۲۴ آبان ۱۴۰۲، ۹:۴۰
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85291542
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عضو کمیسیون آموزش مجلس: ۲۴ هزار معلم بازنشسته به کلاس درس بازگشتند

بجنورد-ایرنا- نایب رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۲ هزار معلم در ابتدای سال تحصیلی جاری بازنشسته شدند که از این تعداد ۲۴ هزار نفر به خدمت در مدارس استمرار دادند. 

به گزارش ایرنا از کانال اطلاع رسانی نماینده بجنورد در مجلس، محمد وحیدی روز چهارشنبه اظهار کرد: بخش زیادی از کمبود نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش مربوط به بالا بودن شمار نیروهای بازنشسته در این وزارتخانه است چرا که در اواخر دهه ۶۰ بیشترین معلم جذب شد و در سال‌های اخیر شاهد افزایش بازنشستگی معلمان هستیم.

وی افزود: دانشگاه فرهنگیان از سال ۹۲ به بعد دانشجوی کمتری جذب کرد، همچنین جذب نیرو از طریق ماده ۲۸ و برگزاری آزمون، مختل شد، این در حالی است که تبدیل وضعیت نیروهای شاغل در آموزش و پرورش که در قالب نیروی پیش دبستانی، سوادآموزی، حق‌التدریسی و خرید خدمات متوقف شد که در کمبود معلم تاثیر گذار است.

نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، گرمه، جاجرم، مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کمبود معلم در آموزش و پرورش از طریق استمرار خدمت فرهنگیان بازنشسته، خدمت معلمان رسمی در ۲ شیفت در مقطع ابتدایی تا حد زیادی جبران شد.

وی افزود: پیشنهاد خانه ملت به سازمان امور اداری و استخدامی کشور این است که برای جذب نیروهای غیررسمی همچون خرید خدمات آموزشی اقدام شود.

وحیدی خاطرنشان کرد: ابتدای سال تحصیلی جاری، نیاز به تامین و به کارگیری ۲۸ هزار معلم احصا شد، اما ۲۳ هزار نفر در قالب خرید خدمات بودند که چهار هزار نفر در آزمون پذیرفته شده و وارد چرخه تدریس شدند.

وی افزود: فرآیند برگزاری آزمون استخدامی، انجام مصاحبه، آموزش و تربیت نیروی کارآمد، امری زمانبر است از این رو انتظار می رود سازمان اداری استخدامی کشور از اکنون نسبت به صدور مجوز اقدام کند تا معلمان به موقع وارد سیستم آموزش شوند و مشکل تاخیر ورود معلم به کلاس های درس تکرار نشود.

نایب رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی افزود: طرحی در مجلس با همکاری مرکز پژوهش‌ها و سازمان امور اداری استخدامی کشور در دست بررسی است تا با سازماندهی نیروهای غیررسمی آموزش و پرورش، مشکل کمبود تامین نیروی انسانی برطرف شود.

براساس این گزارش، مسوولان اعلام کردند که وزارت آموزش و پرورش بر اساس شاخص های سند تحول بنیادین با کمبود ۲۵۰ هزار نفر نیروی انسانی مواجه است، کمبود نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش اعم از معلم، مربی بهداشت، آموزگار، دبیر، مشاوران پرورشی و نیروهای خدماتی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha