دکترین و نظریه دفاعی رهبر انقلاب استخراج شود

تهران- ایرنا- رییس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا گفت: تدابیر دفاعی رهبر انقلاب در طول دوران زعامت موفق بوده و همه این تدابیر دارای مبانی و مبادی قرآنی است که باید استخراج شده و از درون آن دکترین و نظریه دفاعی ایشان روشن شود.

به گزارش ایرنا، دومین کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب با حضور امیر پوردستان رییس مرکز مطالعات راهبردی ارتش، حجت الاسلام و المسلمین علی سعیدی رییس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا، حجت الاسلام و المسلمین عباس محمد حسینی رییس عقیدتی سیاسی ارتش و جمعی از نخبگان و اندیشمندان داخلی و بین‌المللی این حوزه و با همکاری جامعه‌المصطفی‌العالمیه(ص) قم در روز چهارشنبه ۲۴ آبان‌ماه در مرکز همایش‌های کوثر سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی سعیدی در این مراسم اعتماد و اتکال به وعده‌های الهی را اولین اصل حاکم بر اندیشه‌های دفاعی رهبری خواند و گفت: قرآن بارها وعده‌های الهی را برشمرده و بر ضرورت اعتماد مؤمنان بر آنها تأکید کرده و رهبر انقلاب هم براین مبنا بر نقش ایمان، تقوا و عمل صالح و نقش قطعی آن در پیروزی تصریح کرده‌اند. رهبر انقلاب با حق و صدق دانستن وعده‌های الهی معتقدند ملت ایران بر دشمنان پیروز خواهد شد.

دکترین و نظریه دفاعی رهبر انقلاب استخراج شود

رییس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا افزود: آمادگی همه جانبه دومین اصل است که برای دفاع از کیان اسلام در ابعاد مهارتی، دفاعی و تجهیزاتی است که در آیه شریفه «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة» به این اصل اشاره شده است. رهبر انقلاب نیز معتقدند آمادگی ما دشمن را نه فقط از تجاوز بلکه از ایستادگی و فکر به حمله به ما بیمناک می‌کند و ملتی از آسیب محفوظ می‌ماند که ثابت کند آماده دفاع است و نیروهای مسلح ما این را ثابت کرده‌اند.

وی بصیرت و هوشمندی در برابر دشمن را سومین اصل خواند و گفت: بصیرت از اوصاف خداوند و مبنای دعوت همه انبیاست. رهبری هم بر این باورند بصیرت به معنای تشخیص دادن خط درگیری با دشمن است و لذا باید این نقطه را به خوبی شناخت و دچار خطا نشد. براین اساس ایشان اهمیت زیادی برای قدرت تحلیل قائل هستند و ضربه‌های وارد شده به مسلمانان را ناشی از ضعف قدرت تحلیل می‌دانند.

حجت الاسلام سعیدی افزود: چهارمین اصل حاکم بر اندیشه دفاعی رهبر انقلاب، اتکا به مردم در دفاع است. نگاه رهبر انقلاب در مسئله دفاع، مردم‌پایه است و این را برگرفته از آیات قرآن می‌دانند. امروز هم اگر مشکلی برای نظام اسلامی ایجاد شود راه حل آن حضور مردم است. در واقع انقلاب مردمی، نظام مردمی، دولت مردمی و دفاع مردمی چهار تاکید اساسی رهبر انقلاب در خصوص اتکا به مردم است. ایشان براین مبنا بسیج را تجلی حضور مردمی در دفاع از نظام و انقلاب می‌دانند.

وی نفی سلطه بیگانگان با تکیه بر قاعده «نفی سبیل» را پنجمین اصل حاکم بر اندیشه دفاعی رهبری دانست و ادامه داد: این قاعده هرگونه سلطه کفار را بر مسلمانان در هر زمینه و هر حوزه‌ای اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، علمی رد و نفی می‌کند که از آیه ۴۱ سوره «نسا» استخراج شده است.

رییس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا گفت: در اندیشه رهبر انقلاب پیشرفت و رسیدن به کمال در بندگی خدا و قرار نگرفتن زیر سلطه اجنبی و بیگانگان است و لذا ایشان شاخص سیاست خارجی جمهوری اسلامی را نفی رابطه «سلطه‌گرـ سلطه‌پذیر» و مقابله عاقلانه و هوشمندانه با نظام سلطه تعریف کرده‌اند.

دکترین و نظریه دفاعی رهبر انقلاب استخراج شود

وی افزود: اصل ششم، نفی ظلم و ظلم‌پذیری است. این اصل، نه تنها ظلم کردن را نهی و منع می‌کند بلکه نشات گرفته از آیه ۲۷۹ سوره «بقره»؛ «لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ»، پذیرش ظلم را نیز محکوم می‌کند. رهبر انقلاب برخاسته از این اصل قرآنی معتقد است تسلیم ظلم شدن نیز بد و نامطلوب است بر همین اساس ضمن نفی نظام سلطه، داعیه سلطه‌گری نیز ندارند.

حجت الاسلام سعیدی ادامه داد: تکیه بر سلاح‌های متعارف به مثابه هفتمین اصل حاکم بر اندیشه دفاعی رهبر معظم انقلاب است و معظم له به کرات فرموده‌اند بمب اتم و سلاح‌های کشتار جمعی جایی در دکترین نظامی جمهوری اسلامی ندارد. از جمله اصول مورد تأکید ایشان در دفاع تکیه بر سلاح‌های متعارف و پرهیز از ساخت و استفاده از سلاح‌های غیر متعارف و کشتار جمعی برگرفته از آیه ۱۹۰ سوره «بقره» است: «وَقَاتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَکُمْ وَلَا تَعْتَدُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ» (و در راه خدا، با کسانی که با شما می‌جنگند، بجنگید، ولی از اندازه درنگذرید، زیرا خداوند تجاوزکاران را دوست نمی‌دارد.) در حقیقت بر پایه این اصل نباید جمعیت و مردمی که نقشی در جنگ ندارند، آسیب ببینند و اگر هم ناچار به اخریب و حمله به یک منطقه غیر نظامی باشیم باید مردم آن منطقه برای خروج از آن نقطه مطلع کنیم.

دکترین و نظریه دفاعی رهبر انقلاب استخراج شود

وی گفت: هشتمین اصل، دفاع از مظلومان و مستضعفان است. قرآن در آیات متعدد از جمله آیه ۷۵ سوره «نسا» به این اصل اشاره کرده است که چرا شما در راه خدا [و در راه نجات] مردان و زنان و کودکان مستضعف نمی‌جنگید؟ همانان که می‌گویند: «پروردگارا، ما را از این شهری که مردمش ستم‌پیشه‌اند بیرون ببر، و از جانب خود برای ما سرپرستی قرار ده، و از نزد خویش یاوری برای ما تعیین فرما.»)

رییس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا افزود: مبنای راهبرد امام(ره) و رهبر انقلاب در دفاع از آرمان فلسطین و ملت‌های مظلوم مانند لبنان، یمن، سوریه، عراق اتکا به همین اصل قرآنی است و برهمین مبنا رهبر انقلاب حمایت از فلسطین را واجب کفایی برای همه مسلمانان می‌دانند.

حجت الاسلام سعیدی درباره عمق نگاه راهبردی رهبر انقلاب در این زمینه گفت: ملت فلسطین با وجود هزینه فراوان در عملیات اخیر، دو دستاورد بزرگ کسب کرد؛ شکستن امپراتوری رسانه‌ای صهیونیسم و غرب و بیدار ساختن وجدان‌های خفته بشری که شاید هیچ عاملی جز جنایات اخیر صهیونیست‌ها نمی‌توانست چنین شوکی به این وجدان‌ها به ویژه در غرب وارد کند و موجب تظاهرات بزرگ ۵۰۰ هزار نفری در لندن شود.

وی توجه به عمق راهبردی در دفاع را نهمین اصل در اندیشه دفاعی رهبر انقلاب دانست و گفت: حضور و نفوذ ما در منطقه به واسطه تفکر عمیق و راهبردی مقام معظم رهبری است که موجب تقویت مقاومت شده است.

رییس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا در ادامه تضمین امنیت جغرافیای جهان اسلام، دور کردن خطر از جهان اسلام، تقویت قدرت بازدارندگی و قطع دست قدرت‌های چپاولگر از منطقه را از جمله پیامدهای توجه به عمق راهبردی در اندیشه دفاعی رهبری ارزیابی کرد.

حجت الاسلام سعیدی افزود: اصل دهم توجه به حقوق مردم، سرزمین و حیوانات است. مبانی جنگ ترکیبی در نگاه اسلام با نگاه غرب بسیار متفاوت است و ما باید این مبانی اسلامی را استخراج کنیم که یکی از این تفاوت‌ها، حساسیت و توجه اسلام نسبت جان انسان‌های بی‌گناه، اموال، املاک، زمین‌ها و حیوانات است که نباید مورد تجاوز قرار بگیرد.

دکترین و نظریه دفاعی رهبر انقلاب استخراج شود

رییس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا توجه به عوامل مؤثر نامتقارن ‌در قالب توجه به امدادهای غیبی، مشروعیت وسیله برای دستیابی به هدف و رد نگاه ماکیاولیستی، اتمام حجت با دشمن و راهبرد استکبارستیزی با رویکرد دیپلماسی دفاعی را از جمله دیگر اصول حاکم بر اندیشه دفاعی رهبر انقلاب خواند.

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین عباس محمدحسنی رییس عقیدتی سیاسی ارتش گفت: باید به موضوع قلم زدن و پژوهش در حوزه قرآن توجه ویژه‌ای شود و این کنگره شروع این کار است. باید در ادامه مقالات قوی‌تر و غنی‌تری نگاشته شود و به دنیای تحقیق و پژوهش و نظریه‌پردازی درباره قرآن وارد شویم.

وی افزود: رهبر انقلاب اسلامی می‌فرمایند هر کشوری اگر بتواند نظریه‌پردازی کند، می‌تواند سروری و آقایی و پرچمداری کند. در واقع لازمه سروری، نظریه‌پردازی است و ایشان خود در حوزه قرآن پرچم‌دار نظریه‌پردازی هستند.

در ادامه حجت‌الاسلام سیدعیسی مسترحمی عضو هیات علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه و معاون علمی کنگره، هدف از برگزاری کنگره را نشر و ترویج معارف قرآن از مسیر اندیشه‌های قرآنی رهبر انقلاب بیان کرد و افزود: در این راستا ۱۵ کارگروه در جهت ابعاد مختلف اندیشه‌های قرآنی رهبر انقلاب تشکیل شد که شامل یک دبیر و حداقل ۵ عضو بود و پس از مرور آرا، اندیشه‌ها و بیانات رهبر انقلاب، ۲۰ محور برای همایش در نظر گرفته شد.

وی افزود: کتابی با عنوان «منبع شناخت» به عنوان پیشینه نظری همایش تهیه شد که برگرفته از ۱۹۷ کتاب، ۶۵ مقاله، ۷۰ پایان نامه، ۲۱ سایت، ۳۴ نرم افزار و ۸ همایش بود. همچنین در جهت برگزاری مناسب کنگره در مجموع ۱۸۳ پیش نشست، ۶۵ کارگاه آموزشی و ۱۲ کرسی برگزار شد.

به گفته مسترحمی، ۲۴۱۶ چکیده مقاله و ۱۷۱۰ اصل مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده که در نهایت ۹۲۵ مقاله مورد پذیرش قرار گرفته است و از این تعداد ۲۲۵ مقاله نیز نیازمند اصلاح برای پذیرش نهایی است. همچنین ۲۴۴ مقاله غیر فارسی نیز به دبیرخانه کنگره ارسال شده است.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی رییس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعه ‌المصطفی العالمیه و دبیر کنگره با موضوع «سیر تطور تفسیر امام خامنه‌ای» گفت: رهبر انقلاب از شاگردان مرحوم علامه طباطبایی از سال ۱۳۳۷ تا ۱۳۴۳ بودند و امروز در سالروز وفات و نکوداشت علامه از یکی از شاگردان قرآنی ایشان تجلیل می‌کنیم.

وی افزود: آیت‌الله سیدهاشم میردامادی، پدربزرگ مادری و مفسر قرآن، بانو خدیجه میردامادی و علامه طباطبایی سه معلم تاثیرگذار قرآنی رهبر انقلاب بودند. در واقع شخصیت قرآنی رهبری انقلاب حاصل تعامل سه حوزه علمیه مشهد (تعبد)، نجف (ولایت) و قم (عقلانیت) است که برای امروز ما یک رهبر قرآنی به ارمغان آورده است.

رییس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعه ‌المصطفی العالمیه با بیان اینکه ایشان از سال ۱۳۴۳ تفسیر عمومی قرآن را در مشهد آغاز کردند و بعد در سال ۱۳۴۴ تفسیر سوره کهف را در جمع خامنه‌ای‌های مقیم تهران انجام می‌دهند، افزود: در ادامه ایشان در سال ۱۳۵۲ تفسیر قرآن را در مسجد امام حسن(ع) مشهد و در سال ۱۳۵۳، در مسجد کرامت مشهد دنبال می کنند.

رضایی اصفهانی ادامه داد: دوره دوم مربوط دوره تفسیر تخصصی قرآن است. شروع این دوره از سال ۱۳۴۷ تا۱۳۵۱ برای طلاب در مدرسه میرزاجعفر مشهد است که سوره‌های مائده، برائت، انفال و یونس را تفسیر می‌کنند که حاصل آن کتاب «تفسیر سوره برائت» است. دوره سوم زندگی قرآنی ایشان تفسیر موضوعی قرآن است که شامل مباحث قرآنی ایشان در مسجد کرامت مشهد است.

دبیر کنگره تصریح کرد: چهارمین دوره تفاسیر قرآن ایشان در بعد از انقلاب است که شامل تفسیر قرآن برای طلاب قم دفتر تبلیغات در سال ۱۳۵۸، تفسیر سوره‌های حشر، جمعه، ممتحنه، مجادله، صف، تغابن و منافقون برای پاسداران دفتر ریاست جمهوری در سال ۱۳۶۱ تا۱۳۶۲، تفسیر سوره حمد برای دانشجویان در سال ۶۹ تا ۷۰ و تفسیر سوره بقره برای دانشجویان در سال ۷۰ تا ۷۱ است.

وی تصریح کرد: در مجموع باید گفت رهبر انقلاب از سه جریان تفسیری علامه طباطبایی در تفسیر قرآن به قرآن، امام خمینی(ره) در تفسیر سیاسی و تفسیر «المنار و فی اظلال القران» سیدقطب در تفسیر اجتماعی تاثیر پذیرفتند؛ ایشان بر استفاده از همه روش‌های تفسیری قرآن به قرآن، روایی، عقلی، علمی و اشاری باطنی، روش خود با عنوان تفسیر جامع اجتهادی را بکار گرفتند و در این مسیر به شدت از تفسیر به رأی پرهیز کرده‌اند.

رضایی اصفهانی در تشریح مبانی خاص تفسیری رهبری گفت: منحصر نشدن به تفسیر فردی آیات قرآن، نگاه به قرآن به مثابه کتاب قواعد کاربردی زندگی، کتاب وحدت‌آفرین، کتاب سیاسی و انقلاب‌ساز و کتاب مبارزه و استقامت ضد استکبار، از جمله مبانی خاص تفسیری رهبر انقلاب است.

دبیر کنگره با بیان اینکه با قاطعیت می‌توان گفت که نسل جوان حوزوی و دانشگاهی ما شناختی از بعد علمی رهبر انقلاب ندارد و ایشان بین نسل جوان در این زمینه واقعا غریب است، یادآور شد: این کنگره گام اول برای شناساندن وجه علمی رهبر انقلاب است.

در این مراسم از سه عنوان کتاب تازه انتشارات ارتش رونمایی شد. این سه کتاب با محوریت اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب با عنوان‌های «مجموعه مقالات ترویجی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش»، «چکیده مقالات سازمان عقیدتی سیاسی ارتش» و «مجموعه مقالات علمی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش» به چاپ رسیده است.

در بخش پایانی مراسم، مقاله «شاخص‌های اخلاقی و رفتاری فرماندهی مطلوب در اندیشه قرآنی امام خامنه‌ای» اثر حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسنی به عنوان مقاله برتر و برگزیده، معرفی و تقدیر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha