۲۳ آبان ۱۴۰۲، ۱۱:۴۰
کد خبرنگار: 1796
کد خبر: 85290663
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آبخیزداری عامل مهمی در پایدارسازی دشت قزوین است

۲۳ آبان ۱۴۰۲، ۱۱:۴۰
کد خبر: 85290663
آبخیزداری عامل مهمی در پایدارسازی دشت قزوین است

قزوین - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: مباحث آبخیزداری و انتقال آب به دشت قزوین از عوامل مهم در اجرای طرح احیا و پایدارسازی این دشت است.

به گزارش ایرنا، محمدحسین عطایی روز سه شنبه در نشست هم اندیشی ستاد احیا و پایدارسازی دشت قزوین که با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برگزار شده بود، افزود: تاکنون پنج کارگروه فرعی و اصلی در ستاد احیا و پایدارسازی دشت قزوین برگزار شده است.

وی اضافه کرد: یکی از برنامه های مهم ما اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری است تا شرایط را بهبود ببخشیم و بتوانیم از ظرفیت های ارزشمندی این دشت استفاده کنیم.

عطایی در ادامه به تاریخ دشت قزوین اشاره کرد و یادآور شد: کشاورزی در این دشت در هفت هزار و ۸۰۰ هکتار زمین از دهه ۴۰ آغاز شد که آغازگر کشاورزی نوین بود، بعدها با تقسیم بندی هشت منطقه، ۶۰ هزار هکتار شبکه آبیاری دشت قزوین به طول ۹۴ کیلومتر اجرایی شد.

این مسوول ادامه داد: در دهه ۷۰ با مطالعات گسترده مشخص شد که در بهره برداری از دشت قزوین به درست عمل نشده است، سپس در دهه ۹۰ با آنالیز ۵۰ سال بهره‌برداری از این دشت و در نهایت نخستین جرقه را مقام معظم رهبری در سال ۸۲ بر اهمیت دشت قزوین وارد ساختند.

عطایی با بیان اینکه چهارچوب دشت قزوین در ۲۰ خرداد ماه سال جاری تعیین شده و اعضای ستاد احیا و پایدارسازی آن نیز انتخاب شدند، خاطرنشان کرد: امروز با یک نگاه کلی به دشت قزوین به این نتیجه می‌رسیم که توجه به مباحث آبخیزداری در آن بسیار مهم و حیاتی به شمار می رود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین یادآور شد: وجود ۷۷ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی و همچنین نیاز آبی برای ۳۳ هزار ساکن در روستاهای منطقه بر اهمیت موضوع آبخوان داری و آبخیزداری آن می افزاید.

مطالعه ۲۳ روستای دارای اولویت در وقوع سیلاب

محسن قاسم زاده، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین نیز در این نشست اظهار کرد: یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی این استان قابل مطالعه است.

وی اضافه کرد: ۲۴۰ هزار هکتار حوضه آبخیزداری در استان قزوین مطالعه شده و ۱۲۵ هزار هکتار دیگر آن باقیمانده است.

قاسم زاده به مطالعه ۲۳ روستای دارای اولویت برای جلوگیری از وقوع سیلاب در استان اشاره کرد و گفت: در همین راستا مطالعات و اقدامات متعددی در حوضه آبخیزداری و آبخوان داری انجام شده است.

گفتنی است استان قزوین دارای ۲ حوضه آبخیز به نام سفیدرود و حوضه رودخانه شور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha