۲۴ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۳۷
کد خبر: 85292029
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

نامزد ضدصهیونیستی ایرلند در راس نظرسنجی‌های انتخابات پارلمان

تهران- ایرنا- «شین فین» حزب ملی‌گرای ایرلند که در راس نظرسنجی‌ها برای انتخابات پارلمانی این کشور قرار دارد، آغوش خود را به روی فلسطینی‌ها باز و رژیم صهیونیستی را محکوم کرده است.

به گزارش ایرنا، نشریه پولیتیکو روز چهارشنبه گزارش داد که تا قبل از جنگ غزه ماری لو مک‌دونالد رهبر حزب شین‌فین رویکرد به نسبت متفاوتی را در قبال غزه داشت و این منعکس کننده خواسته آنها برای به دست آوردن قدرت در جمهوری ایرلند برای اولین بار بوده است.

در صورت برگزاری انتخابات عمومی بعدی که احتمال می رود اواخر سال ۲۰۲۴ برگزار شود، حزب شین فین از کسب اکثر کرسی‌ها در «دایل ایرین» مجمع عمومی ایرلند مطمئن است. این حزب چندین سال در نظرسنجی‌ها فاصله زیادی با حزب‌های میانه «فیانا فیل» و «فاین گائل» داشته است.

شین فین به عنوان متحد چندین دهه‌ای سازمان آزادیبخش فلسطین، این هفته کنفرانس سالیانه خود را برگزار و در آن مک‌دونالد موضع حزب را در قبال غزه به دقت تنظیم کرد. غاطبه اعضای حزب خواستار موضع سخت‌تر علیه اسرائیل و حامیانش در واشنگتن، بروکسل و لندن بودند.

جیلان وهبه عبدالمجید، سفیر تشکیلات خودگردان فلسطین در ایرلند در سخنرانی برای جمعیت یک‌هزار و ۲۰۰ نفری کنفرانس حزب گفت که اسرائیل غزه را به جهنم روی زمین تبدیل کرده است.

سخنان او با تشویق و شعار «فلسطین را آزاد کنید» اعضای حزب همراه شد و مک‌دونالد و میشل اونیل سیاستمدار ارشد شین فین در ایرلند شمالی سفیر تشکیلات خودگردان را در آغوش گرفتند.

چند ساعت بعد درحالیکه سخنرانی پخش تلویزیونی مک‌دونالد به پایان رسید وی یک جمله کلیدی به سخنرانی از پیش تنظیم شده‌اش اضافه کرد و در آن خواستار اخراج دانا ارلیش سفیر رژیم صهیونیستی از ایرلند شد.

پیش از سخنرانی مک‌دونالد، تعدادی از سخنرانان مردمی خواستار حمایت بیشتر از همه گروه‌های فلسطینی، از جمله زندانیان حماس در اسرائیل و اخراج ارلیش شدند. برخی دولت جو بایدن و آمریکا را نیز هدف انتقاد قرار دادند.

مک دونالد رهبر حزب شین فین که سخنرانی‌اش اختتامیه کنفرانس بود، به جمعیت گفت: جهان اقدامات اسرائیل را همان طور که هستند می بیند؛ جنایات جنگی وحشیانه، نفرت انگیز و بزدلانه.

درحالیکه تغییر سیاست‌های او با تشویق ایستاده اعضای کنفرانس همراه بود، تاکید کرد: دولت ایرلند باید پیش قدم شود و اسرائیل را به دادگاه کیفری بین‌المللی ارجاع دهد و سفیر اسرائیل را به خانه بفرستد.

در میان کسانی که مک‌دونالد را تشویق می‌کردند، جری آدامز سلف او به‌عنوان رهبر شین فین بود که یک چفیه فلسطینی دور گردن داشت.

درخواست شین فین برای اخراج سفیر رژیم صهیونیستی باعث تعجب کنگره آمریکا شده است. ریشی نائل یک قانونگذار از ماساچوست که ریاست انجمن حزبی «دوستان کنگره‌ای ایرلند» را بر عهده و روابط دوستانه طولانی مدت با شین فین دارد، به پولیتیکو گفت که از این اقدام حمایت نمی‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha