژی های پدرانه و مادرانه در وجود آنها خاموش است و الفبای روزمرگی آنها در دورهمی های دوستانه خلاصه می‌شود و منتظر نگاهی از همیارانی هستند که کمتر نمایان می‌شوند.

کودکان بدسرپرست و بی سرپرست، جوامع اندکی از این استان کوچک در شمال شرق کشور را تشکیل می‌دهند که دنیایی به وسعت ایران زمین دارند و در صورت حمایت، هر کدام از آنها آینده‌ای را رقم خواهند زد که جهانی را تکان خواهد دارد چرا که آنها طعم تنها زیستن و نداشته‌ها را درک کرده‌اند و بهتر از هر کسی الفبای زندگی را می‌دانند.

۳۰ کودک بی سرپرست استان زیر حمایت های مستقیم بهزیستی خراسان شمالی و ۴۳۳ کودک بی سرپرست نیز در نزد اقوام درجه یک نگهداری می شوند که هر کدام نیاز به دست پر مهر خیران دارند و اینجاست که باید اثبات شود که مردانگی و شهامت در دنیای اجتماعی کودکان نیز خلاصه می‌شود و باید در این وادی قدم برداشت و به کمک این فرشتگان آمد.

چشم در راهم؛ دست مهرت را بر سرم بکش

۳۰ کودک بی سرپرست چشم انتظار خیران

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی با بیان اینکه ۲۳۰ کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست این استان در ۱۴ خانه حمایتی نگهداری می‌شوند گفت: یک مرکز شیرخوارگاه دولتی با ظرفیت ۱۸ کودک و ۱۳ مرکز نیز با مشارکت مردم و خیران توسط موسسه های خیریه مدیریت و اداره می شوند.

وی تصریح کرد: کودکان به تفکیک سنی سه تا هفت، هفت تا ۱۲ و ۱۲ تا ۱۸ سال در این مراکز نگهداری می شوند که هزینه تمامی این مراکز توسط موسسه ها و خیران تامین خواهد شد و از سازمان بهزیستی نیز یارانه دریافت می کنند.

توحیدی مقدم خاطرنشان کرد: مراکز نگهداری کودکان توسط سازمان بهزیستی خراسان شمالی حمایت خواهند شد و در این خصوص ماهانه به ازای هر یک نفر ۲۵ میلیون ریال یارانه نیز واریز می شود اما این مبلغ پاسخ تمامی نیازهای این کودکان نیست که در این خصوص نیازمند حمایت خیران و مردم نوعدوست استان هستند.

وی خاطرنشان کرد: کودکانی که در خانه های حمایتی نگهداری می شوند بعد از سن ۱۸ سالگی مستقل خواهند شد و باید مرکز را ترک کنند که معمولا در خانه های استیجاری به صورت تکی و یا گروهی زندگی خواهند کرد ، بعضا ازدواج می کنند و یا ادامه تحصیل خواهند داد.

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی تصریح کرد: خیران می توانند این کودکان را در موارد مختلف از جمله تامین هزینه های تحصیل، ازدواج و اشتغال کمک کنند چرا که این افراد برای ادامه زندگی با مشکلات زیادی مواجه هستند و سرپرستی برای حمایت ندارند.

وی اضافه کرد: مشکل اساسی مراکز نگهداری کودکان شامل خانه های استیجاری است که از خیران می خواهیم در این خصوص نیز مشارکت داشته باشند و یا اگر ارگان ها، سازمان ها و یا بخش خصوصی دارای فضای فیزیکی مناسب بدون استفاده است به صورت امانت و یا حتی اجاره در اختیار موسسه ها برای این امر قرار دهد.

چشم در راهم؛ دست مهرت را بر سرم بکش

۵۶ حامی کودکان بی سرپرست

وی با بیان اینکه ۵۶ حامی در این استان از کودکان زیر پوشش مراکز حمایت می کنند افزود: مردم نوعدوست استان می توانند کمک های نقدی و غیر نقدی خود را به موسسه ها داشته باشند و همچنین اقشار مختلف جامعه از جمله معلمان، پزشکان و سایر می توانند خدمات نیز ارایه دهند.

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی تصریح کرد: کودکان مراکز همچون سایر کودکان در بخش های مختلف از جمله آموزش، مهارت افزایی، حوزه بهداشت و درمان، پوشاک، خوراک، تحصیل و سایر موارد نیاز به هزینه دارند.

وی گفت: علاوه بر کودکانی که در مراکز شبه خانواده نگهداری می شوند، ۴۳۳ کودک بی سرپرست نیز در نزد اقوام درجه یک از جمله پدر بزرگ، مادر بزرگ، عمو، دایی خاله و عمه نگهداری می شوند که این خانواده ها نیز یارانه دریافت می کنند.

توحیدی مقدم تصریح کرد: پدربزرگ ها و سایر اقوام درجه یک از نظر معنوی می توانند کودک را حمایت کنند اما بعضا به دلیل نیازمند بودن و مشکلات مالی توانمندی هزینه ها را ندارند که در بخش تحصیل، اشتغال، مسکن و سایر موارد نیاز به حمایت خیران دارند.

وی افزود: خیران می توانند به عنوان حامی این کودکان را تحت سرپرستی خود قرار دهند و هر کدام از آنان به بخشی از نیاز های این کودکان توجه کنند.

وی گفت: طبق آمار سازمان بهزیستی استان در مجموع ۴۴۸ کودک بی سرپرست در سال های گذشته به خانواده ها واگذار شده است و اینک نیز ۴۷۲ خانواده که در سامانه ثبت نام کرده اند متقاضی فرزندخواندگی هستند.

به گزارش ایرنا، بر اساس جدیدترین آمار این اداره کل؛ جمعیت استان در اوایل آبان ماه سال گذشته یک میلیون و ۱۱ نفر رسید و بر این اساس ۵۰۲ هزار و ۴۲۳ نفر از جمعیت استان را مردان و ۴۹۷ هزار و ۵۸۸ نفر را زنان تشکیل می دهند.

۱۱۷ هزار و ۴۱ نفر از جمعیت یک میلیون نفری خراسان شمالی زیر پوشش این نهاد قرار دارند که از مجموع این تعداد ۲۵ هزار نفر معلول هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha