عاشقانه‌های «نوای آفتاب» روایت شد/ شرح این عاشقی، ننشیند در سخن!

تهران- ایرنا- ارکستر «نوای آفتاب» به رهبری امین سالمی با اجرای آثار و قطعه‌های عاشقانه ۵۰ سال اخیر موسیقی ایران به روی صحنه رفت.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، ارکستر «نوای آفتاب» شامگاه یکشنبه- ۲۱ آبان ماه- به رهبری امین سالمی، فیروز ویسانلو مایستر گروه پاپ، داریوش حجازی مایستر ارکستر و خوانندگی امیر رفعتی با اجرای آثار و قطعات عاشقانه ۵۰ سال اخیر موسیقی ایران طی دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰ در رویال هال اسپیناس پالاس تهران به روی صحنه رفت.

ارکستر «نوای آفتاب» سال ۱۴۰۲ تاسیس شده است و تابستان امسال به مناسبت اربعین حسینی طی ۶ شب با خوانندگی مهیار شادُروان به صورت سازمانی، بدون بلیت فروشی و حضور عموم مخاطبان اجرایی مذهبی و آیینی داشت و در دومین کنسرت با اجرای آثار عاشقانه قدیمی موسیقی ایرانی تجربه متقاوتی را پشت سر گذاشت که با استقبال مخاطبان نیز مواجه شد.

امین سالمی رهبر ارکستر «نوای آفتاب» در ابتدای اجرای این کنسرت در سخنانی ضمن خوشامدگویی به مخاطبان اظهارداشت: خیلی متشکرم که در این گرفتاری‌ها، اتفاقات عجیب و غریبی که همه ما گرفتار آنها هستیم، لطف کردید و این دو ساعت را به ما اختصاص دادید و امیدواریم که بتوانیم شب خاطره‌انگیزی را برای شما ایجاد کنیم.

وی با قدردانی از اعضای اکستر و همراهی آنها گفت: قطعه‌هایی که قرار است در این کنسرت اجرا کنیم، قطعه‌هایی است که خاطرات جوانی پدرها و مادرهای ما هستند، ما در یکی دو هفته گذشته، متاسفانه پدر پروشات زندآیین یکی از اعضای ارکستر را از دست دادیم، با اجازه شما این اجرا را به روح پدر ایشان تقدیم می‌کنیم.

عاشفانه‌های «نوای آفتاب» روایت شد/ شرح این عاشقی، ننشیند در سخن!

امیر رفعتی خواننده ارکستر نیز ضمن خوشامدگویی و تشکر از حضور مخاطبان در این کنسرت بیان کرد: خیلی خوشحال هستم که امشب در کنار شما هستم، از شما صمیمانه تقدیر می‌کنم که با وجود سختی‌هایی که همه ما داریم و مشکلات جامعه، افتخار دادید، امشب در کنار ما هستید.

وی افزود: ما همه تلاشمان را می‌کنیم که در این یکی دو ساعت که باهم هستیم، کمی آرامش را به شما هدیه بدهیم، قطعه نخستی که می‌خواهیم اجرا کنیم، نامش «سلام عاشقانه» است، این اثر را در قالب آلبوم به همراه پدرم قاسم رفعتی در سال ۱۳۹۲ منتشر کردیم و من همیشه به رسم ادب قبل از آغاز اجرا، دوست دارم که از ایشان کسب اجازه کنم که این کار را انجام می‌دهم، همچنین این اثر را از زنده یاد همایون خرم دارم.

سپس قطعه «سلام عاشقانه» (ارکستراسیون براساس آلبوم «سرود شب» با تنظیم بابک شهرکی) اجرا شد.

در نشست خبری این کنسرت اعلام شده بود که ۱۷ قطعه برای دریافت مجوز به دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارایه شده است که ۱۵ قطعه مجوز گرفتند و از این تعداد نیز سه اثر به صورت مشروط مجوز دریافت کردند که در صورت کسب نشدن مجوزهای لازم، آثاری جایگزین آنها خواهد شد. در نهایت شامگاه گذشته، کنسرت با اجرای ۱۳ قطعه از آثار آهنگسازان فقید و پیشکسوت برگزار شد.

«سلام عاشقانه» با آهنگسازی زنده یاد همایون خرم، «سوگند» و «بی سرانجام» با آهنگسازی بابک افشار، «بی من مرو» (آواز و ارکستر)، «چشم سخنگو» اثر مهدی مرتضایی، «ساغر هستی» اثر جمشید شیبانی، «لاچین» و «آیریلیق» (اثری آذری)، «گیتار و ارکستر» (عاشقانه‌های اقوام ایران)(بی‌کلام)، «شکوفه» اثر عطاالله خرم، «قصه دل‌ها» اثر انوشیروان روحانی، «گل سرخ» اثر پرویز مقصدی و «ایران» اثر محمد سریر در کنسرت شب گذشته ارکستر «نوای آفتاب» اجرا شدند.

عاشفانه‌های «نوای آفتاب» روایت شد/ شرح این عاشقی، ننشیند در سخن!

سالمی قبل از اجرای قطعه «ایران» اظهارداشت: این قطعه ساخته محمد سریر است، خیلی دوست داشتم که ایشان در این اجرا حضور داشته باشند اما به دلیل کسالت نتوانستند حضور داشته باشند، قطعه «ایران» را تقدیم به شما می‌کنم که عشق به میهمن بالاترین عشق همه ماست.

سپس قطعه «ایران» (در روح و جان من می‌مانی؛ ای وطن/ به زیر پافتد آن دلی؛ که بهر تو نلرزد!/ شرح این عاشقی.../ ننشیند در سخن؛ که بهر عشق والای تو همه جهان نیرزد!) اجرا شد، این قطعه پیش از این توسط زنده یاد محمد نوری خوانده شده بود.

پس از پایان کنسرت، مخاطبان ایستاده و کنسرت را تشویق کردند و ارکستر برای قدردانی قطعه «تک درختم» را اجرا کرد. ارکستر «نوای آفتاب» در شب گذشته سعی کرد با اجرای آثار عاشقانه به خصوص عاشقانه‌های اقوام ایران و آثار ملی کنسرت متفاوتی را برگزار کند که این رویداد نیز به نتیجه رسید و با استقبال مخاطبان مواجه شد.

عاشفانه‌های «نوای آفتاب» روایت شد/ شرح این عاشقی، ننشیند در سخن!

صدرالدین حجازی بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون و قاسم رفعتی خواننده پیشکسوت از میهمانان ویژه این کنسرت بودند.

‎روشنک نوشی، لیدا باقری (فلوت)، داریوش حجازی، سارا نادری، آرش مسلمی، منصور صفائیان، نگین سمائی و فاطمه بلادر (ویولن یک)، فرید ذاکری، مسعود مقدم، روح الله فروزش، امیرمحمد اردلان، علی عنبرستانی (ویولن ۲)، احمد مقدسی زاده، فرگل ساکت، الهام آقا بابایی و آرش گنجه (ویولا)، محمد غریبی، پروشات زندآیین و رها ساجدی (ویولنسل)، فیروز ویسانلو، امیرکاشانی (گیتار)، بابک ریاحی پور (گیتاربیس)، حامد تحصیلی (پیانو)، فیروز ویسانلو (آکاردئون)، سازهای ایرانی؛ مسعود زاهدی پور و مریم پناهی (تار)، فردین فیروزکوهی (سنتور)، ابراهیم یساولزاده (قانون)، محمدرضا آقایی (عود)، دامون نوردین(درامز)، روزبه زرعی، سارا اسماعیلی، کوروش حجازی و حامد جوهراستانی (سازهای کوبه‌ای) از اعضای ارکستر «نوای آفتاب» در کنسرت شب گذشته بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha