رصد و پایش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گیلان مورد تاکید قرار گرفت

رشت - ایرنا - سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان بر لزوم رصد مرتب و دقیق بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین محمدیان روز چهارشنبه در جلسه کمیته مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استانداری گیلان اظهار کرد: با توجه به اینکه این استان تامین کننده بخشی از گوشت مرغ سایر استان‌های کشور به ویژه البرز و تهران است، ضروریست که واحدهای مرغداری مرتب رصد و پایش شود.

وی با تاکید بر ضرورت همکاری دستگاه‌های مرتبط برای رصد بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان گیلان افزود: جهاد کشاورزی، دامپزشکی و محیط زیست هر یک باید بنا به وظایف خود در این ارتباط همکاری کنند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان بیان کرد: آسیب‌ها و خطرات بیماری فوق حادپرندگان باید بدون حساسیت و به دور از التهاب در جامعه با روش‌های مختلف و با بهره‌گیری از رسانه‌ها برای مردم تبیین شود.

محمدیان با تاکید بر ضرورت تشکیل ستاد شهرستانی مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گیلان خاطر نشان کرد: بخشداران و دهیاران استان نیز باید نسبت به تشکیل این جلسات توجه جدی داشته باشند و هماهنگی‌های لازم را به عمل آورند.

وی اظهار کرد: برای پیشگیری و مقابله با بیماری یادشده در استان باید از ظرفیت مجموعه‌هایی اعم از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان و خانه های بهداشتی استفاده شود.

وی ادامه داد: اعتبار لازم برای دامپزشکی و مجموعه‌هایی که در صورت بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان باید اقدامات لازم را انجام دهند، در نظر گرفته خواهد شد؛ البته این بیماری باید در مراحل نخستین شناسایی و مقابله شود تا به مرحله حاد نرسد.

اعتبارات دامپزشکی تخصیص داده شود

مدیرکل دامپزشکی گیلان نیز در این جلسه با تشریح اقدامات این اداره کل برای پایش بیماری فوق حاد پرندگان در استان از فرمانداران خواست تا متعاقب جلسه امروز، جلسات شهرستانی به منظور هماهنگی و هم‌افزایی لازم بین دستگاه‌های ذیربط برای رویارویی با بروز و شیوع احتمالی این بیماری انجام شود.

دکتر هادی بابایی اظهار کرد: با توجه به اینکه دامپزشکی در حفظ سرمایه دامی، بهداشت عمومی، امنیت غذایی و بیماری واگیر دام و طیور و بیماری‌های مشترک نقش مهمی دارد، درخواست می‌شود که ضمن افزایش اعتبار هزینه‌ای و تملک، اعتبارات کامل تخصیص داده شود.

بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از بیماری های واگیر و کشنده پرندگان است که توسط ویروس نوع A که تمایل زیادی به سلول های مخاطی به ویژه دستگاه تنفس و گوارش دارد، ایجاد می شود و می تواند انسان، خوک، پستانداران دریایی، سنجاب و حتی گربه سانانی مانند پلنگ و ببر را نیز آلوده کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha