سازمان ملل از بازگشت ۳۲۷ هزار مهاجر از پاکستان به افغانستان خبر داد

تهران – ایرنا - دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه‌ سازمان ملل در افغانستان اعلام کرد که از اواسط ماه سپتامبر (اواخر شهریور) تا اکنون ۳۲۷ هزار و ۴۰۰ مهاجر و پناهجوی افغانستان در شرایط سختی از پاکستان به کشورشان بازگشته‌اند.

به گزارش چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری صدای افغان، دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه‌ سازمان ملل متحد در افغانستان (اوچا) با نشر ویدیویی در توئیتر نوشت: «این هجوم‌ ناگهانی فشار زیادی را بر منابع از قبل تضعیف شده، از جمله اقامتگاه ها و خدمات اولیه، وارد می‌کند.»

در ویدیویی که اوچا نشر کرده، دانیل آندریس، معاون امور بشردوستانه‌ نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) می‌گوید «امروز من در مرز با پاکستان در تورخم‌ هستم و شاهدم که هزاران شهروند افغانستان از پاکستان بر می‌گردند.»

وی اضافه کرد: «بسیاری از آنان در وضعیت بدی قرار دارند. آن‌ها مجبور بوده‌اند روزها صبر کنند تا به این‌جا برسند. من با بسیاری از بازگشت ‌کنندگان صحبت کرده‌ام و اغلب آنان خانه‌ای در افغانستان ندارند.»

معاون یوناما با اشاره به نزدیک شدن فصل زمستان تاکید کرد: «این افراد نیاز دارند که سقفی بالای سر شان داشته باشند.»

به گفته وی یکی از چالش‌های موجود این است که نهادهای امدادرسان تمام چادرها و اقلام امدادی را که در افغانستان داشته‌اند، در پاسخ به زمین‌لرزه‌های مرگ‌بار هرات مصرف کرده‌اند و اکنون برای رسیدگی به بازگشت‌کنندگان از پاکستان با «چالش بزرگ» مواجه هستند.

آندریس گفت ما باید قبل از هر کار دیگری، راه‌حل‌های اضطراری را بیابیم و برای رجعت‌کنندگان کمک‌های نقدی، غذا و آب فراهم کنیم.

دفتر هماهنگ ‌کننده‌ کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد اعلام کرده است برای رسیدگی به مهاجران و پناهجویانی که از پاکستان وارد افغانستان می‌شوند، نیاز به حمایت مالی اضافی و فوری دارد.

به گزارش آواپرس، این دفتر پیش از این ۴۰۰ میلیون دلار کمک از جامعه‌ی جهانی برای رسیدگی به زلزله‌زدگان هرات درخواست کرده بود.

پاکستان با پایان مهلت داده شده به بیش از ۱.۷ میلیون‌ مهاجر و پناهجوی بدون اسناد هویتی و مهاجرتی، روند بازداشت و اخراج آنان را آغاز کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha